Gå til innhold

Stille krav til unge om å gå i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det er en sak for helsevesenet og ikke for NAV.

Ja, som de kan og bør videreføre til de på nav når det trengs.

Noen ganger kan man feks få møter hvor behandler, lege eller tiltaksperson/arbeidsgiver, og saksbehandler fra nav samles. Og man kan også ta med seg en støtteperson feks mor eller den man måtte ha/velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Det er en sak for helsevesenet og ikke for NAV.

Det kan du si, men ikke sikkert den ungdommen har greid å sagt noe til helsevesenet

Det kan da være den som blir sett på av andre som bare lat og en som skal stilles forventninger til, forventninger som er alt for store for de. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du si, men ikke sikkert den ungdommen har greid å sagt noe til helsevesenet

Det kan da være den som blir sett på av andre som bare lat og en som skal stilles forventninger til, forventninger som er alt for store for de. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Kanskje den ungdommen har klart å sagt det til en av sine nærmeste, som kunne ha vært med til legen feks? 

Vi blir alle sett på som mye av andre, og ser selv på andre som mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan du si, men ikke sikkert den ungdommen har greid å sagt noe til helsevesenet

Det kan da være den som blir sett på av andre som bare lat og en som skal stilles forventninger til, forventninger som er alt for store for de. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Man må faktisk ta litt ansvar selv for egen helse. Man kan ikke forvente at samfunnet rundt skal tilrettelegge for en psykisk lidelse som de ikke en gang vet eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Man må faktisk ta litt ansvar selv for egen helse. Man kan ikke forvente at samfunnet rundt skal tilrettelegge for en psykisk lidelse som de ikke en gang vet eksisterer.

Tror heller ikke du kan forvente at en ungdom skal greie å sette ord på alt. ikke engang alle voksne greier det. Derfor er det viktig å gå forsiktig frem, og ikke legge sten til byrden, og så la den unge være med å bestemme om de kan greie å jobbe eller ikke og hvor mye, uten de store forventningene.  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror heller ikke du kan forvente at en ungdom skal greie å sette ord på alt. ikke engang alle voksne greier det. Derfor er det viktig å gå forsiktig frem, og ikke legge sten til byrden, og så la den unge være med å bestemme om de kan greie å jobbe eller ikke og hvor mye, uten de store forventningene.  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Det høres ikke ut som en god løsning. En del ungdommer har ikke store traumer, men benytter anledningen til å slippe å jobbe hvis de kan. Da kan man ikke la være å ha forventninger til dem.

Ingen har sagt at en ungdom skal klare å sette ord på alt. Det blir stråmanndiskusjon - det å ta ansvar for seg selv betyr ikke "å sette ord på alt".

Men hvis ting har låst seg såpass at de kjenner at de faktisk ikke klarer å jobbe, så må de ta tak og si det til noen. Enten direkte til fastlegen eller til foreldrene eller andre som står dem nær som kan bli med dem til fastlegen og ta det videre slik at de får hjelp i helsevesenet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (21 timer siden):

Det høres ikke ut som en god løsning. En del ungdommer har ikke store traumer, men benytter anledningen til å slippe å jobbe hvis de kan. Da kan man ikke la være å ha forventninger til dem.

Ingen har sagt at en ungdom skal klare å sette ord på alt. Det blir stråmanndiskusjon - det å ta ansvar for seg selv betyr ikke "å sette ord på alt".

Men hvis ting har låst seg såpass at de kjenner at de faktisk ikke klarer å jobbe, så må de ta tak og si det til noen. Enten direkte til fastlegen eller til foreldrene eller andre som står dem nær som kan bli med dem til fastlegen og ta det videre slik at de får hjelp i helsevesenet.

 

Du skriver" En del ungdommer har ikke store traumer, men benytter anledningen til å slippe å jobbe hvis de kan. Da kan man ikke la være å ha forventninger til dem."  Har du gjort noen undersøkelser eller forskning på at dette stemmer, eller er det en fordom du har? Tror det er nettopp det du skriver der som mange frykter de skal bli stemplet som hvis de må på NAV, på samme tid greier en ikke fortelle om at en har det tøft.  Særlig for en del  gutter tror jeg det kan det også være veldig vanskelig å snakke om.  Ordet "forventning" , kjenner jeg blir trett bare av å høre ordet. Har selv vært svært hardtdarbeidende en gang, helt til det sa stopp. Har sjult mine traumer for de aller fleste og jeg var voksen før jeg fortalte det som hadde vært veldig tøft til noen.  Vi har et samfunn som kan være veldig vanskelig å tilpasse seg i, for man skal være så på topp hele tiden.  Må senke krava og bli varmere medmennesker, så tror jeg flere kan komme videre i livet. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skriver" En del ungdommer har ikke store traumer, men benytter anledningen til å slippe å jobbe hvis de kan. Da kan man ikke la være å ha forventninger til dem."  Har du gjort noen undersøkelser eller forskning på at dette stemmer, eller er det en fordom du har? Tror det er nettopp det du skriver der som mange frykter de skal bli stemplet som hvis de må på NAV, på samme tid greier en ikke fortelle om at en har det tøft.  Særlig for en del  gutter tror jeg det kan det også være veldig vanskelig å snakke om.  Ordet "forventning" , kjenner jeg blir trett bare av å høre ordet. Har selv vært svært hardtdarbeidende en gang, helt til det sa stopp. Har sjult mine traumer for de aller fleste og jeg var voksen før jeg fortalte det som hadde vært veldig tøft til noen.  Vi har et samfunn som kan være veldig vanskelig å tilpasse seg i, for man skal være så på topp hele tiden.  Må senke krava og bli varmere medmennesker, så tror jeg flere kan komme videre i livet. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Vi går i sirkel, jeg har allerede svart på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du gjort noen undersøkelser eller forskning på at dette stemmer, eller er det en fordom du har?

Har DU gjort noen undersøkelser eller forskning som bygger opp under dine påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Har DU gjort noen undersøkelser eller forskning som bygger opp under dine påstander?

Var den til meg?

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var den til meg?

Anonymkode: c0fa9...e0f

Om så hva påstander sikter du til?

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det høres så lett ut, men tenk hva unge kan ha opplevd av traumer som ikke er lett å sette ord på. Det sies at det tar 17 år før man greier å snakke om traumer. Se for deg de har fortrengt alt men ikke greier å sette ord på det, samtidig som de ikke greier tanken på det du forventer, fordi du ikke vet alt. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Mange av oss voksne har også opplevd store traumer. Forskjellen er at vi måtte jobbe for å forsørge oss selv.

Anonymkode: b9fda...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om så hva påstander sikter du til?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det er nettopp det du skriver der som mange frykter de skal bli stemplet som hvis de må på NAV, på samme tid greier en ikke fortelle om at en har det tøft.  Særlig for en del  gutter tror jeg det kan det også være veldig vanskelig å snakke om.  Ordet "forventning" , kjenner jeg blir trett bare av å høre ordet. Har selv vært svært hardtdarbeidende en gang, helt til det sa stopp. Har sjult mine traumer for de aller fleste og jeg var voksen før jeg fortalte det som hadde vært veldig tøft til noen.  Vi har et samfunn som kan være veldig vanskelig å tilpasse seg i, for man skal være så på topp hele tiden.  Må senke krava og bli varmere medmennesker, så tror jeg flere kan komme videre i livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

 

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

 

 

Kan ikke se det er direkte påstander her. Jeg skriver jeg tror........ og jeg skriver kan være.....  så skriver jeg at man skal være på topp hele tide... Det er kanskje en påstand, men er min oppfatning ut fra programmer jeg har sett der de intervjuer de jeg vil se ser unge og vellykka ut, og dersom ikke greier å leve opp til dette tror jeg kan føle seg lett mislykka. 

 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange av oss voksne har også opplevd store traumer. Forskjellen er at vi måtte jobbe for å forsørge oss selv.

Anonymkode: b9fda...fd8

 Mange har stått på i mange år også og jobbet før de ikke greide mer. Kanskje det skjer med deg også en dag?  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er min oppfatning ut fra programmer jeg har sett der de intervjuer de jeg vil se ser unge og vellykka ut

Det er ingen som blir tvunget til å se disse programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Mange har stått på i mange år også og jobbet før de ikke greide mer. Kanskje det skjer med deg også en dag?  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Det skjedde. Etter 30 år i arbeidslivet. Så kanskje en ide og faktisk prøve mange år før man kaster inn handlet. Og er vel det saken dreier seg om. Man må faktisk prøve en del år før man kan si om man klarer eller ei. Og derfor er  ufør for de under 30 ( foruten soleklare tilfeller) rett. Da kan man faktisk få prøvd seg før man blir sittende med svarteper, som ufør er.

Og ingen snakker om å ta i fra noen penger. Er snakk om å ikke bli ufør. Aap burde så klart da gå ann å få frem til da.

Anonymkode: b9fda...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man må faktisk prøve en del år før man kan si om man klarer eller ei.

Godt poeng, men da må det også sikres at f.eks. NAV sine tiltak er reéll arbeidsutprøvning, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Godt poeng, men da må det også sikres at f.eks. NAV sine tiltak er reéll arbeidsutprøvning, og ikke noe annet.

Absolutt. Dagens arbeidsutprøving virker som en vits etter hva jeg har hørt.

 

Anonymkode: b9fda...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 10.06):

Det er fryktelig vondt når folk forventer jeg skal være i jobb, det er mange som gjør det. Men de kjenner ikke til hva jeg sliter med og prøver jeg å forklare så er det som at mange bare lukker ørene. Det er derfor jeg er lite sammen med andre, orker ikke dette, selv om isolasjonen sikkert ikke heller gjør det bedre. Å forvente noe av noen du ikke aner noe om, som ikke klarer å jobbe, er som å si at jeg forventer du skal gå selv om du for sterke smerter i beina av det. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Det er situasjonsbetinget om hva en kan forvente av et ungt menneske. Enig om dette innlegget at man må ikke glemme at noen har en sykdom som gjør at de blir sykere av å være i jobb. Men det gjelder også å finne de rette jobber. Noen mennesker kan fungere hvis de har en jobb som passer situasjonen deres. 

Jeg håper at Norge kan bli bedre foreks på psykisk helse. De prøver nok å gjøre sitt. Men synes det er altfor mange som sliter, og jeg mener Norge burde bruke mer ressurser på dette og behandlingsmetoder annet enn bare medisiner. Da mener jeg tiltak med å sende folk som sliter på noe rehabiliteringsopplegg osv med mål om at de kan klare å få et normalt liv og klare å jobbe og fungere. 

Jeg vet alt om hvor vondt det er for enkelte grupper av samfunnet at det er forventninger om at de skal være i jobb. Men det gjelder å ha istand gode hjelpe- tiltak for dem. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...