Gå til innhold

Stille krav til unge om å gå i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da får man se hvorfor det gikk bedre før enn nå og lære litt fra fortida.  Produsere mer olje om nødvendig, bedre det enn at folk sulter og lider. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Før døde vi yngre. Vi kunne også lettere utnytte fattige land for billige varer relativt til våre produkter. Vesten hadde mer forsprang på resten av verden, var vi som ledet an, men verden har hentet oss inn mye nå. 

Ja altså vi har oljefondet og oljeinntekter vi kan trekke fra om vi vil, og på kort sikt vil det løse problemet, men oljen varer ikke evig, vi trenger en plan for Norge etter oljen, også.

Anonymkode: 5d68a...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

I utgangspunktet skal alle ut i jobb. Så er det noen som er for syke. 
Men i Norge i dag er det alt for mange som uke jobber og bidrar. 

Og noen er uføre som kunne klart å jobbe fordi de har hobby som jobb. 

Anonymkode: 03d3d...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alt for lett å få ufør for psykiske lidelser ihvertfall. 

Jeg gremmes over å høre at unge på 22år blir varig uføre pga psykiske lidelser som de helt fint kan bli friske fra. Snakker da om personlighetsforstyrrelser, traumer, angst og depresjon. Mange av disse personene blir jo såpass friske at de får seg egen familie og barn noen år etter. Da tenker jeg nav har gjort en stor feil. Disse personene skulle aldri blitt uføre i utgangspunktet. 

Anonymkode: 88257...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er alt for lett å få ufør for psykiske lidelser ihvertfall. 

Jeg gremmes over å høre at unge på 22år blir varig uføre pga psykiske lidelser som de helt fint kan bli friske fra. Snakker da om personlighetsforstyrrelser, traumer, angst og depresjon. Mange av disse personene blir jo såpass friske at de får seg egen familie og barn noen år etter. Da tenker jeg nav har gjort en stor feil. Disse personene skulle aldri blitt uføre i utgangspunktet. 

Anonymkode: 88257...0dd

Gremmes?? Hva er det for en holdning? Det er mennesker du snakker om, husk det.  Tror du ikke at leger, psykiatere og NAV vet hva de driver med? Ville du tatt mer riktig avgjøtrelse for de? 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at mange av jobbene som mange kunne greid er borte, som f.eks selvbetjente kasser på butikken, roboter osv. Dermed blir det snart bare jobber til de som er sterke teoretisk eller de som greier en utdannelse. Samfunnet har rettet seg i en retning der snart bare de "heldige" vil klare seg. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Og mange arbeidsgivere ønsker ikke å ansette de med store hull i cv, de vet også at vedkommende kommer kanskje til å være mye borte fra jobb pga. sykdom

Anonymkode: f38e6...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 9.37):

Hva tenker dere om Tonje Brennas utspill om å stille krav til unge på NAV? Stille forventninger.  Forstår hun ikke at hun bare gjør vondt verre med slike uttalelser? Jeg har selv prøvd meg tilbake i jobb, men pga jeg stadig har blitt snakket nedlatende til jobber jeg ikke for tiden. Har prøvd å komme meg ut igjen i jobb, men får helt ansgt og dårlig selvtillit fordi jeg får så mye dritt slengt i meg og blir baksnakket.  dette skyldes angst, store søvnproblemer og dårlig kvalitet på søvnen jeg har. 
Dette gjør meg tregere enn andre, både i oppfatning, læring, og effektivitet. Samtidig møter jeg ingen forståelse for at jeg sover så dårlig og har gjort det i flere år.  Ikke mange forstår problemet.  Og jeg kjenner på så stor skam at jeg isolerer meg bare mer og mer, enda verre ble det med Tonjes utspill. er ikke i jobb nå, samtidig vet jeg at jeg har et problem bare mennesker med empati forstår. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Du synes hennes forslag er dumt fordi du selv har dine vansker? Klarer du å se at veldig mange som ikke er i jobb ikke har samme vansker som deg? 
veldig mange har veldig godt av å komme seg ut i jobb og fungere og ha rutiner i hverdagen. Man blir dårlig av å være hjemme. 
å komme seg i jobb betyr mye for veldig mange og det er et steg på veien til å komme seg inn i arbeidslivet eller videre studier. 
noen er syke og blir ufør. Men veldig mange har kommet i en ond spiral og trenger å komme seg i jobb og få kollegaer og meningsfulle dager. 
å bidra i samfunnet og få lønn man har jobbet for er helsefrembringende. 
 

om du blir dårlig snakket til så kan du ta det opp med sjefen din. 
si at du sliter med angst og dårlig søvn og det gjør at du er litt treig og bruker lengre tid på dine oppgaver. Og at andre blir irritert på deg og kommer med uttalelser som gjør deg mer usikker. 
sjefen kan tilrettelegge for deg slik at du får andre oppgaver, og kanskje kombinert med sykmelding en periode kan det hjelpe på. 
ta opp alt slikt med sjefen, og ikke kollegaer. Du kan ikke forvente at kollegaer forstår. De forstår nok på sin måte, men det må være flyt i jobben og små ting kan irritere da folk er slitne. 
slik er arbeidslivet. 
 

Anonymkode: db9ec...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du synes hennes forslag er dumt fordi du selv har dine vansker? Klarer du å se at veldig mange som ikke er i jobb ikke har samme vansker som deg? 
veldig mange har veldig godt av å komme seg ut i jobb og fungere og ha rutiner i hverdagen. Man blir dårlig av å være hjemme. 
å komme seg i jobb betyr mye for veldig mange og det er et steg på veien til å komme seg inn i arbeidslivet eller videre studier. 
noen er syke og blir ufør. Men veldig mange har kommet i en ond spiral og trenger å komme seg i jobb og få kollegaer og meningsfulle dager. 
å bidra i samfunnet og få lønn man har jobbet for er helsefrembringende. 
 

om du blir dårlig snakket til så kan du ta det opp med sjefen din. 
si at du sliter med angst og dårlig søvn og det gjør at du er litt treig og bruker lengre tid på dine oppgaver. Og at andre blir irritert på deg og kommer med uttalelser som gjør deg mer usikker. 
sjefen kan tilrettelegge for deg slik at du får andre oppgaver, og kanskje kombinert med sykmelding en periode kan det hjelpe på. 
ta opp alt slikt med sjefen, og ikke kollegaer. Du kan ikke forvente at kollegaer forstår. De forstår nok på sin måte, men det må være flyt i jobben og små ting kan irritere da folk er slitne. 
slik er arbeidslivet. 
 

Anonymkode: db9ec...62b

Jeg tenker jeg ikke kan klare å se hvordan andre har det og at det ikke er jeg som skal avklare hvem som er frisk nok til å jobbe eller ikke. Man har eksperter til å vurdere sånt, og jeg stoler de gjør stort sett riktige vurderinger. Jeg vil ikke legge meg på et så lavt nivå at jeg dømmer mennesker som ikke greide å bli en vinner i dette kalde samfunnet vi har. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da får man dele på de bananene som er. Du trenger ikke 10 bananer mens andre ikke får noen, selv om du er rik og har jobb. Handler om å dele litt mer på godene. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Nei, det er ikke så enkelt. Uansett hvor mange milliarder vi har så er det begrenset hvor mange som kan bli dyktige psykiatere. Man må ha både evner og vilje.

Vi har tredoblet antall helsepersonell på noen få tiår allerede. Det offentlige står allerede for 65% av BNP, og det i et land med enorm rikdom. Snart kommer det en stor eldrebølge i tillegg 

Det passer fryktelig dårlig at en så stor del av unge mennesker definerer seg som syke. 73% av alle jenter i Sverige feks.

Ingen generasjon har vokst opp med tettere oppfølging av foreldre, helsepersonell og lærere, men det hjalp ikke. Man kan lure på om det tvert om bare skaper mer sykdom.

Man kommer ikke utenom å prioritere hvem som skal få hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke så enkelt. Uansett hvor mange milliarder vi har så er det begrenset hvor mange som kan bli dyktige psykiatere. Man må ha både evner og vilje.

Vi har tredoblet antall helsepersonell på noen få tiår allerede. Det offentlige står allerede for 65% av BNP, og det i et land med enorm rikdom. Snart kommer det en stor eldrebølge i tillegg 

Det passer fryktelig dårlig at en så stor del av unge mennesker definerer seg som syke. 73% av alle jenter i Sverige feks.

Ingen generasjon har vokst opp med tettere oppfølging av foreldre, helsepersonell og lærere, men det hjalp ikke. Man kan lure på om det tvert om bare skaper mer sykdom.

Man kommer ikke utenom å prioritere hvem som skal få hjelp. 

Kan ikke si meg enig med deg. Mange unge har fått lite voksenkontakt i sine barne og ungdomsår fordi begge foreldre jobber så mye, lærere jobber seg også i hel ofte med alt for liten tid til hver enkelt elev, samme med barnehager. Alt for få folk, det i tillegg til foreldre som ikke har overskudd gjør nok at vi får mange som sliter psykisk.  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker jeg ikke kan klare å se hvordan andre har det og at det ikke er jeg som skal avklare hvem som er frisk nok til å jobbe eller ikke. Man har eksperter til å vurdere sånt, og jeg stoler de gjør stort sett riktige vurderinger. Jeg vil ikke legge meg på et så lavt nivå at jeg dømmer mennesker som ikke greide å bli en vinner i dette kalde samfunnet vi har. 

Anonymkode: c0fa9...e0f

Jeg personlig bryr meg katten i andres arbeidsforhold eller mangel på arbeid. 
hvor de får penger fra, hva feiler dem osv.  det har ingenting med meg å gjøre. 
det er opp til nav, spesialister osv å avklare andre folks arbeidsevne. 
ikke noe jeg er interessert å mene noe om. 
jeg har mer enn nok med min egen jobb, barn og familie, og mitt eget liv. 

Anonymkode: db9ec...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg personlig bryr meg katten i andres arbeidsforhold eller mangel på arbeid. 
hvor de får penger fra, hva feiler dem osv.  det har ingenting med meg å gjøre. 
det er opp til nav, spesialister osv å avklare andre folks arbeidsevne. 
ikke noe jeg er interessert å mene noe om. 
jeg har mer enn nok med min egen jobb, barn og familie, og mitt eget liv. 

Denne ignoransen passer meg utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg personlig bryr meg katten i andres arbeidsforhold eller mangel på arbeid. 
hvor de får penger fra, hva feiler dem osv.  det har ingenting med meg å gjøre. 
det er opp til nav, spesialister osv å avklare andre folks arbeidsevne. 
ikke noe jeg er interessert å mene noe om. 
jeg har mer enn nok med min egen jobb, barn og familie, og mitt eget liv. 

Anonymkode: db9ec...62b

Er du den samme som sa du jobber i barnehage men ikke bryr deg om barna utenom arbeidstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg personlig bryr meg katten i andres arbeidsforhold eller mangel på arbeid. 
hvor de får penger fra, hva feiler dem osv.  det har ingenting med meg å gjøre. 
det er opp til nav, spesialister osv å avklare andre folks arbeidsevne. 
ikke noe jeg er interessert å mene noe om. 
jeg har mer enn nok med min egen jobb, barn og familie, og mitt eget liv. 

Anonymkode: db9ec...62b

Ville ønske at flere hadde denne innstillingen.   

Anonymkode: f38e6...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan ikke si meg enig med deg. Mange unge har fått lite voksenkontakt i sine barne og ungdomsår fordi begge foreldre jobber så mye, lærere jobber seg også i hel ofte med alt for liten tid til hver enkelt elev, samme med barnehager. Alt for få folk, det i tillegg til foreldre som ikke har overskudd gjør nok at vi får mange som sliter psykisk.  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Jeg er ikke enig at det er mindre voksenkontakt nå, men det er kanskje annerledes. Det var nok vanligere å være hjemme enn i barnehage, SFO, skole og aktiviteter. Jeg tror foreldre brukte mindre tid på barna enn nå. Vi lekte bare fritt.

Hvordan har vi klart å blir altfor få folk samtidig som 3x så mange jobber innen helse og omsorg? Hvorfor har vi altfor slitne foreldre? Jeg tror kanskje lista er lagt for høyt. Har lærerne fått for mange oppgaver? Vi fikk undervisning på tavla og lekser. Det var omtrent alt. Nå er det veldig systematisk og profesjonelt.

Angående utblåsningen min så er jeg ikke imot mere penger i og for seg. Helt greit at lærere og sykepleiere bør få en større del av kaka. Jeg tenker man må stikke fingern i jorda og innse at alle pengene så langt ikke har gitt færre syke. Vi gjør et eller annet feil.

Jeg tror ikke det nytter å "kreve" at folk skal i jobb når de først er ordentlig syke. Jeg tror man unngår endel sykdom ved å kreve ting underveis. Det var for eksempel ikke tema å droppe skolen fordi man ikke hadde lyst før. Det fantes ikke ord i vokabularet for å kalle det sykdom, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke enig at det er mindre voksenkontakt nå, men det er kanskje annerledes. Det var nok vanligere å være hjemme enn i barnehage, SFO, skole og aktiviteter. Jeg tror foreldre brukte mindre tid på barna enn nå. Vi lekte bare fritt.

Hvordan har vi klart å blir altfor få folk samtidig som 3x så mange jobber innen helse og omsorg? Hvorfor har vi altfor slitne foreldre? Jeg tror kanskje lista er lagt for høyt. Har lærerne fått for mange oppgaver? Vi fikk undervisning på tavla og lekser. Det var omtrent alt. Nå er det veldig systematisk og profesjonelt.

Angående utblåsningen min så er jeg ikke imot mere penger i og for seg. Helt greit at lærere og sykepleiere bør få en større del av kaka. Jeg tenker man må stikke fingern i jorda og innse at alle pengene så langt ikke har gitt færre syke. Vi gjør et eller annet feil.

Jeg tror ikke det nytter å "kreve" at folk skal i jobb når de først er ordentlig syke. Jeg tror man unngår endel sykdom ved å kreve ting underveis. Det var for eksempel ikke tema å droppe skolen fordi man ikke hadde lyst før. Det fantes ikke ord i vokabularet for å kalle det sykdom, for eksempel.

Jeg er fremdeles ikke enig med deg. Jeg ville mye heller vokst opp slik det var før i tiden, enn med foreldre som enten bare jobber, krangler om husarbeidet, og som ofte er mer interessert i mobiltelefonen sin enn å snakke med barna sine.  

Anonymkode: c0fa9...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...