Gå til innhold

Klarer du en uforutsett utgift på 20.000 kr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Ikke akkurat nå. Hadde klart det før men kjøpte nylig min første bolig så brukte nesten alt på egenkapital, har litt over 1000 kr igjen på sparekonto bare. Får heldigvis tilbake 10 000 kr på skatten etter hvert da så det hjelper jo litt på. Er jo litt usikkert når jeg får de inn på konto, men de kommer i alle fall til å gå rett inn på sparekonto for å begynne å bygge opp igjen en liten buffer til uforutsette utgifter igjen.

Anonymkode: ab02c...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (6 minutter siden):

Ja. Men vi er gamle og har nedbetalt bolig. 

Hvordan klarer dere det? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (1 minutt siden):

Ja, det klarer vi fint.

Hvordan? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Vi har to inntekter. Etter at vi har betalt våre faste utgifter og andre regninger, legger vi av litt av det overskytende hver måned. Etter noe tid blir det en ganske grei beholdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det klarer vi. Jeg har nettopp vært ute med 12.500 kr til tannlege, 1500 kr til veterinær, 2500 kr til ny frontrute og 1500 kr i arbeidssko uten å ta opp lån 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (7 minutter siden):

Vi har to inntekter. Etter at vi har betalt våre faste utgifter og andre regninger, legger vi av litt av det overskytende hver måned. Etter noe tid blir det en ganske grei beholdning. 

Har dere sparekonto til dette formålet? Jeg har omtrent 35.000 alene, og jeg hadde ikke hatt 20.000 til dette. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Men har akkurat betalt ekstraregninger på over 20000. Men får jeg flere slike akkurat nå, begynner det å bli vanskelig for da blir bufferen snart tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer det, men det er ikke akkurat bra at antallet som sliter stiger bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Hvordan? Hva tror du da? Folk setter av en del av lønna på sparing og har en buffer vel? 
vi har også to inntekter og setter av på ulike sparekontoen hver mnd. Noe til uforutsette regninger, noe i fond osv. 

 

Anonymkode: a3fd5...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan? Hva tror du da? Folk setter av en del av lønna på sparing og har en buffer vel? 
vi har også to inntekter og setter av på ulike sparekontoen hver mnd. Noe til uforutsette regninger, noe i fond osv. 

 

Anonymkode: a3fd5...979

Herregud for en dum kommentar 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere sparekonto til dette formålet? Jeg har omtrent 35.000 alene, og jeg hadde ikke hatt 20.000 til dette. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Du må spare opp til en bufferkonto, f.eks. sett av 2500 hver måned.

Anonymkode: f28f6...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan klarer dere det? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Vi er to voksne i husholdningen, én i full jobb og én med en ganske god pensjon. Vi har vært gjeldfrie etter at forrige generasjon etterlot litt arv, som vi brukte til å nedbetale alle lån. Da er det ikke så vanskelig å opparbeide en buffer som er stor nok til å tåle ekstraordinære utgifter. (Vi har riktignok også et studentbarn på privat høyskole som koster en god del.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må spare opp til en bufferkonto, f.eks. sett av 2500 hver måned.

Anonymkode: f28f6...5be

Jeg har ca 12.000 i regninger. Hvor det andre forsvinner er jeg ikke sikker på. Jeg har ikke lån på noe. Jeg eier det jeg har. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ca 12.000 i regninger. Hvor det andre forsvinner er jeg ikke sikker på. Jeg har ikke lån på noe. Jeg eier det jeg har. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Da får du føre regnskap så du ser hva du bruker penger på. 

Anonymkode: f28f6...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får du føre regnskap så du ser hva du bruker penger på. 

Anonymkode: f28f6...5be

Jeg kom på at jeg kjøpte ny bil 2024 modell før påske. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...