Gå til innhold

Klarer du en uforutsett utgift på 20.000 kr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kom på at jeg kjøpte ny bil 2024 modell før påske. 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Uten vipps-penger fra mor?

Anonymkode: f28f6...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten vipps-penger fra mor?

Anonymkode: f28f6...5be

Hardtarbeidende tjent ;) 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uten vipps-penger fra mor?

Anonymkode: f28f6...5be

Tenker du at folk flest er fattig her inne? 
Majoriteten i Norge er folk med god råd. 
vi f eks har snart nedbetalt bolig verdt 5 mill og ingen lån på bilene. Hvordan? Fordi vi har betalt på boliglånet i snart 20 år, og fordi vi er to voksne i husstanden med ok+ lønn 

Anonymkode: a3fd5...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1 million nordmenn klarer ikke det uten å ta opp lån.

https://www.nettavisen.no/okonomi/dramatisk-ssb-rapport-970-000-nord-menn-har-nadd-denne-grensen/s/5-95-1754683

 

Anonymkode: f28f6...5be

Ja, det hadde ikke vært noe problem nå. Er så heldig at jeg har klart å bygge meg opp en god buffer nå. Men for 10 år siden hadde jeg slitt litt, hadde nok klart det, men hadde ikke hatt stort til overs den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud for en dum kommentar 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Hvorfor var dette dumt? Det er jo sånn de fleste klarer uforutsette regninger. :) De sparer en del av lønna si for å ha noe i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det klarer vi. Vi er voksne, har ikke barn og gjeldfrie.  Da vi var nyetablerte, på slutten av 1990-tallet, hadde vi dog ikke hatt sjans.

Anonymkode: 27633...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde klart det, men jeg har ikke like mye på sparekonto som jeg hadde. Betalte en real slump ned på rammelån. Jeg bor billig så jeg sitter igjen med en grei sum hver måned selv om jeg er ung ufør. Jeg har under 150000 i gjeld og eier egen borettslag leilighet kjøpt i 1999. Jeg har noen dyre vaner, men eier også endel luksusvarer som kan flippes.

Anonymkode: 4da18...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 22.56):

Herregud for en dum kommentar 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Nei. Å spørre hvordan man klarer å betale 20.000 derimot...

Helt vanlig at folk setter av penger til sparing, pensjon osv ved siden av regninger og lignende

Anonymkode: 9599d...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 22.38):

Hvordan? 

Anonymkode: 8e74a...9bb

Noen sliter desverre mer med å få det til. Men det er lurt å sette opp et budsjett der man forsøker å sette av minst 500 kr på sparing,  alt kommer ann på hvilke inntekt og utgifter man har å betale på. Det er smart å prøve å ha en god backup. 20 000 kr er en stor uforutsigbar utgift. Lønner seg å ha en solid backup. 

Man kan også bruke feriepenger som backup pluss spare en viss sum hver måned til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Men der er jeg heldig. Skjønner veldig godt dem som spør hvordan. Jeg fikk den kommentaren fra en venninne som sa; ja, men du sparer vel i fond. Hvordan skulle jeg kunne klare det? Jeg går i minus hver måned pga renteøkning og dyrtid. Jeg har heldigvis kommet i den situasjonen at jeg blir samboer neste år og vet at økonomien kan bedre seg betraktelig da. Derfor er jeg ikke så stresset med at det går i minus nå. Men jeg skjønner veldig godt at det er mange folk som ikke sparer og som ikke har mulighet til å betale tjue tusen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men slik har det ikke alltid vært. Nå er vi to, har vært to lenge, jeg alene hadde hatt utforinger i dag også tror jeg, har vært syk i mange år, det spiller jo inn på økonomien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (9 timer siden):

Noen sliter desverre mer med å få det til. Men det er lurt å sette opp et budsjett der man forsøker å sette av minst 500 kr på sparing,  alt kommer ann på hvilke inntekt og utgifter man har å betale på. Det er smart å prøve å ha en god backup. 20 000 kr er en stor uforutsigbar utgift. Lønner seg å ha en solid backup. 

Man kan også bruke feriepenger som backup pluss spare en viss sum hver måned til det. 

Jeg kan forstå at en del sliter nå. Det er lett å si at alle bør klare å sette av litt, men hvis man allerede sliter med faste utgifter så er det vanskelig. (Tenker ikke på deg spesielt)

Man har alltid gode råd som å flytte til noe mindre, bytte jobb etc, men det er lov å kreve at politikerne sørger for mest mulig forutsigbarhet selv om verden er ustabil.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...