Gå til innhold

3 uker uten matlyst

Gjest Moonfairy

Anbefalte innlegg

Gjest Moonfairy

Har tdligere fått svar fra ernæringsfysiologen i dette forumet,ang.vedvarende kvalme,oppkast og svært lite matlyst.Har etter dette vært hos legen,som tok blodprøver samt ga meg kvalmedempende,noe som hjelper litt,men hender jeg nnå brekker meg.Legen visste ikke hva som feilte meg,men dette har vært i 3 uker,og gir seg ikke!Har siden desember gått ned fra 89kg-76 kg,uten å slanke meg,slutta på medisiner og raste ned kiloene jeg hadde gått opp da jeg starta på medisiner.Er blitt redd for at dette kan være alvorlig,som feks kreft.Er det mulig,og vil det avsløres på blodprøvene?

Hva bør jeg spise for å motvirke kvalme??Det er forresten et stort sug i magen på morgenene.Jeg er jente,22 år og ikke gravid..TRENGER HJELP!

Takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har slitt/sliter med noen av de samme symptomene som deg. Jeg er til tider sterkt plaget av kvalme, oppkast, svimmelhet og litt løs mage. Har sjekket meg hos legen jeg og, scanna hodet og greier, men de finner ingen fysisk årsak. Prat med legen din og spør om hvilke undersøkelser som kan bli gjort.

Tenk deg godt om også. Er du litt stressa eller kanskje har en svak angst eller depresjon. Det har legene nå funnet ut at jeg har, og vi prøver nå sammen å finne ut om ubalanse i mitt sjeleliv gir fysiske utslag som kvalme etc.

Angående matvarer kan jeg ikke anbefale noe spesielt, prøv å skriv en liste over favorittmat og forestill deg maten i hodet- se om noe frister? Har også hørt at peppermynte te hjelper (skal drikkes lunken) og mentholpastiller kan også redusere kvalmen litt synes jeg.

Men kom deg til legen og be han sjekke alt fra stoffskiftet, matintoleranse, magekatarr osv.

God bedringsklemmer fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonfairy

Hei!

Har slitt/sliter med noen av de samme symptomene som deg. Jeg er til tider sterkt plaget av kvalme, oppkast, svimmelhet og litt løs mage. Har sjekket meg hos legen jeg og, scanna hodet og greier, men de finner ingen fysisk årsak. Prat med legen din og spør om hvilke undersøkelser som kan bli gjort.

Tenk deg godt om også. Er du litt stressa eller kanskje har en svak angst eller depresjon. Det har legene nå funnet ut at jeg har, og vi prøver nå sammen å finne ut om ubalanse i mitt sjeleliv gir fysiske utslag som kvalme etc.

Angående matvarer kan jeg ikke anbefale noe spesielt, prøv å skriv en liste over favorittmat og forestill deg maten i hodet- se om noe frister? Har også hørt at peppermynte te hjelper (skal drikkes lunken) og mentholpastiller kan også redusere kvalmen litt synes jeg.

Men kom deg til legen og be han sjekke alt fra stoffskiftet, matintoleranse, magekatarr osv.

God bedringsklemmer fra meg..

Hei Hmmm..(og alle andre!)Har fått svar på blodprøver hos legen,som trodde det muligens kunne være infeksjon.50%av svaneren tilsa det.De resterende 50'%ga ikke noe svar.Fikk nye kvalmedempende,og i tillegg ikke-vanedannende innsovningstabletter(antihistaminer),siden jeg pga magen sover dårlig.Ny legetime om en uke.Ellers har jeg lavt blodtrykk og lav jernprosent,og det er det hele.Føler meg ikke bedre,men ser fram til litt søvn,har ikke sovet på tre uker nå.Mage-ondet skyldes ikke noe psykisk,da jeg virkelig har det topp for tida.Kan p-piller lage kvalme etter 1/2 år på samme merker uten tidligere bivirkninger??

Håper på mer hjelp & takk så langt for flott svar!! :)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Moonfairy,

Det er veldig vanskelig for meg å si hva dette kan skyldes. Og jeg tror legen din kan svare bedre på spørsmålet om kreft enn det jeg kan. Et så drastisk vekttap er bekymringsverdig, så jeg synes du skal gå tilbake til legen din og få undersøkt deg mer. Jeg vet ikke om p-piller kan forårsake dette.

En infeksjon i kroppen vil gjerne øke ditt kaloribehov, samt gjøre matlysten liten. Dette kan ha vært med på å forverre vekttapet.

For kvalme kan det hjelpe å spise karbohydratrik mat, som f.eks brød, kjeks, frokost/korn-blandinger, pasta, og frukt. Det er også lurt å spise små og mange måltider gjennom en dag. Det er best å drikke mellom måltidene og ikke til måltidene, og drikker som eplejuice, ingefærøl, og cola kan hjelpe. Ofte går det lettere med kald eller romtemerert mat i forhold til varm mat, samt å være forsiktig med mat som har sterk lukt. Fettrik og veldig krydret mat er det også lurt å være forsiktig med, og prøv hvil deg etter måltidene slik at maten får ’synke i ro’. Prøv også å spise mat som du liker godt og spis på den tiden av dagen som du er sulten.

Dette er råd kun for symptomene dine, og jeg håper legen kan finne ut hva årsaken er. Synes ellers at du bør ta en multivitamin daglig med 15 mg jern for å få opp blodprosenten din – kanskje dette kan gi deg litt mer energi. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonfairy

Hei Moonfairy,

Det er veldig vanskelig for meg å si hva dette kan skyldes. Og jeg tror legen din kan svare bedre på spørsmålet om kreft enn det jeg kan. Et så drastisk vekttap er bekymringsverdig, så jeg synes du skal gå tilbake til legen din og få undersøkt deg mer. Jeg vet ikke om p-piller kan forårsake dette.

En infeksjon i kroppen vil gjerne øke ditt kaloribehov, samt gjøre matlysten liten. Dette kan ha vært med på å forverre vekttapet.

For kvalme kan det hjelpe å spise karbohydratrik mat, som f.eks brød, kjeks, frokost/korn-blandinger, pasta, og frukt. Det er også lurt å spise små og mange måltider gjennom en dag. Det er best å drikke mellom måltidene og ikke til måltidene, og drikker som eplejuice, ingefærøl, og cola kan hjelpe. Ofte går det lettere med kald eller romtemerert mat i forhold til varm mat, samt å være forsiktig med mat som har sterk lukt. Fettrik og veldig krydret mat er det også lurt å være forsiktig med, og prøv hvil deg etter måltidene slik at maten får ’synke i ro’. Prøv også å spise mat som du liker godt og spis på den tiden av dagen som du er sulten.

Dette er råd kun for symptomene dine, og jeg håper legen kan finne ut hva årsaken er. Synes ellers at du bør ta en multivitamin daglig med 15 mg jern for å få opp blodprosenten din – kanskje dette kan gi deg litt mer energi. Lykke til!

Vennlig hilsen

Hei Monica!Tusen takk for utfyllende svar!

Har vært i kontakt m psykiateren min(altså ikke legen som undersøkte meg),og fått vite at mesteparten av vekttapet mitt skyldes at jeg sluttet på anti-psykotisk medisin(Leponex),som er kjent for at man legger på seg.Derfor går man automatisk mye ned når man slutter på de,siden matlyst etc.også minsker kraftig.Men dette forklarer likevel ikke smertene og totalt tapt matlyst.Ettersom jg har sovet svært lite pga magen,fikk jeg sovepiller(ikke-vanedannende),og sover nå hele natta igjennom,og våkner UTEN magesmerter.Klarer derfor å spise litt utover dagen,selvom kvalmefølelsen av at noe sitter i halsen fortsatt er der.Jeg er bedre enn på lenge,men ikke frisk.Skal til legen til uka,så får vi se.Tusen takk for tips ang kvalme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...