Gå til innhold

uffameg..

Gjest holli

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har slitt med SF og er nå så og si frisk fra selve sykdommen men sliter litt med å få et skikkelig og regelmessig sunt kosthold. Har en rekke ganger prøvd meg på "kostplaner" men det har enten ført til at jeg overspiser eller bare dropper ut og spiser mye snop, eller at jeg spiser altfor lite og blir slapp osv...

Nå har jeg satt sammen et lite forslag til meg selv som jeg tror kan være normalt for meg som er en jente på 17 og som trener 4 ganger i uka basket.

Håper noen kan kommentere det bare slik at jeg "vet" at dette kan være et riktig spor.

Frokost: 5 dl havregrøt av vann m/søtningssukker og kanel + et glass melk + en frukt

mellom: 1 frukt og 2 knekkebrød med skinke

Lunch: et grovt "kjøperundstykke" med en fiskekake og en frukt til, og Fun-light til drikke

mellom: en gulrot

middag: 1 stor potet, mye fisk/kjøtt og mye grønnsaker + litt mager saus

mellom: en frukt

kvelds: 1 skive + 2-3 knekkebrød med magert pålegg, 1 glass melk og en frukt

I helgene unner jeg meg en pose smågodt og pizza, ellers prøver jeg å holde det sunt i helgen også.

Hvordan høres dette ut?

Jeg er normalvektig, men vil IKKE gå opp mer, har egentlig 1-2 kilo rundt magen som bør taes av. Vil jeg gå opp på denne maten?

Treningen ikke så veldig intens, sånn passe, og varer litt over en time hver gang (altså 4 ganger i uka)

Kan noen si meg sånn ca hvor mye kalorier dette kostholdet gir?

håper noen orker å svare meg...! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEI:) jeg er ei på 16 som sliter med AKKURAT det samme som deg.siden jul har jeg lagt på meg TI kilo og alt går bare oppover.jeg var nede på 53 kilo p.g.a.spiseforstyrrelse i jula, men nå spiser jeg som en hæst og får bare ta konsekvensene.;) veier jeg 64 kilo,men er ikke spesielt schwær for det.jeg kan spise mer enn de fleste mannfolk, og derfor måtte noen sette opp en spisplan for meg.men dette blei så gørr at jeg skeia ut HELE tiden og åt 19 brødskiver(spisekonk!!:-))eller 15 kanelboller...skummelt..men nå må jeg prøve å skjerpe meg da. du spise ganske MANGE måltider..7? men hvis du ser normal ut(duer sikkert superfin;-) og siden du trener så er det sikkert greit..men altså,hvis du vil NED så kan du kutte ned på kveldsmaten...kanskje...?er ingen ekspert,ikek hør på meg hvis noen andre sier noe som høres mer fornuftig ut..:) klem fra elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kari kanin

Har slitt med sf selv i en del år, så vet hva du snakker om... . Synes opplegget ditt høres veldig bra ut! Og det er utrolig smart å spise mange, men små måltider slik som du gjør! Hvis ikke ender det opp med at du blir sulten, og heller spiser mer usunt i "farta"! Hell også innpå noen liter med vann- og ellers; kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI:) jeg er ei på 16 som sliter med AKKURAT det samme som deg.siden jul har jeg lagt på meg TI kilo og alt går bare oppover.jeg var nede på 53 kilo p.g.a.spiseforstyrrelse i jula, men nå spiser jeg som en hæst og får bare ta konsekvensene.;) veier jeg 64 kilo,men er ikke spesielt schwær for det.jeg kan spise mer enn de fleste mannfolk, og derfor måtte noen sette opp en spisplan for meg.men dette blei så gørr at jeg skeia ut HELE tiden og åt 19 brødskiver(spisekonk!!:-))eller 15 kanelboller...skummelt..men nå må jeg prøve å skjerpe meg da. du spise ganske MANGE måltider..7? men hvis du ser normal ut(duer sikkert superfin;-) og siden du trener så er det sikkert greit..men altså,hvis du vil NED så kan du kutte ned på kveldsmaten...kanskje...?er ingen ekspert,ikek hør på meg hvis noen andre sier noe som høres mer fornuftig ut..:) klem fra elise

Takker for svarene...

kan ellers opplyse at jeg er 1.68 m høy og veier ca 56 kilo...er det for mye/for lite ??

noen som vet sånn ca hvor mange kcal den mten jeg spiser gir meg i løpet av en dag...?

Takker igjen for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei holli,

Jeg synes det er en veldig bra kostplan du har satt opp. Den er rik på frukt og grønt og gir nok porsjoner fra alle matgruppene. Den ser også ut til å være bra variert med nok til å dekke behovene for div næringsstoffer. Sånn raskt beregnet kom jeg til ca 2000 kcal – men det kan være både litt mer og mindre..

Du har helt perfekt vekt i forhold til din høyde og alder, og synes absolutt ikke du bør prøve å gå ned noe. I følge din høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå vil jeg anta at du trenger rundt 1900-2200 kcal, så kostplanen ser ut til å være midt i blinken. Dersom du skulle merke at du likevel legger litt på deg, kan du evt bare bytte ut noen av fruktene med grønnsaker og på den måten redusere kaloriene litt uten å redusere mengden av frukt/grønt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...