Gå til innhold

bytte antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Gjest gunnar30
Skrevet

hei

jeg er en ung mann som har slitt med sosial angst siden tenårene. Har fått hjelp nå og begynt på medisiner. Sliter også med en del tanker. Vet at det jeg tenker er feil, men det gjør vondt. Føler meg veldig mistenksom og paranoid. Føler andre kikker på meg. "At andre tar hensyn til meg for alle vet jo at jeg er gal."Har begynt med zyprexa som jeg føler virker. Men har brukt remeron i 3mnd nå uten noen særlig effekt. Bortsett fra at jeg sover bra.Har seroxat men fikk problemer med sex livet. Seroxaten tror jeg virket bra på sosial angst. Går det greit at jeg bytter tilbake, eller må jeg ta en pause mellom remeron og seroxat? Har hørt at tolvon skal virke mot manglende utløsning når en skal ha sex.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det går fint å bytte direkte over. Seroxat er den eneste medisinen godkjent for sosial angt.

2. Prøv Tolvon 10 mg kl. 18-20 for å motvirke orgasmehemming på SSRI.

• 13 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg har gått på 20 mg Citalopram for angst og depresjon i 9 år, og har vært godt hjulpen av det. Men det siste året har jeg hatt et tilbakefall og vært mye plaget med angst og depresjon, og har dermed økt dosen til 30 mg, men har ikke merket noen bedring. Det kan tyde på at medisinen ikke lenger virker på meg. Jeg har derfor i samråd med psykiater blitt enig om å bytte medisin, til Brintellix som er ganske nytt på markedet. Jeg har i løpet av 3 uker gått gradvis ned på Citalopram, fra 30 mg til 10 mg. Psykiateren mener at jeg nå skal hoppe fra Citalopram til Brintellix uten overlapping. Er dette tilrådelig? Er veldig nervøs for hvordan jeg vil reagere fra å ha brukt en medisin så lenge, og så plutselig hoppe over til en annen medisin, med litt annerledes sammensetning. Trodde det var mest vanlig med overlapping, men legen var redd for serogent syndrom ved å bruke to antidepressiva samtidig! Hadde veldig mange bivirkninger når jeg begynte på Citalopram for 9 år siden, og var sengeliggende i flere uker. Derfor er jeg veldig nervøs nå for å bytte medisin!

Anonymous poster hash: 89137...ffd

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Både overlapp og direkte overgang går helt problemfritt.

Serotonergt syndrom er mer som GUD. Alle har hørt om det, men ingen har sett det. Det forekommer ekstremt sjelden og da på meget høye doser. Citalopram 10 mg er "next to nothing".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...