Gå til innhold

Å bli psykisk dårlig av enkelte mennesker. Har du opplevd det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja hva skal en si? Jeg tenker på en relasjon jeg hadde og jeg trodde vedkommende var slik den gav seg ut for å være, men nei. Opplevde totalt snudd opp ned til det motsatte. Jeg kjenner hvor dårlig jeg blir av enkelte som later som dem er noe som dem ikke er. Må nesten spy av tanken. Er det mulig liksom? Men er nok fordi jeg er meg selv alltid og tror alle andre er det også, men nei. Æsj altså jeg vet ikke hva jeg skal si. Er det andre her som har opplevd lignende? Kan nevnes at vedkommende har flere alvorlige diagnoser.

Anonymkode: 7ef13...f7a

Fortsetter under...

AnonymBruker
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Man blir ikke psykisk dårlig av enkelte mennesker. Man blir psykisk dårlig fordi man selv ikke er god nok til å håndtere enkelte mennesker.

Så du mener om en har en frisk psyke og en har kontakt med mennesker med psykriatriske diagnoser som skifter personlighet og har massiv angst og depresjoner samt manier og vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelser? ustabilitet og skiftende humør? Hvem er da i stand til slike personer når selv friske blir dårlig av dem?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du mener om en har en frisk psyke og en har kontakt med mennesker med psykriatriske diagnoser som skifter personlighet og har massiv angst og depresjoner samt manier og vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelser? ustabilitet og skiftende humør? Hvem er da i stand til slike personer når selv friske blir dårlig av dem?

Nå vrir du problemstillingen til å handle om noe litt annet. Å håndtere slike mennesker du beskriver her krever kunnskap og erfaring. Mangler man den kunnskapen og erfaringen, kan det selvfølgelig gå inn på psyken, men da er det egentlig situasjonen, og ikke personen, som er problemet. Da er den beste løsningen å la de profesjonelle ta seg av slike situasjoner.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Nå vrir du problemstillingen til å handle om noe litt annet. Å håndtere slike mennesker du beskriver her krever kunnskap og erfaring. Mangler man den kunnskapen og erfaringen, kan det selvfølgelig gå inn på psyken, men da er det egentlig situasjonen, og ikke personen, som er problemet. Da er den beste løsningen å la de profesjonelle ta seg av slike situasjoner.

Ja jeg hadde ei slik venninne som utgav seg for å være helt frisk da vi ble kjent, så plutselig etterhvert viste det seg at hun hadde en drøss med diagnoser, og det ble et mareritt å være venn med henne om du skjønner? Så er jo personen som har det med seg som er problemet og situasjonen vel?

Det er noen ytterst få mennesker hvor jeg føler et mentalt (og nesten fysisk) ubehag av å være nær dem. En av dem var en foreleser jeg hadde på universitetet. Han hadde aldri gjort noe (som jeg visste) som var galt, hadde aldri en gang pratet direkte med ham. Men bare jeg var i samme rom som ham så følte jeg et sterkt ubehag.

Aner ikke hva det var. Antagelig hadde det mer med meg å gjøre enn med ham.

Jeg føler noe tilsvarende, men ikke i fullt så sterk grad, med min nåværende sjef.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg hadde ei slik venninne som utgav seg for å være helt frisk da vi ble kjent, så plutselig etterhvert viste det seg at hun hadde en drøss med diagnoser, og det ble et mareritt å være venn med henne om du skjønner? Så er jo personen som har det med seg som er problemet og situasjonen vel?

Jeg ble redd og skremt av hennes adferd for å si det mildt, måtte bare holde meg unna. Og jeg har alltid hatt en frisk psyke som  25 åring.

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

psykedeliker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ble redd og skremt av hennes adferd for å si det mildt, måtte bare holde meg unna. Og jeg har alltid hatt en frisk psyke som  25 åring.

Normale reaksjoner på unormale livshendelser er ikke psykisk sykdom.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Normale reaksjoner på unormale livshendelser er ikke psykisk sykdom.

Ja jeg har missforstått jeg da. Men etter jeg kuttet henne ut for 1 måned siden så er jeg fortsatt redd så er en reaksjon jeg har fått og litt bekymret for å utvikle angst. 

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Helt normalt, man må jo oppleve det for å vite hva man skal gjøre neste gang.

Ja men dem som sliter med psykiske lidelser og problemer, får dem det også av slike? Beklager at jeg spør men jeg bare er nysgjerrig.

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men dem som sliter med psykiske lidelser og problemer, får dem det også av slike?

Det er en logisk tanke og et veldig godt spørsmål. Det er ikke utenkelig, spesielt i enkelte lukkede miljøer og subkulturer. Men det er veldig mange faktorer som spiller inn.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (49 minutter siden):

Det er en logisk tanke og et veldig godt spørsmål. Det er ikke utenkelig, spesielt i enkelte lukkede miljøer og subkulturer. Men det er veldig mange faktorer som spiller inn.

Hm ja det psykologiske er ganske spennende og fasinerende syns jeg. Jeg har jo en tanke om hvis 2 personer har ulike diagnoser så vil dem nok påvirke hverandre til en viss grad negativt. Men har nok med hva en lider av og. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jo en tanke om hvis 2 personer har ulike diagnoser så vil dem nok påvirke hverandre til en viss grad negativt.

Ja, men avhengig av diagnosene så kan det også hende de balanserer hverandre, ihvertfall frem til én av dem blir frisk. Det er visstnok mange forhold som har gått i oppløsning på den måten.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Ja, men avhengig av diagnosene så kan det også hende de balanserer hverandre, ihvertfall frem til én av dem blir frisk. Det er visstnok mange forhold som har gått i oppløsning på den måten.

Ja hm intressant. Kan bare ikke begripe at mennesker som har psykiske diagnoser kan ha det bra sammen i livet på sikt. Men hva vet vel jeg.? 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan bare ikke begripe at mennesker som har psykiske diagnoser kan ha det bra sammen i livet på sikt.

Vi må skille mellom psykiske diagnoser og psykiske lidelser. Diagnoser er et verktøy helsevesenet bruker for at pasientene skal få den hjelpen de trenger. Det betyr bl.a. at ikke alle med diagnoser lider eller forårsaker lidelse for andre.

Manglende selvinnsikt og dårlige holdninger er en annen ting igjen (ref. de tidligere nevnte lukkede miljøer og subkulturer), selv om det noen ganger kan være vanskelig å skille fra lidelsen. Det blir ikke bedre av at enkelte bruker diagnoser som unnskyldning for å kreve særbehandling eller å la være å ta ansvar for sitt eget liv. Det er riktignok et veldig lite mindretall som gjør dette, men de skaper veldig mye trøbbel.

Og så er det noen som - av grunner vi ikke kan vite noe om - velger å bygge forholdene sine på en felles skjebne som psykisk syk (eller hva de nå velger å kalle det). Det må de selvfølgelig få lov til, men som alle andre livsvalg har også dét en konsekvens.

Kashmir-
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja hva skal en si? Jeg tenker på en relasjon jeg hadde og jeg trodde vedkommende var slik den gav seg ut for å være, men nei. Opplevde totalt snudd opp ned til det motsatte. Jeg kjenner hvor dårlig jeg blir av enkelte som later som dem er noe som dem ikke er. Må nesten spy av tanken. Er det mulig liksom? Men er nok fordi jeg er meg selv alltid og tror alle andre er det også, men nei. Æsj altså jeg vet ikke hva jeg skal si. Er det andre her som har opplevd lignende? Kan nevnes at vedkommende har flere alvorlige diagnoser.

Jeg vil ikke si at jeg blir psykisk dårlig akkurat, men dumme mennesker kan gå meg på nervene, så jeg holder meg unna. Hafde jeg blitt sperret inne med dem over tid så ville jeg ikke blitt bare dårlig. Jeg hadde klikket. Fullstendig.

Det du sliter med tror jeg er skam fordi du lot deg lure. Legg det bort. 

Jeg har hatt en person i livet mitt som ikke var bra for meg. Makan til falskt menneske skal man lete lenge etter. Var snill og god med folk mens bak ryggen var hu direkte ufin. Kunne påstå noen lå med en annen helt uten grunn, påsto folk ville drepe henne hvis de ikke gjorde slik hu ville, godtok ikke at andre likte annen mat enn hu, kalte folk psykotiske hvis noen bare var litt uenig med hu og løy om ganske mye. Kunne skrevet ei lang liste, men det orker jeg ikke. Vi var flere som kuttet kontakten med hu. Og viste seg senere etter å ha pratet med andre at hu var sjalu og mest på meg, men aner ikke hvorfor. Nå har jeg bare gode folk i livet mitt som vil meg vel og jeg har det bra 😊 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...