Gå til innhold

Hvis du fikk 300.000 skattefritt i året i borgerlønn, ville du latt være å jobbe?

Hvis du fikk 300.000 skattefritt i året i borgerlønn, ville du latt være å jobbe?  

19 stemmer

1. 1. Hvis du fikk 300.000 skattefritt i året i borgerlønn, ville du latt være å jobbe?

• ja
      4
    • nei
      14
    • vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grendel
Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Prinsipielt ja, selv om det er litt lite utbetalt. Men jeg har aldri forstått hvorfor folk ønsker å selge tida si til noen som bestemmer hva de skal gjøre, så lenge de ikke må av økonomiske grunner. Jeg oppfatter det som underdanig og uselvstendig. 

Jeg kunne sitter helt alene med sulle-prosjekt som jeg bare synes var gøy og aldri ble til noe, men det ville vært demotiverende i lengden.

Jeg tenker det å jobbe for andre være prisen man betaler for å gjøre noe som betyr noe.

Når det gjelder selve spørsmålet så er svaret mitt helt klart nei. Jeg ville ikke gjort det for en million netto i året heller. Da måtte jeg i såfall hatt en veldig god plan for hva jeg skulle gjøre, og den planen burde ikke vært å sitte alene med en PC.

Hvis jeg hadde hatt et veldig ensformig og dårlig betalt jobb ville jeg vært fristet til å si ja, men er redd det ikke ville vært bra for meg å bare sitte hjemme og glo i veggen.

AnonymBruker
Grendel skrev (11 timer siden):

Når det gjelder selve spørsmålet så er svaret mitt helt klart nei. Jeg ville ikke gjort det for en million netto i året heller. Da måtte jeg i såfall hatt en veldig god plan for hva jeg skulle gjøre, og den planen burde ikke vært å sitte alene med en PC.

Hvis jeg hadde hatt et veldig ensformig og dårlig betalt jobb ville jeg vært fristet til å si ja, men er redd det ikke ville vært bra for meg å bare sitte hjemme og glo i veggen.

Hva skal du gjør når du går av med pensjon??

Anonymkode: 572a6...f1b

Grendel
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva skal du gjør når du går av med pensjon??

Godt spørsmål. Det må være rart å havne helt på sidelinjen. Det er ganske mange som fortsetter å jobbe litt.

Trinity80
Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (På 17.5.2024 den 0.13):

Prinsipielt ja, selv om det er litt lite utbetalt. Men jeg har aldri forstått hvorfor folk ønsker å selge tida si til noen som bestemmer hva de skal gjøre, så lenge de ikke må av økonomiske grunner. Jeg oppfatter det som underdanig og uselvstendig. 

Det har noe med kognitiv utvikling å gjøre. Det er en grunn til at mennesker forfaller mye raskere i pensjonsalder etter at arbeidstiden er avsluttet.

Form etterfølger funksjon. Det gjelder både fysisk og psykisk.

I tillegg så opparbeider man seg rutiner ved en jobb. Rutiner gjør at vi finner paradoksalt nok en mening med at vi står opp. Ta bort hovedgrunnen til rutiner, så er man litt på ustabil grunnlag.

Just sayin’ 😉

Endret av Trinity80

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Godt spørsmål. Det må være rart å havne helt på sidelinjen. Det er ganske mange som fortsetter å jobbe litt.

Da skaffer man seg en hobby eller er vikar. 
Jeg tror det er en tid for alt; når du blir pensjonist er vel kroppen så sliten at det gjør godt med fri hele året. Man venner seg til en ny livsstil. Flytt til Spania kanskje?

Anonymkode: 963a1...4be

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Man trenger ikke ha bullshit jobb😉😉

Noen av  oss er syke og klarer ikke utdanne oss til et yrke vi hadde trivdes i, og er derfor fastlås i de jobbene vi kan få.

Anonymkode: efc38...f73

psykedeliker
farløs skrev (1 minutt siden):

Hva er en bullshit jobb?

Det er en jobb som egentlig ikke skaper noen verdier eller gjør noe annet nyttig, men bare flytter verdier fra ett sted til et annet.

Annonse

farløs
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen av  oss er syke og klarer ikke utdanne oss til et yrke vi hadde trivdes i, og er derfor fastlås i de jobbene vi kan få.

Anonymkode: efc38...f73

Noen av oss er syke og hadde kanskje trivdes i en jobb som ikke trenger utdannelse (men opplæring) om vi var friske.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Mange jobber i finanssektoren kan med rette kalles bullshitjobber, ja.

Tenk at banker og andre firmaer i finanssektoren er så dumme at de betaler masse for å ha alle disse folka ansatt i bullshitjobber når de egentlig ikke trengs.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenk at banker og andre firmaer i finanssektoren er så dumme at de betaler masse for å ha alle disse folka ansatt i bullshitjobber når de egentlig ikke trengs.

Tenk på alle vanlige folk som ikke gjennomskuer hele opplegget, til tross for at kunnskapen om alternativene aldri har vært mer tilgjengelig...

AnonymBruker
psykedeliker skrev (20 minutter siden):

Tenk på alle vanlige folk som ikke gjennomskuer hele opplegget, til tross for at kunnskapen om alternativene aldri har vært mer tilgjengelig...

Hvilke alternativer snakker du om?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvilke alternativer snakker du om?

F.eks. Bertram D. Brochmanns samfunnsregnskap, som skal vise realverdiskapningen og ikke de omsatte fiktivverdiene som ligger til grunn for BNP-tallet. Han påpekte også det irrasjonelle i at store deler av statens utgifter (f.eks. alle bullshitjobbene i byråkratiet og forvaltningen) feilaktig bokføres og skattlegges som inntekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...