Gå til innhold

Hvis man absolutt har bestemt seg for å få en diagnose så er det vel ikke noe problem å få den på feil grunnlag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enda mer naivt å tro at psykologer velger diagnoser etter egne interesser. De diagnostiserer ut fra utredningsverktøy og manualer. En mani er en mani uansett hva psykologen har som hobby. En manisk pasient får selvsagt ikke diagnose adhd fordi psykologen er interessert i emnet, nåe pasienten oppfyller kriteriene til mani 

Anonymkode: 84c8d...887

Nei, men mani kan bli til schizofreni og BP2 kan bli til eupf og vice versa og cptsd kan bli til ptsd eller eupf og omvendt og pf kan bli til depresjon og hvorvidt det foreligger pf eller ikke kan variere og er det egentlig en angstlidelse og depresjon sekundært til angst eller er det en depresjon med angst som symptom?

Jeg skal love deg at det blir individuelle variasjoner. 

Endret av Sokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda mer naivt å tro at psykologer velger diagnoser etter egne interesser. De diagnostiserer ut fra utredningsverktøy og manualer. En mani er en mani uansett hva psykologen har som hobby. En manisk pasient får selvsagt ikke diagnose adhd fordi psykologen er interessert i emnet, nåe pasienten oppfyller kriteriene til mani 

Anonymkode: 84c8d...887

Jo fordi psykologer kan vurdere årsakene ulikt. F. Eks kan den ene mene at manisymptomene kommer av naturlige ytre årsaker mens den andre kan mene det kommer av mani. 

Ved psykosesymptomer kan ene psykologen mene at symptomene kommer av borderline, mens en annen kan mene de kommer av schizofreni. 

De fleste som har vært i psykiatrien over mange år har erfart at de har blitt feildiagnostisert, eller at de har gått udiagnosert med noe i flere år 

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Det har de ingenting å hente på. For å få riktig behandling og for å bli bedre må man ha riktig diagnose og medisiner. Den eneste fordelen med noen diagnoser er at man lettere vil få uføretrygd og kanskje noen medisiner man kan ruse seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jo fordi psykologer kan vurdere årsakene ulikt. F. Eks kan den ene mene at manisymptomene kommer av naturlige ytre årsaker mens den andre kan mene det kommer av mani. 

Ved psykosesymptomer kan ene psykologen mene at symptomene kommer av borderline, mens en annen kan mene de kommer av schizofreni. 

De fleste som har vært i psykiatrien over mange år har erfart at de har blitt feildiagnostisert, eller at de har gått udiagnosert med noe i flere år 

Anonymkode: 51e9e...e49

Her var det mye vås. Det stemmer ikke at de fleste som har vært i psykiatrien over år har erfart å bli feildiagnostisert. Hvilken kilde brukte du da du formulerte denne påstanden? For det andre er det høyst sjeldent at utdannede terapeuter blindgater på borderline og schizofreni, disse sykdommene er ulike selv om de har få treffpunkt. Feil skjer, men det er ikke normen. Sist: har du sett en mani, vet du at det er en mani. Og ikke noe som kanskje kommer av ytre årsaker. Mani er ikke vanskelig å diagnostisere for en utdannet terapeut 

Anonymkode: 84c8d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her var det mye vås. Det stemmer ikke at de fleste som har vært i psykiatrien over år har erfart å bli feildiagnostisert. Hvilken kilde brukte du da du formulerte denne påstanden? For det andre er det høyst sjeldent at utdannede terapeuter blindgater på borderline og schizofreni, disse sykdommene er ulike selv om de har få treffpunkt. Feil skjer, men det er ikke normen. Sist: har du sett en mani, vet du at det er en mani. Og ikke noe som kanskje kommer av ytre årsaker. Mani er ikke vanskelig å diagnostisere for en utdannet terapeut 

Anonymkode: 84c8d...887

Enig i dette. Jeg har aldri fått en diagnose jeg ikke har, men enkelte diagnoser har tatt tid å få og enkelte har tatt tid å bli kvitt. Av ulike grunner. Men jeg har hatt alle diagnoser jeg har fått hittil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For det andre er det høyst sjeldent at utdannede terapeuter blindgater på borderline og schizofreni, disse sykdommene er ulike selv om de har få treffpunkt.

Dette var faktisk veldig vanlig i mitt distrikt for noen år tilbake. Vet ikke hvordan det er i dag. Håper de har skjerpet seg. 

Anonymkode: a2998...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var faktisk veldig vanlig i mitt distrikt for noen år tilbake. Vet ikke hvordan det er i dag. Håper de har skjerpet seg. 

Anonymkode: a2998...e6c

Det må du nesten kunne vise med en valid kilde og ikke bare en subjektiv påstand om ditt distrikt. Har hørt om ett tilfelle hvor en schizofren pasient ble feilvurdert og diagnostisert med borderline i en periode. Dette er svært uvanlig i alle distrikt, men det skjer en sjelden gang 

Anonymkode: 84c8d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 18.41):

Jeg har hørt om flere som forsøker få ADHD for å få tilgang på f.eks ritalin som de kan selge videre eller misbruke selv. Men i forhold til andre diagnoser ser jeg heller ikke hvorfor en skulle lyve for å få diagnoser en ikke har.

Anonymkode: c041b...025

Dette er jo litt merkelig. Man vil altså skaffe seg en diagnose på papiret som kommer til å prege ens liv i all evighet, blant annet i forbindelse med livsforsikringer, for å selge litt piller? Høres ekstremt oppdikta ut når piller og distribuering av dette er noe man lett kan få tak i uten diagnose. 

Anonymkode: 2f26f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo litt merkelig. Man vil altså skaffe seg en diagnose på papiret som kommer til å prege ens liv i all evighet, blant annet i forbindelse med livsforsikringer, for å selge litt piller? Høres ekstremt oppdikta ut når piller og distribuering av dette er noe man lett kan få tak i uten diagnose. 

Anonymkode: 2f26f...ace

At dette skjer kan jeg bekrefte mtp tidigere omgang med rusmiljøet. De tenker ikke akkurat på livsforsikringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er jo litt merkelig. Man vil altså skaffe seg en diagnose på papiret som kommer til å prege ens liv i all evighet, blant annet i forbindelse med livsforsikringer, for å selge litt piller? Høres ekstremt oppdikta ut når piller og distribuering av dette er noe man lett kan få tak i uten diagnose. 

Anonymkode: 2f26f...ace

Svært få personer har livsforsikring 

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man vil altså skaffe seg en diagnose på papiret som kommer til å prege ens liv i all evighet

Har du en kilde på dette? Hvilken lovhjemmel har forsikringsselskapene for å kreve innsyn i diagnosehistorikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
psykedeliker skrev (43 minutter siden):

Har du en kilde på dette? Hvilken lovhjemmel har forsikringsselskapene for å kreve innsyn i diagnosehistorikk?

Det har de jo. Da de skulle utbetale uføreforsikring til meg så sjekket de hele historikken min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du nesten kunne vise med en valid kilde og ikke bare en subjektiv påstand om ditt distrikt. Har hørt om ett tilfelle hvor en schizofren pasient ble feilvurdert og diagnostisert med borderline i en periode. Dette er svært uvanlig i alle distrikt, men det skjer en sjelden gang 

Anonymkode: 84c8d...887

Nei, jeg kan ikke vise til en kilde her så klart. Men det var tydelig ikke bare ett tilfelle, og det er ikke bare jeg som snakker om at det var slik. Det var kjent. Man burde faktisk gå tilbake og se på statistikken fra den tiden, så tipper jeg man ville funnet noe faktisk. En psykiater var veldig rask til å sette schizofrenidiagnose bl a. 

Anonymkode: a2998...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (24 minutter siden):

Det har de jo. Da de skulle utbetale uføreforsikring til meg så sjekket de hele historikken min.

Med hvilken lovhjemmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Med hvilken lovhjemmel?

Det vet vel ikke jeg. Det er sånn de gjør. De prøvde seg til og med på at jeg hadde holdt tilbake informasjon og derfor ikke skulle få utbetaling. Men jeg skrev en lang klage som jeg fikk medhold i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Med hvilken lovhjemmel?

Det er da ganske opplagt at det handler om forsikringsavtaleloven

Anonymkode: 2f26f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da ganske opplagt at det handler om forsikringsavtaleloven

Nei, den gir ikke forsikringsselskaper automatisk rett til innsyn i helseopplysninger. Hva folk velger å oppgi selv er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...