Gå til innhold

Hvilke mening har du om Israel/ Palestina ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du en mening om dette? 

Anonymkode: 66ec7...83f

Nei egentlig ikke.

Altså om 2 folk vil ha samme land og ikke kan bli enige så er det ikke mye mer alternativer enn å krige det ut så får vinneren få landet. 

Er det "rettferdig", nei, men naturen bryr seg ikke om våre følelser.

Bestem en dato, og lokasjon, så bringer begge sidene sine soldater dit og krig det ut, taperne må forsvinne. Problem løst. 

Anonymkode: 87085...545

Drømmeautomat

Akkurat nå er det bare én ting som betyr noe: At verden setter mer press på Israel sånn at folkemordet opphører. I praksis betyr dette at USA må slutte å tilrettelegge for folkemordet med våpen og penger og ved å sabotere FN-resolusjoner.

Først når dette er gjort kan man begynne å snakke om å muligheter for at palestinerne skal få tilbake noe av landområdene Israel okkuperer. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg støtter Israel, de kjemper mot terrorisme.  Og de må forsvare seg. Hamas må knuses. 

Anonymkode: ef3c1...6b5

Hvordan mener du at Hamas må knuses, ved å bombe Gaza-stripen til alle som som bor der er drept eller lemlestet?

Anonymkode: 32f3d...764

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg støtter Israel, de kjemper mot terrorisme.  Og de må forsvare seg. Hamas må knuses. 

Anonymkode: ef3c1...6b5

Jeg har støttet Israel mye til nå med å forstå hvorfor de bedriver angrepene. De har blitt utsatt for terror lenge. Og Hamas gjemmer seg blant det palestinske folket. Men jeg har begynt å tenke. Har sett litt videoer på tiktok. Ser siden til det palestinske folket som trygler om at de skal slutte å angripe dem. Og det må ta en stopp. Men hva med Israel da? Kommer det flere Hamas angrep hvis de stopper? Og vil Hamas da utslette Israel? Det er disse spørsmålene som får meg til å forstå hvorfor Israel kanskje gjør som de gjør. De frykter for å bli utslettet av Hamas. Men alt dette må ta stopp. Jeg har sympati for både palestinske uskyldige og israelske

Anonymkode: 66ec7...83f

AnonymBruker
Kayia skrev (6 timer siden):

Med palestinsk Jerusalem? Tror du det er realistisk? 

Halve Jerusalem ville vel vært palestinsk. Grensen gikk rett gjennom byen tror jeg. 

Jeg ser veldig få løsninger:

1. Hele området blir én stat. Da må alle ha lik stemmerett og jødene kommer i mindretall. Dette er det Lars Gule mener. Det er helt urealistisk og ville vært galskap av israelske jøder.

2 Hele området blir en én stat og Israel jager ut eller innfører reelt apartheid hvor palestinerne ikke har stemmerett. Det blir for drøyt, selv for USA. Jeg tror ikke det er det Israel prøver på. Jeg tror det vi ser er er forsøk på å knuse Hamas og innføre et ingenmannsland på 1 km langs grensen.

3. Man har to stater og folk blir der de er. Det betyr at israelere som har å bosatt seg på Vestbredden blir mindretall i en palestinsk stat.

4. Man har en situasjon som i dag hvor jøder bosetter seg på palestinsk område uten å respektere myndighetene der, men også uten å si at det er en del av Israel (som ville gitt palestinerne stemmerett).

Jeg mener nr 3 er mest riktig alt i alt og nest mest realistisk.

Det mest sannsynlige er kanskje nr 4. Det vil si ingen løsning.

Anonymkode: a87d3...0d1

Grendel
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Halve Jerusalem ville vel vært palestinsk. Grensen gikk rett gjennom byen tror jeg. 

Jeg ser veldig få løsninger:

1. Hele området blir én stat. Da må alle ha lik stemmerett og jødene kommer i mindretall. Dette er det Lars Gule mener. Det er helt urealistisk og ville vært galskap av israelske jøder.

2 Hele området blir en én stat og Israel jager ut eller innfører reelt apartheid hvor palestinerne ikke har stemmerett. Det blir for drøyt, selv for USA. Jeg tror ikke det er det Israel prøver på. Jeg tror det vi ser er er forsøk på å knuse Hamas og innføre et ingenmannsland på 1 km langs grensen.

3. Man har to stater og folk blir der de er. Det betyr at israelere som har å bosatt seg på Vestbredden blir mindretall i en palestinsk stat.

4. Man har en situasjon som i dag hvor jøder bosetter seg på palestinsk område uten å respektere myndighetene der, men også uten å si at det er en del av Israel (som ville gitt palestinerne stemmerett).

Jeg mener nr 3 er mest riktig alt i alt og nest mest realistisk.

Det mest sannsynlige er kanskje nr 4. Det vil si ingen løsning.

Anonymkode: a87d3...0d1

Ikke meningen å være anonym. Det var altså meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...