Gå til innhold

"Selvmordstråder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på hva som er forskjellen på å si at man vil ta livet sitt "nå", "i kveld", "i natt", o.l, og å si at en vil ta livet sitt "snart" eller "i nærmeste framtid"? I første tilfeller blir tråden slettet med en gang, mens i de andre tilfeller får det lov til å stå? Jeg skjønner ikke helt dette. Jeg synes alt av dette er uakseptabelt jeg da, men det er jo meg. 

Folk blir jo bekymret når de leser sånt noe.. Og særlig når vedkommende ikke er ute etter å få hjelp, men heller bare vil fortelle at hen har bestemt seg. Alle forslag om å finne hjelp blir oversett og nedstemt, og vedkommende bare fortsetter å si at alt håp er ute, at hen ikke vil ha hjelp, og at hen kommer til å gjøre det "snart". Hva er vitsen med slike tråder da, hvis det ikke er for å søke hjelp? Hvorfor får de lov å stå? 

Jeg har stor forståelse for at livet kan føles uhåndterlig og ikke til å bære lenger, for jeg har vært der selv. Jeg har også laget en tråd om det en gang, noe lignende denne jeg sikter til, men da ble den slettet ganske så kjapt. Så hvorfor får den tråden på psykiatriforumet lov til å stå nå? 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og bare for å ha sagt det. Jeg fortalte aldri st jeg skulle ta livet av meg "nå", men "snart". 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ingenting om slike tråder. Det legger et urettferdig press på andre brukere, som ikke har psykologisk fagkompetanse, til å skrive hva de kan for å få vedkommende til å la være å ta livet sitt. Hva slags ansvar og byrde er det å legge på fremmede på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ingenting om slike tråder. Det legger et urettferdig press på andre brukere, som ikke har psykologisk fagkompetanse, til å skrive hva de kan for å få vedkommende til å la være å ta livet sitt. Hva slags ansvar og byrde er det å legge på fremmede på nett?

Et SÅ enig! Jeg skjønner veldig godt at den tråden min den gangen ble slettet, og jeg er veldig glad for det i ettertid. Skjønte jo at det ikke var bra.

Etterlyser nyansering av regelverket her. Folk bør behandles likt. Selvmordstråder burde ikke vært lov!

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på innholdet av tråden og de blit vurdert fra gang til gang. Som oftest blir de fjernet fordi andre brukere gir råd som kan være triggrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lurer på hva som er forskjellen på å si at man vil ta livet sitt "nå", "i kveld", "i natt", o.l, og å si at en vil ta livet sitt "snart" eller "i nærmeste framtid"? I første tilfeller blir tråden slettet med en gang, mens i de andre tilfeller får det lov til å stå? Jeg skjønner ikke helt dette. Jeg synes alt av dette er uakseptabelt jeg da, men det er jo meg. 

Folk blir jo bekymret når de leser sånt noe.. Og særlig når vedkommende ikke er ute etter å få hjelp, men heller bare vil fortelle at hen har bestemt seg. Alle forslag om å finne hjelp blir oversett og nedstemt, og vedkommende bare fortsetter å si at alt håp er ute, at hen ikke vil ha hjelp, og at hen kommer til å gjøre det "snart". Hva er vitsen med slike tråder da, hvis det ikke er for å søke hjelp? Hvorfor får de lov å stå? 

Jeg har stor forståelse for at livet kan føles uhåndterlig og ikke til å bære lenger, for jeg har vært der selv. Jeg har også laget en tråd om det en gang, noe lignende denne jeg sikter til, men da ble den slettet ganske så kjapt. Så hvorfor får den tråden på psykiatriforumet lov til å stå nå? 

Anonymkode: 44f9d...629

Det var det fra i går ja. Det er mulig sen person ønsker å bli tvangsinnlagt ved å skrivevpå den måten. 

Jeg skrev selv en slik tråd for en 3 år tilbake. 1 time etter sto politiet på utsiden. Men er usikker på om det var på kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev selv en slik tråd for en 3 år tilbake. 1 time etter sto politiet på utsiden. Men er usikker på om det var på kvinneguiden.

Hvordan fant de ut at det var deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvordan fant de ut at det var deg?

Administrator kontaktet polituet og de fant ut av det og sporet adressen min. Er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Administrator kontaktet polituet og de fant ut av det og sporet adressen min. Er mulig.

Men tror det var på kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
snusmumeriken96 skrev (1 minutt siden):

Administrator kontaktet polituet og de fant ut av det og sporet adressen min. Er mulig.

Du får bruke VPN neste gang. Evt. brevdue eller røyksignaler 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Du får bruke VPN neste gang. Evt. brevdue eller røyksignaler 😉

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Hæ?

Den skjønte jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Administrator kontaktet polituet og de fant ut av det og sporet adressen min. Er mulig.

Jeg håper ikke de har begynt med sånne metoder på dol. Det øker risikoen for dårlige utfall, om man begynner å legge opp til en slik  form for falsk sikkerhet. Jeg mener det er helt avgjørende at det sies tydelig at det aldri vil bli tatt noen form for initiativ fra dols side som følge av ting som skrives, - brukerne må bruke andre kanaler for å be om hjelp - både direkte og indirekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Du får bruke VPN neste gang. Evt. brevdue eller røyksignaler 😉

Jo det var sant det jeg skrev. De kom til meg og kjørte meg til legevakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg håper ikke de har begynt med sånne metoder på dol. Det øker risikoen for dårlige utfall, om man begynner å legge opp til en slik  form for falsk sikkerhet. Jeg mener det er helt avgjørende at det sies tydelig at det aldri vil bli tatt noen form for initiativ fra dols side som følge av ting som skrives, - brukerne må bruke andre kanaler for å be om hjelp - både direkte og indirekte. 

Det har skjedd en gang tidligerw og når jeg var 18 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg har vært her så har det vært en, er det alvorlig bekymring for at noen kommer til å ta livet sitt, så sier vi ifra til riktige innstanser.

Men, det er ett helt annet miljø her inne i motsetning til f.eks Kvinneguiden. Og dere som har vært på Kvinneguiden vet hvor utrolig mye strengere det er der på temaer som er ok å snakke om her inne. Det har vært tråder her inne, som jeg nok hadde meldt ifra om jeg så på KG, men det er ett mye mindre miljøe her inne, jeg har blitt "kjent" med flere av brukerene, og er mye mer raus her inne. Og jeg kjenner selv, pga egne erfaringer, at det er stor forskjell på det med selvmordstanker og å faktisk gjøre det. Den nyansen tar jeg hensyn til her inne, men ikke på KG. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang hvor jeg har meldt ifra på DOL, nettopp pga miljøet som er her. 

Det har også vært hendelser hvor andre brukere har meldt inn til politiet og de har sendt begjæring om opplysninger, så det er ikke alltid administratorene som melder ifra bare så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis man kommuniserer (egentlig uansett hvor) at man er i livsfare, risikerer man (men garanteres på ingen måte) å bli reddet.

Hver gang jeg har vakt på hjelpetelefon, snakker jeg med suicidale mennesker. Det er kun ved akutt overhengende selvmordsfare* at man gjør andre tiltak enn å ha en god medmenneskelig prat. 

* = Allerede f.eks tatt overdose eller intensjon om å handle NÅ (ikke f.eks. i morgen) og man kan ikke snakke vedkommende ut av det

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den tråden (som til slutt heldigvis ble slettet) som jeg reagerte så veldig på, oppfattet jeg selvmordsfaren som overhengende. Vedkommende ville ikke ta imot hjelp fra oss andre brukere, var totalt "døv" og ville ikke høre på fornuft. Vedkommende sa rett ut at hen hadde bestemt seg, og at ingenting kunne forandre på det. Hen fortalte også at hen allerede hadde slettet fb-kontoen sin og nå også skulle si opp telefonabonnementet sånn at ingen skulle få tak i hen. Og at det ville ta ca et år fra nå før hen ble oppdaget død.. 

Derfor reagerte jeg så sterkt. Og jeg syntes det mildt sagt var veldig spesielt at admin ikke ville slette tråden etter rapport og etter det flere reagerte i tråden. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I den tråden (som til slutt heldigvis ble slettet) som jeg reagerte så veldig på, oppfattet jeg selvmordsfaren som overhengende. Vedkommende ville ikke ta imot hjelp fra oss andre brukere, var totalt "døv" og ville ikke høre på fornuft. Vedkommende sa rett ut at hen hadde bestemt seg, og at ingenting kunne forandre på det. Hen fortalte også at hen allerede hadde slettet fb-kontoen sin og nå også skulle si opp telefonabonnementet sånn at ingen skulle få tak i hen. Og at det ville ta ca et år fra nå før hen ble oppdaget død.. 

Derfor reagerte jeg så sterkt. Og jeg syntes det mildt sagt var veldig spesielt at admin ikke ville slette tråden etter rapport og etter det flere reagerte i tråden. 

Anonymkode: 44f9d...629

Vedkommende oppretter jo tråd her fordi hen trenger hjelp. Kanskje vedkommende hadde en tanke om at politiet kanskje vilke sporet tråden, den personen vil jo ha hjelp når man skriver sånn. 

Jeg har ikke noe i mot slike tråder. Dette er jo et psykiatru forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes videre at det er merkelig at slikt får stå i det hele tatt da det kan virke svært så triggende for andre brukere. Det burde taes hensyn til ved at slike tråder konsekvent slettes. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...