Gå til innhold

"Selvmordstråder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men nå er jeg igjen så opprørt at jeg foreløpig trekker meg ut. Jeg har ikke godt av å diskutere dette noe mer akkurat nå. Jeg blir skikkelig provosert og trigget følelsesmessig av dette. Sitte nå her og tårene presser på. 

Anonymkode: 44f9d...629

 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har lært nå. Heretter får folk bare si at de skal ta livet sitt, og jeg skal ikke gidde å bry meg. Det er uansett ikke mitt ansvar. Folk må få lov til å kverke seg selv, hvis det er det de ønsker. Men synes som sagt at det ikke er noe å opplyse andre med på et forum med sårbare mennesker. 

Anonymkode: 44f9d...629

Her var det et voldsomt spenn i mening.
Vi kan ikke si at folk må få lov til å kverke seg selv, hvis det er det de ønsker. Vi har alle et ansvar for hverandre

Anonymkode: 98ec5...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (5 timer siden):

Hvis man kommuniserer (egentlig uansett hvor) at man er i livsfare, risikerer man (men garanteres på ingen måte) å bli reddet.

Hver gang jeg har vakt på hjelpetelefon, snakker jeg med suicidale mennesker. Det er kun ved akutt overhengende selvmordsfare* at man gjør andre tiltak enn å ha en god medmenneskelig prat. 

* = Allerede f.eks tatt overdose eller intensjon om å handle NÅ (ikke f.eks. i morgen) og man kan ikke snakke vedkommende ut av det

Har du noen ganger ringt nødetatene når dette har vært aktuelt? Hvordan er det for deg å jobbe rundt dette når du ikke har formell utdanning innen helse? 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen ganger ringt nødetatene når dette har vært aktuelt? Hvordan er det for deg å jobbe rundt dette når du ikke har formell utdanning innen helse? 

Anonymkode: 4e425...53e

Hei,

Ja, jeg har varslet om akutt suicidalitet. 

Det handler om rolle. Vi er ikke behandlere. Vi skal hjelpe mennesker der og da, lytte og være til stede. Et øre som lytter, en virtuell hånd å holde og en skulder å gråte på. Men vi har en plikt til å varsle hvis vår hjelp ikke er nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (5 timer siden):

Vedkommende avfeide all forsøk på hjelp i tråden.

Jeg synes ikke slike tråder er greit. Det legger et unødvendig og urettferdig press på brukere som kan føle at de må "redde" en person og at hvis de ikke skriver noe, eller skriver noe feil, så kan det være hva som bikker personen over. Ingen brukere på et forum skal ha et slikt ansvar.

Vet ikke hvilke tråd dere skriver  om men du tror ikke at vedkommende som skrev tråden hadde et håp evt ønske om at det skulle bedre? Det kan tenkes at vedkommende skrev det hen skrev for søken av at andre skulle skrive at hen skulle kjempe til det bedre? Bare et innspill. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Hei,

Ja, jeg har varslet om akutt suicidalitet. 

Det handler om rolle. Vi er ikke behandlere. Vi skal hjelpe mennesker der og da, lytte og være til stede. Et øre som lytter, en virtuell hånd å holde og en skulder å gråte på. Men vi har en plikt til å varsle hvis vår hjelp ikke er nok. 

Ok har dette vært med et frivillig samtykke da eller vært gjort av plikten du viser til uten personen samtykke? Bare spør av nysgjerrighet. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvilke tråd dere skriver  om men du tror ikke at vedkommende som skrev tråden hadde et håp evt ønske om at det skulle bedre? Det kan tenkes at vedkommende skrev det hen skrev for søken av at andre skulle skrive at hen skulle kjempe til det bedre? Bare et innspill. 

Anonymkode: 4e425...53e

Vi kan ikke vite hva en person tenker innerst inne, vi kan bare forholde oss til det som skrives. Og det var temmelig avfeiende mot all hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

Hei,

Ja, jeg har varslet om akutt suicidalitet. 

Det handler om rolle. Vi er ikke behandlere. Vi skal hjelpe mennesker der og da, lytte og være til stede. Et øre som lytter, en virtuell hånd å holde og en skulder å gråte på. Men vi har en plikt til å varsle hvis vår hjelp ikke er nok. 

Du gjør en kjempeviktig jobb, kudos til deg.
Det oppfordres hele tiden til at har du det vanskelig snakk med noen. Synes man selv det er tungt og vanskelig å ta denne samtalen, kan man hjelpe til så vedkommende får noen andre å snakke med.

Men som @ISW sier «Det er aldri ditt ansvar hvis noen vil ta, eller tar livet sitt»

 

Anonymkode: 98ec5...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok har dette vært med et frivillig samtykke da eller vært gjort av plikten du viser til uten personen samtykke? Bare spør av nysgjerrighet. 

Anonymkode: 4e425...53e

Bare spør :) Jeg er ferdig på jobb og har ingen større planer.

I et tilfelle med akutt suicidalitet, så prøver vi først (etter å ha forhandlet og avverget helt akutt livsfare, f.eks. "kan du ta et skritt ned fra brua") å snakke om underliggende årsak; hva er vanskelig, vi ser, støtter, er til stede og styrker. Det er ikke sånn at du risikerer at man legger på og ringer AMK bare du sier at du vil ta livet ditt.

Som regel er dette nok og vi blir enige om at selvmord er en dårlig ide her og nå (men mange ønsker jo å ha en utvei) og blir enige om en plan hvis ting blir verre igjen. Først i de (få) tilfellene dette ikke lykkes, og det reelt er akutt livsfare, er det aktuelt med tiltak for å finne vedkommende. Som regel handler også dette om frivillige tiltak "kan du fortelle hvor du er nå? Hvordan du kan nås på telefon" etc. 

Det er ekstremt sjelden at nødetatene handler mot vedkommendes vilje. Men som jeg sa innledningsvis; du risikerer, men garanteres ikke, å bli reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Bare spør :) Jeg er ferdig på jobb og har ingen større planer.

I et tilfelle med akutt suicidalitet, så prøver vi først (etter å ha forhandlet og avverget helt akutt livsfare, f.eks. "kan du ta et skritt ned fra brua") å snakke om underliggende årsak; hva er vanskelig, vi ser, støtter, er til stede og styrker. Det er ikke sånn at du risikerer at man legger på og ringer AMK bare du sier at du vil ta livet ditt.

Som regel er dette nok og vi blir enige om at selvmord er en dårlig ide her og nå (men mange ønsker jo å ha en utvei) og blir enige om en plan hvis ting blir verre igjen. Først i de (få) tilfellene dette ikke lykkes, og det reelt er akutt livsfare, er det aktuelt med tiltak for å finne vedkommende. Som regel handler også dette om frivillige tiltak "kan du fortelle hvor du er nå? Hvordan du kan nås på telefon" etc. 

Det er ekstremt sjelden at nødetatene handler mot vedkommendes vilje. Men som jeg sa innledningsvis; du risikerer, men garanteres ikke, å bli reddet.

Takk for svar. Jeg tenker jeg vet hvilke tjeneste du jobber for. Så, jeg har et spørsmål. Jeg var en gang i en krise hvor jeg ringte tjenesten på natten, var vel rundt 3-4 tiden tror jeg. Hadde angstanfall grudde meg i forkant men måtte snakke med noen. Personen jeg møtte begynte å synge for meg, deretter prøvde hun å si jeg måtte legge meg. Er dette vanlig praksis også? Det ble bare med den gangen. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@ISW : Lurer på hvordan "balansen" er mellom kjønnene. Er det flest kvinner i selvmordskriser, eller er det menn, eller er det ganske jevnt fordelt mellom begge kjønn? 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@ISW : Lurer på hvordan "balansen" er mellom kjønnene. Er det flest kvinner i selvmordskriser, eller er det menn, eller er det ganske jevnt fordelt mellom begge kjønn? 

Anonymkode: 44f9d...629

Det lurer jeg også på. Kan du si hvilke aldersgruppe som ringer inn? 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg tenker jeg vet hvilke tjeneste du jobber for. Så, jeg har et spørsmål. Jeg var en gang i en krise hvor jeg ringte tjenesten på natten, var vel rundt 3-4 tiden tror jeg. Hadde angstanfall grudde meg i forkant men måtte snakke med noen. Personen jeg møtte begynte å synge for meg, deretter prøvde hun å si jeg måtte legge meg. Er dette vanlig praksis også? Det ble bare med den gangen. 

Anonymkode: 4e425...53e

Dette har jeg aldri hørt om. Vi kan puste sammen med de som har angstanfall, men ikke synge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

@ISW : Lurer på hvordan "balansen" er mellom kjønnene. Er det flest kvinner i selvmordskriser, eller er det menn, eller er det ganske jevnt fordelt mellom begge kjønn? 

Anonymkode: 44f9d...629

Jeg har ingen statistikk på dette, men jeg føler at når menn først ringer, så er det mer alvorlige tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på. Kan du si hvilke aldersgruppe som ringer inn? 

Anonymkode: 4e425...53e

Det opplever jeg kan være alle. De yngste tar gjerne kontakt på chat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Det opplever jeg kan være alle. De yngste tar gjerne kontakt på chat. 

Ok, det var håper jeg et engangstilfelle med meg da. Jeg klarte nesten ikke si noe, det var utrolig ubehagelig. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, det var håper jeg et engangstilfelle med meg da. Jeg klarte nesten ikke si noe, det var utrolig ubehagelig. 

Anonymkode: 4e425...53e

Det skjønner jeg. Man skal ikke synge, be, osv. med mindre innringer spesifikt ber om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (14 minutter siden):

Det skjønner jeg. Man skal ikke synge, be, osv. med mindre innringer spesifikt ber om det selv.

Jeg ba ikke om det, men skjønner jeg bare var uheldig etter dette. Følte meg som en 4 åring , liksom. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ba ikke om det, men skjønner jeg bare var uheldig etter dette. Følte meg som en 4 åring , liksom. 

Anonymkode: 4e425...53e

Skjønner. Trist å høre at dette skjedde med deg. Det er nok ikke vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg tenker jeg vet hvilke tjeneste du jobber for. Så, jeg har et spørsmål. Jeg var en gang i en krise hvor jeg ringte tjenesten på natten, var vel rundt 3-4 tiden tror jeg. Hadde angstanfall grudde meg i forkant men måtte snakke med noen. Personen jeg møtte begynte å synge for meg, deretter prøvde hun å si jeg måtte legge meg. Er dette vanlig praksis også? Det ble bare med den gangen. 

Anonymkode: 4e425...53e

Personen som begynte å synge for deg, var det en kristelig sang.
Vet om noen som har blitt møtt med at personen på hjelpetelefon sier at de skal be for den som ringer. 

Anonymkode: 98ec5...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Personen som begynte å synge for deg, var det en kristelig sang.
Vet om noen som har blitt møtt med at personen på hjelpetelefon sier at de skal be for den som ringer. 

Anonymkode: 98ec5...703

Nei det var ikke kristelig. Jeg ble satt ut og ble stille. 

Anonymkode: 4e425...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...