Gå til innhold

Er det naturlig å feire pride for heteroseksuelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

XbellaX skrev (12 minutter siden):

 

Jeg spoler litt tilbake, hvis jeg får lov. Feil kropp-diskursen er det heller ikke alle som er trans som er enig i, det i seg selv er jo en ganske seiglivet myte. Man har ikke en automatisk "feil kropp" fordi om man er trans. Dette er spesielt vanskelig for mennesker som definerer seg som utenfor den binære forståelsen av kjønn. Du nevnte kort at man burde ty til andre forklaringsmodeller. Har du noen tanker om hvilke andre måter et individ eller fagperson kunne brukt utover "feil kropp"?

 

edit: en feil kropp som krever "skifte av kjønn", ser at det jeg skrev ble noe uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
XbellaX skrev (4 timer siden):

Det er mange måter å forstå fremstillingen «født i feil kropp» på. 

Man har den kroppen man er født inn i. Lite å gjøre med det.

Anonymkode: 25115...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror transpersoner ikke er enig i at det er en form for forvirring/sykdom.
Tidligere mente man det samme om homofile, at det var en sykdom som kunne helbredes. Noen religiøse sekter mener det samme idag.

Anonymkode: 2b053...a91

Svært mange vokser kjønnsdysforien av seg i løpet av 20-årene og faller så mer til ro i sin egen kropp. Mange av disse er homofile og lesbiske og ikke stereotypiske for kjønnsroller. De blir da tidlig innbilt at de er derfor et annet kjønn og må ta operasjoner og hormoner. Jeg synes det er helt grotesk. Det viser seg også at mange også har autisme.  Spar meg for argumentet med kristenkonservative sekter, takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har den kroppen man er født inn i. Lite å gjøre med det.

Anonymkode: 25115...ea8

Mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (13 minutter siden):

Dette er spesielt vanskelig for mennesker som definerer seg som utenfor den binære forståelsen av kjønn. 

 

Man kan være den man vil være utansett kjønn. Jeg forstår ikke at dette er et problem.

Anonymkode: 25115...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan være den man vil være utansett kjønn. Jeg forstår ikke at dette er et problem.

Anonymkode: 25115...ea8

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, hva er det du ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knas skrev (7 minutter siden):

Svært mange vokser kjønnsdysforien av seg i løpet av 20-årene og faller så mer til ro i sin egen kropp. Mange av disse er homofile og lesbiske og ikke stereotypiske for kjønnsroller. De blir da tidlig innbilt at de er derfor et annet kjønn og må ta operasjoner og hormoner. Jeg synes det er helt grotesk. Det viser seg også at mange også har autisme.  Spar meg for argumentet med kristenkonservative sekter, takk. 

Synes det er mer grotesk å kalle transpersoner syke eller forvirret. 

Anonymkode: 2b053...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er mer grotesk å kalle transpersoner syke eller forvirret. 

Anonymkode: 2b053...a91

De er jo kjønnsforvirret. Av flere forskjellige grunner. Og trist er jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (10 minutter siden):

Svært mange vokser kjønnsdysforien av seg i løpet av 20-årene og faller så mer til ro i sin egen kropp. Mange av disse er homofile og lesbiske og ikke stereotypiske for kjønnsroller. De blir da tidlig innbilt at de er derfor et annet kjønn og må ta operasjoner og hormoner. Jeg synes det er helt grotesk. Det viser seg også at mange også har autisme.  Spar meg for argumentet med kristenkonservative sekter, takk. 

Neida, de blir ikke tidlig innbilt det av seriøse aktører. Men for noen kan en full kjønnsbekreftende behandling være en riktig løsning. For andre kan mindre drastiske tiltak være tilstrekkelig. Det man ofte jobber med er å ikke låse seg inn i en forståelse om å "skifte kjønn" (som majoritetssamfunnet også er en ganske heftig pusher av...), men derimot åpne opp og utforske identitet og kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (1 minutt siden):

Neida, de blir ikke tidlig innbilt det av seriøse aktører. Men for noen kan en full kjønnsbekreftende behandling være en riktig løsning. For andre kan mindre drastiske tiltak være tilstrekkelig. Det man ofte jobber med er å ikke låse seg inn i en forståelse om å "skifte kjønn" (som majoritetssamfunnet også er en ganske heftig pusher av...), men derimot åpne opp og utforske identitet og kropp. 

Det er noen ganske hissige useriøse der ute. De eneste jeg mener er seriøse er Rikshospitalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (Akkurat nå):

Det er noen ganske hissige useriøse der ute. De eneste jeg mener er seriøse er Rikshospitalet. 

Jeg tenker begge parter har godt av å roe seg ganske så betraktelig ned. Dine egne uttalelser vitner jo ikke akkurat om seriøsitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker begge parter har godt av å roe seg ganske så betraktelig ned. Dine egne uttalelser vitner jo ikke akkurat om seriøsitet?

Jo, jeg er definitivt seriøs, selv om jeg er veldig uenig med deg. Ærlig talt, kutt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knas skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg er definitivt seriøs, selv om jeg er veldig uenig med deg. Ærlig talt, kutt ut!

Når man kaller andre forvirret, kjønnsforvirret, syke og diverse annet du har nevnt, så synes jeg det vitner om alt annet enn seriøsitet. Vi må mer enn gjerne være uenig, det er bare hyggelig, men minstekravet til en ok dialog er at man omtaler menneskene vi snakker om med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (12 minutter siden):

Neida, de blir ikke tidlig innbilt det av seriøse aktører. Men for noen kan en full kjønnsbekreftende behandling være en riktig løsning. For andre kan mindre drastiske tiltak være tilstrekkelig. Det man ofte jobber med er å ikke låse seg inn i en forståelse om å "skifte kjønn" (som majoritetssamfunnet også er en ganske heftig pusher av...), men derimot åpne opp og utforske identitet og kropp. 

Hva mener du om transmenn som ikke vil la seg operere, men har kvinnelige reproduksjonsorganer og blir gravide og føder barn, samtidig som de insisterer på å bli kalt menn? Og blir dødelig såret når noen påpeker at de faktisk er kvinner, for hvis ikke kunne de jo ikke gått gravide og født barn? Og hva mener du om transmenn i kvinneidrett?

Anonymkode: a8154...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du om transmenn som ikke vil la seg operere, men har kvinnelige reproduksjonsorganer og blir gravide og føder barn, samtidig som de insisterer på å bli kalt menn? Og blir dødelig såret når noen påpeker at de faktisk er kvinner, for hvis ikke kunne de jo ikke gått gravide og født barn? Og hva mener du om transmenn i kvinneidrett?

Anonymkode: a8154...98e

Hva mener du om transkvinner i herreidrett?

Jeg vet heldigvis så mye at jeg ikke går inn på visse områder av dette temaet med anonyme på nett. Det er slikt som dette som gjør store deler av denne diskusjonen vanskelig. Man ønsker ikke å forsøke å forstå, eller lytte ... i håp om å utvide egen forståelse. Det er som om diskusjonen blir et slags sirkus, det er om å gjøre å komme med de ekstreme tilfellene og skrike høyest, og selvsagt tar alle andre feil ..utenom en selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (8 minutter siden):

Hva mener du om transkvinner i herreidrett?

Jeg vet heldigvis så mye at jeg ikke går inn på visse områder av dette temaet med anonyme på nett. Det er slikt som dette som gjør store deler av denne diskusjonen vanskelig. Man ønsker ikke å forsøke å forstå, eller lytte ... i håp om å utvide egen forståelse. Det er som om diskusjonen blir et slags sirkus, det er om å gjøre å komme med de ekstreme tilfellene og skrike høyest, og selvsagt tar alle andre feil ..utenom en selv. 

 

Jeg tenker jo at du bør være i stand til å svare på disse enkle spørsmålene når du først forsvarer denne ideologien. I stedet kaster du ballen tilbake. 

Transkvinner i herreidrett er jo sportslig selvmord. Tipper ikke så mange vil konkurrere i herreidrett når de er godt kvinner selv. 

Anonymkode: a8154...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker jo at du bør være i stand til å svare på disse enkle spørsmålene når du først forsvarer denne ideologien. I stedet kaster du ballen tilbake. 

Transkvinner i herreidrett er jo sportslig selvmord. Tipper ikke så mange vil konkurrere i herreidrett når de er godt kvinner selv. 

Anonymkode: a8154...98e

Jeg diskuterer gjerne, men måten du legger opp samtalen på gjør at jeg forstår at her handler det ikke om å diskutere saklig.  Jeg har milevis med erfaring i denne type debatter, jeg lukter lunta ganske kjapt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
XbellaX skrev (48 minutter siden):

Feil kropp-diskursen er det heller ikke alle som er trans som er enig i, det i seg selv er jo en ganske seiglivet myte. Man har ikke en automatisk "feil kropp" fordi om man er trans.

Men de som hevder de er født i feil kropp lager så mye mere støy og forstyrrelser enn de som sier de føler at de er født i feil kropp at det overdøver alle de fornuftige stemmene. Det må da være mulig for de fornuftige å sette en stopper for det?

XbellaX skrev (52 minutter siden):

Dette er spesielt vanskelig for mennesker som definerer seg som utenfor den binære forståelsen av kjønn.

Hvordan kan det være vanskelig? Anerkjenner man ikke den binære forståelsen av kjønn spiller det jo ingen rolle hvilket "binært kjønn" man har og da har man heller ikke noe grunnlag for å hevde at noe med kroppen er feil. Altså trengs det egentlig ingen andre forklaringsmodeller enn at tankefriheten er grunnlovsfestet og at tankefriheten også må omfatte retten til å manifestere tankene sine innenfor lovlige rammer. Man eier sin egen kropp, og kan forandre på den så mye man vil. Det har folk også gjort på ulike måter gjennom hele menneskehetens historie. Så får vi heller ta de tilliggende diskusjonene innenfor fagområdene og disiplinene de hører hjemme, enten det er i naturvitenskapen eller i sosialvitenskapene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Men de som hevder de er født i feil kropp lager så mye mere støy og forstyrrelser enn de som sier de føler at de er født i feil kropp at det overdøver alle de fornuftige stemmene. Det må da være mulig for de fornuftige å sette en stopper for det?

For noen oppleves det slik når identitet og kropp kolliderer fullstendig og dysforien er himmelhøy. Det forstås altså som betraktelig mer enn en følelse. Jeg skjønner at det er selve ordet "føler" du henger deg opp i her.

 

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan det være vanskelig? Anerkjenner man ikke den binære forståelsen av kjønn spiller det jo ingen rolle hvilket "binært kjønn" man har og da har man heller ikke noe grunnlag for å hevde at noe med kroppen er feil. Altså trengs det egentlig ingen andre forklaringsmodeller enn at tankefriheten er grunnlovsfestet og at tankefriheten også må omfatte retten til å manifestere tankene sine innenfor lovlige rammer. Man eier sin egen kropp, og kan forandre på den så mye man vil. Det har folk også gjort på ulike måter gjennom hele menneskehetens historie. Så får vi heller ta de tilliggende diskusjonene innenfor fagområdene og disiplinene de hører hjemme, enten det er i naturvitenskapen eller i sosialvitenskapene.

 

Fordi mennesker lever i sammenhenger. Vi lever i en kontekst bestående av andre mennesker og i et samfunn som kontinuerlig og på utallige måter reproduserer tokjønnsnormen. Det handler derfor ikke kun om hva man selv mener og tenker om egen identitet og eget kjønnsutrykk, men også om møter med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...