Gå til innhold

Treningsdagbok


emilie321

Anbefalte innlegg

Har begynt hos en manuellterapeut og har fått beskjed om at jeg må trene meg veldig sakte opp igjen etter alt som har vært. Først alvorlig sepsis som jeg ikke kom meg helt etter, så etter noen år ble jeg sengeliggende i over 4 måneder pga rygg og hofte problematikk og deretter en hjerteoperasjon. Er i kjempe dårlig form og de gangene jeg har prøvd å begynne og trene, så har jeg bare blitt dårligere. Ifølge manuellterapeuten har jeg da tatt det for hardt, selvom jeg trodde jeg tok det forsiktig. 

Nå har jeg fått 5 øvelser jeg skal gjøre hjemme (1 styrke og 4 tøye øvelser) 3-4 ganger i uka. Så 5min på ergometersykkel 2-3 ganger i uka.  Har såvidt begynt og det går bra. Bare litt flaut å gå inn på treningssenteret for å sykle i  5min for å så gå igjen.  Dvs jeg syklet i 6min, for i hue mitt så måtte jeg sykle 2km🤭 

Har lyst til å begynne og skrive treningsdagbok (for meg selv) Vet av erfaring at det både kan være gøy  og lettere å se om en faktisk har framgang. Vet sånn noenlunde hva jeg burde ha med, men hvis noen har noen tips, så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du har startet igjen med opptrening! Du har jammen hatt mye de siste årene! 

Du skal ikke tenke på at sykkelrundene dine er korte. Folk bryr seg ikke om andres treningsopplegg (i alle fall ikke på noen negativ måte). Hvilke øvelser er det du skal gjøre,  i tillegg til syklingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (46 minutter siden):

Så fint at du har startet igjen med opptrening! Du har jammen hatt mye de siste årene! 

Du skal ikke tenke på at sykkelrundene dine er korte. Folk bryr seg ikke om andres treningsopplegg (i alle fall ikke på noen negativ måte). Hvilke øvelser er det du skal gjøre,  i tillegg til syklingen?

Ja, det har blitt litt mye og i tillegg sliter jeg med psyken, så nå håper jeg det bare går oppover. 

Neida, kan egentlig ikke tenke på hva andre synes. Men forrige gang jeg brukte treningssenteret så var det en som kommenterte at jeg brukte for lette vekter, måtte legge på mye mer. Han gjorde det bare for å hjelpe, men det ble litt feil.

Først skal jeg stå på alle fire og så løfte arm og ben. Begynner med 6×3. I pausen tar jeg "hunden". Så ligger jeg på rygg og skal tøye bena. Bruker enten et håndkle eller strikk på fotbladet for å tøye best mulig. Deretter ligger jeg på rygg og med armene rett ut og med bøyde ben. Skal så legge knærne mot gulvet, fra side til side. Skal en ta den, må en huske på å ta rolig bevegelser. Så til slutt skal jeg ligge på gulvet, trekke knærne opp mot magen og armene rundt knærne.  Deretter skal jeg vugge fra side til side. Beklager at jeg ikke husker hva disse øvelsene heter, håper det ikke ble helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 timer siden):

Ja, det har blitt litt mye og i tillegg sliter jeg med psyken, så nå håper jeg det bare går oppover. 

Neida, kan egentlig ikke tenke på hva andre synes. Men forrige gang jeg brukte treningssenteret så var det en som kommenterte at jeg brukte for lette vekter, måtte legge på mye mer. Han gjorde det bare for å hjelpe, men det ble litt feil.

Først skal jeg stå på alle fire og så løfte arm og ben. Begynner med 6×3. I pausen tar jeg "hunden". Så ligger jeg på rygg og skal tøye bena. Bruker enten et håndkle eller strikk på fotbladet for å tøye best mulig. Deretter ligger jeg på rygg og med armene rett ut og med bøyde ben. Skal så legge knærne mot gulvet, fra side til side. Skal en ta den, må en huske på å ta rolig bevegelser. Så til slutt skal jeg ligge på gulvet, trekke knærne opp mot magen og armene rundt knærne.  Deretter skal jeg vugge fra side til side. Beklager at jeg ikke husker hva disse øvelsene heter, håper det ikke ble helt uforståelig. 

Jeg forstod alt, unntatt hunden 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg forstod alt, unntatt hunden 😁

Hihihihi...så bra. Hunden, da står en på alle fire og skyter rygg for så å stå i svai og å se opp. Annenhver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Hihihihi...så bra. Hunden, da står en på alle fire og skyter rygg for så å stå i svai og å se opp. Annenhver gang

Å ja! Jeg kaller den katt-ku 😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...