Gå til innhold

Dissosiering farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er derealisering /dissosiering farlig?

Jeg har en del av det - fordi jeg tror livet er for overveldende og vanskelig nå. Men syns det er veldig ekle symptomer som igjen gjør meg mer redd og stressa. Kan man klikke av det?

Anonymkode: e0ea4...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke farlig med mindre man kjører bil eller gjør andre potensielt farlige ting. 
så bør en jo ikke ha ansvar alene for små barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (15 minutter siden):

Nei, ikke farlig med mindre man kjører bil eller gjør andre potensielt farlige ting. 
så bør en jo ikke ha ansvar alene for små barn. 

Kanskje jeg bruker begrepet feil, «faller» ikke ut, men er ikke tilstede i meg selv eller situasjonen. Frakobla liksom.

Men nei, er ikke istand til å kjøre bil eller ta vare på barn nå uansett. 

Anonymkode: e0ea4...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissosiativ lidelse bør utredes. Manualen for utredningen heter Semi-strukturert Klinisk Intervju for Dissosiative Symptomer og Lidelser (SCID-D) finnes nå på norsk, den ble nylig oversatt.

Tenker at når dissosiasjon blir en dominerende overlevelsesstrategi og påvirker daglig fungering, kan det klassifiseres som en dissosiativ lidelse. Det vil si, om det skaper problemer så bør det utredes og behandles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kanskje jeg bruker begrepet feil, «faller» ikke ut, men er ikke tilstede i meg selv eller situasjonen. Frakobla liksom.

Men nei, er ikke istand til å kjøre bil eller ta vare på barn nå uansett. 

Anonymkode: e0ea4...3fa

Kanskje det er depersonalisering du opplever

Anonymkode: a1488...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (3 timer siden):

så bør en jo ikke ha ansvar alene for små barn.

Jeg tror jeg skjønner at dette kan være et problem, men jeg skjønner ikke helt nøyaktig hvorfor. Har du mulighet til å utdype? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje det er depersonalisering du opplever

Anonymkode: a1488...593

Ja kanskje det?

Anonymkode: e0ea4...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (11 timer siden):

Jeg tror jeg skjønner at dette kan være et problem, men jeg skjønner ikke helt nøyaktig hvorfor. Har du mulighet til å utdype? 

Om dissosiasjonen er omfattende, påvirker det også evnen til å oppfatte omgivelsene og respondere på det som ev. skjer rundt en. Det kan sette ned muligheten til å gi nødvendig omsorg til barn. Det er mulig å lære teknikker for å bryte dissosiasjonen. Det krever mye mengdetrening.

 

Hvorfor en går inn i en dissosiativ tilstand av ulik bevissthetstilstand, kan skyldes indre og ytre triggere, som tanker, følelser, tilstander i kroppen, bevegelser, lyder, alle former for sanseinntrykk - og dette gir videre en form for assosiasjon som fører videre til behov for å flykte fra en ubehagelig tanke, følelse eller minne (derav dissosiasjon). Assosiasjon av det vonde blir for overveldende, derfor rømmer (ikke viljestyrt) en inn i dissosiasjonen. Det som en gang var nyttig overlevelse, blir til hinder i hverdagen når det skjer som en automatisk respons på fare (flight-respons).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje det er depersonalisering du opplever

Anonymkode: a1488...593

Hva er forskjellen?

Anonymkode: e0ea4...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...