Gå til innhold

Er det mulig å lære seg å like å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere her inne som har erfaring med å trene regelmessig: Er det mulig å lære seg å like å trene eller går det mest på viljestyrke og rutiner? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å trene - underveis og spesielt etterpå. Da svever jeg på en sky av endorinfer og dopamin.

Men det kan være tungt å komme i gang, dørstokkmila sliter jeg med. 

Målet der er å ikke stole på motivasjon eller disiplin/viljestyrke, da dette er ustabile og begrensede ressurser. Målet er å gjøre det til en vane, på samme måte som man går på jobb eller pusser tenner. Det er bare noe man gjør, uten å tenke så mye over det.

Ikke minst er det viktig å finne en treningsform man trives og liker med, og kunne måle fremgangen.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (16 minutter siden):

Jeg liker å trene - underveis og spesielt etterpå. Da svever jeg på en sky av endorinfer og dopamin.

Men det kan være tungt å komme i gang, dørstokkmila sliter jeg med. 

Målet der er å ikke stole på motivasjon eller disiplin/viljestyrke, da dette er ustabile og begrensede ressurser. Målet er å gjøre det til en vane, på samme måte som man går på jobb eller pusser tenner. Det er bare noe man gjør, uten å tenke så mye over det.

Ikke minst er det viktig å finne en treningsform man trives og liker med, og kunne måle fremgangen.

SÅ kjekt å høre at du liker å trene, jeg håper jeg også kan innse at jeg liker å trene etter hvert også. 

Kjenner godt til dørstokkmila, det er nok en av hovedgrunnene til at jeg ikke har klart å trene regelmessig og gjort det til en del av hverdagen min (som jeg jo egentlig ønsker, siden jeg ønsker å komme i bedre form og ta vare på kroppen).

Godt poeng å finne en treningsform man liker. Jeg synes det er kjempekjekt å ri, vet ikke om det egentlig telles som trening men?, men det er så dyrt med ridekurs at jeg har ikke mulighet til å ri mer enn en dag i uka. Også er jeg også veldig glad i klatring og buldring, så brukte å klatre med ett aktivitetssenter for psyke for en stund tilbake gratis men nå har de sluttet med det dessverre. Og buldring er jo ganske dyrt og jeg er ikke så glad i å gjøre det alene (selv om man kan det) og jeg kjenner heller ingen som har brattkort som kunne sikret meg hvis jeg skulle klatret. Jeg har også likt jogging, men har bare mulighet til å jogge på asfalt så det er jo litt kjipt. Svømming har jeg også gjort litt av, men igjen så er jeg ikke så glad i å dra alene.

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym330

Støtter meg veldig til @Vhanja her.

Jeg har trent i over 30 år, men antall ganger jeg har følt meg inspirert til å gå på trening kan jeg telle på èn hånd.
Det er bare en vane som alle andre vaner. 

Hvis du er avhengig av motivasjon for å møte opp på trening, så blir det bare i rykk og napp. Mest rykk.

Èn ting som kanskje kan være viktig er å ha et konkret mål med treningen.

Hva er det du vil oppnå? :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym330 skrev (2 minutter siden):

Støtter meg veldig til @Vhanja her.

Jeg har trent i over 30 år, men antall ganger jeg har følt meg inspirert til å gå på trening kan jeg telle på èn hånd.
Det er bare en vane som alle andre vaner. 

Hvis du er avhengig av motivasjon for å møte opp på trening, så blir det bare i rykk og napp. Mest rykk.

Èn ting som kanskje kan være viktig er å ha et konkret mål med treningen.

Hva er det du vil oppnå? :) 
 

Ja, du har nok rett i at jeg ikke kan være avhengig av motivasjon og må kanskje heller forsøke å gjøre trening til rutine?

Det er nesten litt flaut å si, men hovedmotivasjonen min er å få en finere kropp. Altså bli mer fit og få en strammere (og kanskje forhåpentligvis flatere) mage og litt sånt forskjellig. Jeg er jo også ganske så overvektig, men jeg jobber med kostholdet (spise i kcal-underskudd) for å gå ned i vekt da, siden det er jo kosthold som teller mest på vektnedgang også hjelper jo treningen på muskler og slikt mest da. Men jeg ønsker jo også å trene for å ta vare på kroppen min da :) 

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hei dere her inne som har erfaring med å trene regelmessig: Er det mulig å lære seg å like å trene eller går det mest på viljestyrke og rutiner? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 71bca...9ad

Ved regelmessig trening så kommer man jo i bedre form - og det er morsommere å trene når man er i ok form enn når man er utrent. Så på den måten er det mange som lærer seg å like trening gjennom at de gjennomfører trening regelmessig. For å få slike gode opplevelser, er gode rutiner/struktur i hverdagen til god hjelp. Av og til fungerer det bedre å kun ha noen faste treningstider å velge mellom enn å ha mange valgmuligheter, siden mange valgmuligheter også innebærer mange muligheter til å utsette. 

For noen kan det hjelpe å trene med et konkret mål, for andre kan målet og motivasjonen bare være å vite at man trener nok til at det fremmer god helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym330

Finere kropp er en kjempemotivasjon :D 

Ja, det må bare bli en rutine. Det sies vel at det tar èn måned å innarbeide en ny vane.
Bare å kjøre på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Ved regelmessig trening så kommer man jo i bedre form - og det er morsommere å trene når man er i ok form enn når man er utrent. Så på den måten er det mange som lærer seg å like trening gjennom at de gjennomfører trening regelmessig. For å få slike gode opplevelser, er gode rutiner/struktur i hverdagen til god hjelp. Av og til fungerer det bedre å kun ha noen faste treningstider å velge mellom enn å ha mange valgmuligheter, siden mange valgmuligheter også innebærer mange muligheter til å utsette. 

For noen kan det hjelpe å trene med et konkret mål, for andre kan målet og motivasjonen bare være å vite at man trener nok til at det fremmer god helse. 

Veldig godt poeng dette. Jeg har jo faktisk aldri trent så ofte og regelmessig og over lang nok tid til at jeg faktisk har opplevd å komme i bedre form. Men jeg er veldig motivert til å starte opp med trening nå da og få det til å bli en rutine og del av hverdagen min :) 

Anonym330 skrev (2 minutter siden):

Finere kropp er en kjempemotivasjon :D 

Ja, det må bare bli en rutine. Det sies vel at det tar èn måned å innarbeide en ny vane.
Bare å kjøre på :D 

Ja, det er jo bra motivasjon sånn egentlig. Er bare litt kjedelig at det tar ganske lang tid fra man begynner å spise sunt og trene til man faktisk ser resultatene på kroppen og jeg er en utålmodig person hehe.

Sant, tenker jeg skal sette i gang i morgen og få laget meg en plan for treningen og tidspunkt osv :) 

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne trening du liker. Jeg bokser, og det er aldri slit, og det passer alltid humøret mitt. Det er både å få ut ting, dans og bare sånn litt teknikk ( MYE hvis du er proff da. Det er IKKE jeg for å si det pent ) Men jeg anbefaler alle, for det er alt, og ikke minst mosjon. 

Svømming, kampsport, klatring og ridning er andre former for trening jeg setter høyt, Det blir ikke kjedelig 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Du må finne trening du liker. Jeg bokser, og det er aldri slit, og det passer alltid humøret mitt. Det er både å få ut ting, dans og bare sånn litt teknikk ( MYE hvis du er proff da. Det er IKKE jeg for å si det pent ) Men jeg anbefaler alle, for det er alt, og ikke minst mosjon. 

Svømming, kampsport, klatring og ridning er andre former for trening jeg setter høyt, Det blir ikke kjedelig 🙂 

Ja, det er nok viktig å finne trening som man liker egentlig. Så jeg skulle ønske jeg kunne finne en måte jeg kunne fortsatt med klatring og buldring på da :) Høres kjekt ut med boksing også, trener du sammen med andre da eller har du typ en boksesekk hjemme liksom?

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nok viktig å finne trening som man liker egentlig. Så jeg skulle ønske jeg kunne finne en måte jeg kunne fortsatt med klatring og buldring på da :) Høres kjekt ut med boksing også, trener du sammen med andre da eller har du typ en boksesekk hjemme liksom?

Anonymkode: 71bca...9ad

Hjemme 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hjemme 🙂

 

Ser for meg det kan være ganske befriende å ha boksesekk hjemme egentlig, for hvis man da blir frustrert over noe, sint eller bare trenger å få ut litt følelser så kan man bare bokse løs på sekken :) Men jeg lurer litt, hvor har du den? For den henger vel liksom fra taket? Jeg har så liten leilighet så hadde ikke hatt plass til den uten at den kom i veien for ettellerannet 😅

Anonymkode: 71bca...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser for meg det kan være ganske befriende å ha boksesekk hjemme egentlig, for hvis man da blir frustrert over noe, sint eller bare trenger å få ut litt følelser så kan man bare bokse løs på sekken :) Men jeg lurer litt, hvor har du den? For den henger vel liksom fra taket? Jeg har så liten leilighet så hadde ikke hatt plass til den uten at den kom i veien for ettellerannet 😅

Anonymkode: 71bca...9ad

Nei, du fåtrsånn på stang med sand i bunn. Før hadde jeg hengende i garasjen, men nå leier jeg jo og kan ikke montere noe sånt 🙂 Eller det kunne jeg ute i en bod her,men det gad jeg ikke. Det duger som det er 🙂

Jeg syns det er ren terapi jeg. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...