Gå til innhold

Kan man bruke medisiner utgått på dato?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs vel en del på hvilke medisiner. Er det utgått er det vel sjanse for at de ikke vil ha like god virkning, så jeg hadde nok heller satset på å få ny resept. Men så spørs det hvor viktig god virkning er da, om det er f.eks Sobril for beroligende er det vel ikke like viktig som stemningsstabiliserende eller insulin og sånt.

Anonymkode: 7e5ad...4f9

Annonse

Trinity80
Glitter skrev (17 minutter siden):

Men hva skjer egentlig når en medisin er gått ut på dato? Virker den dårligere? Bedre? Eller hva? 

Flytende morfin merkes jo med dato og klokkeslett. Hva skjer om man bruker den over dato?

Akkurat med flytende morfin så vet jeg at det er økt infeksjonsfare for pasient, da alle flytende medikamenter kan bli forurenset (bakteriell vekst). Derfor er det nøye med datomerking.

Ellers så gjelder det opptak, effekt og bivirkninger. Det kan gi økt/ redusert opptak, effekt og bivirkninger (kjemiske endringer).

Dette var veldig kort forklart @Glitter ☺️

Trinity80 skrev (22 timer siden):

Akkurat med flytende morfin så vet jeg at det er økt infeksjonsfare for pasient, da alle flytende medikamenter kan bli forurenset (bakteriell vekst). Derfor er det nøye med datomerking.

Ellers så gjelder det opptak, effekt og bivirkninger. Det kan gi økt/ redusert opptak, effekt og bivirkninger (kjemiske endringer).

Dette var veldig kort forklart @Glitter ☺️

Det gav mening. De gir jo flytende morfin til flere pasienter fra samme ampull.

Annonse

ISW skrev (37 minutter siden):

Klart det. Pfizers 2016-årgang må dekanteres og tempereres 😊

Herregud jeg er helt skada, jeg leser Pfizer, men hjernen min sier i stedet «sildenafil».

Men ja, Pfizer lager Zoloft også, ja. Har satt noen til lagring. Sammen med et par andre samleobjekter.

Beklager avsporingen.  

Sokk skrev (13 timer siden):

Herregud jeg er helt skada, jeg leser Pfizer, men hjernen min sier i stedet «sildenafil».

Men ja, Pfizer lager Zoloft også, ja. Har satt noen til lagring. Sammen med et par andre samleobjekter.

Beklager avsporingen.  

Haha, det er vel den medisinen Pfizer er mest kjent for! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...