Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 11.15):

Kan man ha epileptisk aktivitet i hjernen hele tiden- uten anfall? Ved feks temporal epilepsi?

Anonymkode: 54696...0c3

Ja, jeg har lest om det, og jeg hadde en nevrolog som nevnte det en gang jeg skulle ta langtidsregistrering. I blant kan den epileptiske aktiviteten ligge såpass dypt i hjernen, men det er også vanskelig å fange opp epilptogen aktivitet ved frontallappsepilepsi. Men denne formen kan kjennes igjen på et par andre symptomer.

Og de pasientene som utredes ved SSE, er det vel så mange som ca. 20% eller så, som de mistenker at ikke har en epilepsidiagnose, men PNES. At det ofte er psykiske årsaker som ligger bak anfallene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485241-epilepsi/#findComment-4311558
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, jeg har lest om det, og jeg hadde en nevrolog som nevnte det en gang jeg skulle ta langtidsregistrering. I blant kan den epileptiske aktiviteten ligge såpass dypt i hjernen, men det er også vanskelig å fange opp epilptogen aktivitet ved frontallappsepilepsi. Men denne formen kan kjennes igjen på et par andre symptomer.

Og de pasientene som utredes ved SSE, er det vel så mange som ca. 20% eller så, som de mistenker at ikke har en epilepsidiagnose, men PNES. At det ofte er psykiske årsaker som ligger bak anfallene.

Men da har man anfall da..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485241-epilepsi/#findComment-4311576
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da har man anfall da..?

Ja, ved PNES som står for psykogene ikke-epileptiske anfall, er det som regel krampeanfall. Om man vet konkret hva en skal se etter, er det noen ganger mulig å identifisere om personen er i et epileptisk eller psykogent anfall. Det er særlig viktig om man har begge diagnosene.

PNES, som ikke skyldes at nevronene i hjernen fyrer løs i alle retninger, er mer en måte å løse følelsesmessige/relasjonelle forhold. Noen har opplevd traumer. Det er ikke bevisst og viljestyrt, men om en får det bedre og lever et stabilt liv, kan PNES-anfallene opphøre helt. Antiepileptiske medisiner hjelper ikke. PNES kategoriseres under et dissosiativt symptom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485241-epilepsi/#findComment-4311643
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, ved PNES som står for psykogene ikke-epileptiske anfall, er det som regel krampeanfall. Om man vet konkret hva en skal se etter, er det noen ganger mulig å identifisere om personen er i et epileptisk eller psykogent anfall. Det er særlig viktig om man har begge diagnosene.

PNES, som ikke skyldes at nevronene i hjernen fyrer løs i alle retninger, er mer en måte å løse følelsesmessige/relasjonelle forhold. Noen har opplevd traumer. Det er ikke bevisst og viljestyrt, men om en får det bedre og lever et stabilt liv, kan PNES-anfallene opphøre helt. Antiepileptiske medisiner hjelper ikke. PNES kategoriseres under et dissosiativt symptom.

Tenkte ikke primært på pnes da jeg starta innlegget.

Lyrte egentlig på om man kan ha epileptisk aktivtet hele tiden som ikke gir anfall men merkelige symptomer.

Har mange symmtomer som passer med det en del har ved temporal epilepsi. Men  ikke «anfall. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485241-epilepsi/#findComment-4311661
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenkte ikke primært på pnes da jeg starta innlegget.

Lyrte egentlig på om man kan ha epileptisk aktivtet hele tiden som ikke gir anfall men merkelige symptomer.

Har mange symmtomer som passer med det en del har ved temporal epilepsi. Men  ikke «anfall. 

Om du har lest om temporalepilepsi, har du også lest at symptombildet er komplekst og lett kan forvirres med flere andre tilstander. Det er ikke et kontinuerlig forløp, heldigvis, om det er epilepsi - et anfall varer normalt sett i 1-2 minutter. Om legen/nevrologen har grunn til å mistenke temporallepilepsi etter innledende undersøkelser og ev. basert på pårørendes opplysninger, er det ev. videometri under flere døgn som er beste utredningsverktøy.

Men, det har samme symptombildet som f.eks. uro, angst m.m.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485241-epilepsi/#findComment-4311895
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...