Gå til innhold

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96

Jeg prøver å redusere sukker i kostholdet og jeg lurer på hvor mye det er vanlig å spise av det? Tåler ikke sukker lenger. 

F.eks i helmelk (drikker ikke lettmelk,altså bruker det i havregrøt)? er det 4,5 gram sukkerarter. Er det mye sukker? Dette kommer fra en dummie altså, hehe 🤪

Jeg prøver å holde et stabilt blodsukker, men nesten alle meiriprodukter slik som melk og yoghurt er tilsatt sukkerarter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485708-hvor-mye-ermye-sukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snusmumeriken96 skrev (10 minutter siden):

Jeg prøver å redusere sukker i kostholdet og jeg lurer på hvor mye det er vanlig å spise av det? Tåler ikke sukker lenger. 

F.eks i helmelk (drikker ikke lettmelk,altså bruker det i havregrøt)? er det 4,5 gram sukkerarter. Er det mye sukker? Dette kommer fra en dummie altså, hehe 🤪

Jeg prøver å holde et stabilt blodsukker, men nesten alle meiriprodukter slik som melk og yoghurt er tilsatt sukkerarter.

Det er ikke mye sukker i vanlige melkeprodukter. Unntaket kan være noen av de smaksatte yoghurtene. 

snusmumeriken96
frosken skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mye sukker i vanlige melkeprodukter. Unntaket kan være noen av de smaksatte yoghurtene. 

Jo men hvis du bruker feks vanilhelettmelk i kjøleskap grøt blir det jo 10 gram sukker?? Er det samme av sukker som i vanlig melk. 

Jeg skjønner ikke dette med sukker bare.

snusmumeriken96 skrev (6 minutter siden):

Jo men hvis du bruker feks vanilhelettmelk i kjøleskap grøt blir det jo 10 gram sukker?? Er det samme av sukker som i vanlig melk. 

Du må skille mellom tilsatt sukker og de sukkerartene som er en naturlig del av produktet. Vanlig lettmelk har ikke tilsatt sukker, så ingen grunn til å ikke innta den. 

Annonse

snusmumeriken96 skrev (8 minutter siden):

Det stemmer at det er sukker i vanlig melk (laktose), men det påvirker ikke blodsukkeret ditt i like stor grad som vanlig tilsatt sukker. Du kan trygt ha det til havregrøten. 

Endret av Martine
snusmumeriken96 skrev (7 timer siden):

Vanlig melk og naturell yoghurt er ikke tilsatt sukker, men inneholder naturlig melkesukker. Jeg bruker naturell yoghurt fra Rørosmeieriet og smaksetter med hjemmelaget eplemos eller plommemos (laget med stevia som søtning) og hjemmelaget granola (frø, nøtter, kokos og sukrin gold).

Lillemus skrev (6 timer siden):

Vanlig melk og naturell yoghurt er ikke tilsatt sukker, men inneholder naturlig melkesukker. Jeg bruker naturell yoghurt fra Rørosmeieriet og smaksetter med hjemmelaget eplemos eller plommemos (laget med stevia som søtning) og hjemmelaget granola (frø, nøtter, kokos og sukrin gold).

Jeg bruker endel stevia, men vet vel egentlig ikke hvor mye sukker f.eks en teskje stevia tilsvarer.  Så det går på slump.  Og hvordan det funker å bake med. Så nå lurer jeg på om du har noen anelse.  Har prøvd å Google, men har ikke funnet det.

Dorthe skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker endel stevia, men vet vel egentlig ikke hvor mye sukker f.eks en teskje stevia tilsvarer.  Så det går på slump.  Og hvordan det funker å bake med. Så nå lurer jeg på om du har noen anelse.  Har prøvd å Google, men har ikke funnet det.

Jeg bruker det ikke i bakverk, nå baker ikke av vanlig mel, men selv ikke til lavkarbobakst bruker jeg steviapulver. Det skal såpass lite til at konsistensen på deig/røre blir ganske annerledes, så der bruker jeg finesse bakesukker. Ikke noe man bør spise mengder av, men det gjør jeg da heller ikke. :) 

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Jeg bruker det ikke i bakverk, nå baker ikke av vanlig mel, men selv ikke til lavkarbobakst bruker jeg steviapulver. Det skal såpass lite til at konsistensen på deig/røre blir ganske annerledes, så der bruker jeg finesse bakesukker. Ikke noe man bør spise mengder av, men det gjør jeg da heller ikke. :) 

Jeg har brukt det i vafler 😉.   Men kunne tenke meg å prøve å bake f.eks boller med det.  Noe sukker og noe stevia.  Mannen er helt anti søtningsstoffer så jeg må lure det i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...