Gå til innhold

Får barna nok protein?

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har to barn på 3 og 5 år. Begge er dårlige til å spise middag. Grønnsaker liker de ikke, men de spiser brødmat og drikker melk, yoghurt. Av pålegg spiser de kaviar, prim, ost, leverpostei. Av middag spiser de fiskepudding, pølser, pasta, risgrøt, pannekaker (jeg pleier å bruke ekstra mye egg) . Rent kjøtt eller fisk vil de ikke spise, heller ikke grønnsaker.

Finnes det noen måte jeg kan "lure" i dem linser, bønner eller andre proteinkilder? I boka "jentemat" ble det foreslått å ta proteinpulver i vafler etc., men jeg synes det høres litt drastisk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips for å lure inn bønner/linser:

- bytt ut endel av pålegget (hvertfall leverpostei og kaviar, de inneholder masse dritt) med pålegg av bønner. Jeg anbefaler Nutana bønnepostei (helsekosten og assorterte dagligvareforretninger som ultra etc). Nutanaen smaker som leverpostei ca og er laget av bønner. Ellers er det jo en smal sak å mose bønner selv, smakssette (feks. med litt tahin, kanskje farge med rødbet, det blir knallilla!) og smøre på brød. Elelr spør på helsekosten hva de har av sånne pålegg.

- middag: Lag gryteretter eller pizzaer der du lurer inn bønner. De kan moses og på den måten skjules. Tilsvarende med grønnsaker:-)

- brød: kok og mos bønner, rasp gulrøtter, bak brød!:-)

Masse ideer her skjønner du! Generelt får barn mer enn nok proteiner når de spiser kjøtt. Mine gjør ikke det, men de får bønner daglig. Da er vi på den sikre siden og vel så det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å lure inn bønner/linser:

- bytt ut endel av pålegget (hvertfall leverpostei og kaviar, de inneholder masse dritt) med pålegg av bønner. Jeg anbefaler Nutana bønnepostei (helsekosten og assorterte dagligvareforretninger som ultra etc). Nutanaen smaker som leverpostei ca og er laget av bønner. Ellers er det jo en smal sak å mose bønner selv, smakssette (feks. med litt tahin, kanskje farge med rødbet, det blir knallilla!) og smøre på brød. Elelr spør på helsekosten hva de har av sånne pålegg.

- middag: Lag gryteretter eller pizzaer der du lurer inn bønner. De kan moses og på den måten skjules. Tilsvarende med grønnsaker:-)

- brød: kok og mos bønner, rasp gulrøtter, bak brød!:-)

Masse ideer her skjønner du! Generelt får barn mer enn nok proteiner når de spiser kjøtt. Mine gjør ikke det, men de får bønner daglig. Da er vi på den sikre siden og vel så det:-)

Hei,

Nå er det jo snart sommer, og da får vel de fleste barn nok protein selv når de er ute og finner biller, mark og annet kryp! ;-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå er det jo snart sommer, og da får vel de fleste barn nok protein selv når de er ute og finner biller, mark og annet kryp! ;-)

*klem*

En av oss må være på skikkelig bærtur når det gjelder hva unger "flest" putter i munnen - jeg håper inderlig at det ikke er meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av oss må være på skikkelig bærtur når det gjelder hva unger "flest" putter i munnen - jeg håper inderlig at det ikke er meg..

Jeg tror Sør tenkte på sine egne somre som barn da han nevnte sin proteinrike kost:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*lol*

;-)

Ønsker deg en god natt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

*klem*

Prøver du å skremme en stakkars vegetarmor?

Forresten tror jeg du har helt rett - min yngste putter alt (da mener jeg alt, også håret mitt som han lugger ut i store laser for å spise det!) i munnen, spennende å se hva det første animalske han spiser er... Sikkert meitemark eller noe sånt.

yack!:-)

Forresten - med den holdningen din slipper du forespørsler fra meg om å se til ungene mine i sommer...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å skremme en stakkars vegetarmor?

Forresten tror jeg du har helt rett - min yngste putter alt (da mener jeg alt, også håret mitt som han lugger ut i store laser for å spise det!) i munnen, spennende å se hva det første animalske han spiser er... Sikkert meitemark eller noe sånt.

yack!:-)

Forresten - med den holdningen din slipper du forespørsler fra meg om å se til ungene mine i sommer...;-)

Hei,

Det er jo en grei måte for vegetarer å få nok protein på! ;-)

Barnene får protein, og foreldrene får litt farge i kinnene! *lol*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg,

Jeg synes det høres ut som barna dine får bra med proteiner. Barn på den alderen trenger rundt 2-3 porsjoner proteinmat daglig (mer nøyaktig 1.1-1.2 g proteiner pr kg kroppsvekt). 1 porsjon regnes som f.eks ca 30 g kjøtt/fiskemat, 1 egg, 2 ss peanutsmør, ca 30 g ost, 1.2 dl cottage cheese, eller 1.2 dl belgfrukter. I tillegg gir f.eks 1 glass melk eller yogurt ca 7-8 gram proteiner. Og pannekaker, risgrøt, fiskepudding, og pølser gir også proteiner til barna dine. Selv brød og andre kornprodukter gir litt proteiner.

Cottage cheese er veldig proteinrikt med ca 15 g i 1.2 dl – dette kan f.eks serveres med oppskåret frisk eller hermestisk frukt/bær over, evt som del av frokosten eller som dessert, snacks etc.

Dersom barna dine liker peanutsmør, gir 2 ss av dette ca 8 g proteiner.

Jeg er redd jeg ikke har så mange gode råd til hvordan du kan blande belgfrukter i maten, men se tipsene til Dewey. Du kan jo prøve lage noen gryteretter med bønner, eller ha burritos, fajitas, eller andre litt mer mexicanske retter med bønner til middag?

Det hadde også vært flott dersom du hadde fått dem til å spise noe grønnsaker. Du kan kanskje prøve å lage i stand en liten tallerken med litt råe grønnsaker (gulrotbiter, kålrotbiter, broccolidusker, agurtbiter, salatblader, etc) som barna kan spise som ’forrett’ før de setter seg til bords (hvis de f.eks valser rundt deg og er sultne).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...