Gå til innhold

Oppstart av litium

Anbefalte innlegg

Sokk skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke grunnen til at behandler har foreslått litium er at du har vært ganske ustabil over tid og at SSRI kanskje bidrar til det, og/eller at hypomani også kan være skadelig for deg og dine nærmeste da? Tror du oppriktig at det at det «ser bedre ut på hennes papir» er den mest realistiske årsaken?

Det er ikke sikkert du trenger å gå på litium for BP2 (hvorfor prøver du ikke Lamictal igjen?). Jeg ville vært skeptisk hvis det ble foreslått for meg også. Men denne ukritiske skremselspropagandaen du kommer med i dette innlegget leses også av folk som har litium som en nærmest livsnødvendig medisin.

Snakk gjennom bivirkningene med behandler, kanskje sitter du ikke på helt oppdatert kunnskap om hvor vanlige disse bivirkningene er. 

Nope. Det tror jeg ikke. 

Beklager hvis min mening oppfattes som skremselspropaganda men sikkert greit å få litt input fra den retningen også og ikke bare ukritiske stemmer ;)

SofieVeie skrev (3 minutter siden):

Hvis du har bp2 er det helt naturlig at du ikke går på litium. Tror ikke medisinforslaget handler om å sminke papirer. Ssri er ikke veldig «farlig» for bp2 mht mani-risiko. Dessuten, har du stått på det over tid og ikke utviklet mani, er risikoen minimal for at det plutselig skal skje, ved bp2.

Vi får være enige om å være uenige. Jeg avslutter her. Ønsker deg alt godt og støtter din tanke om at du i din situasjon ikke behøver et så hissig preparat som litium. 

My point exactly... heldig er jeg. Så håper jeg dere andre som må ta dette får minst mulig bivirkninger. 

Fortsetter under...

lavender skrev (26 minutter siden):

Ok, jeg forstår. Hvis det faktisk stemmer så er det jo urovekkende for det er noe av det jeg er mest redd for ift å bruke litium. Men på den andre siden tror jeg det er den medisinen som har hjulpet meg mest.

Det stemmer at noen får alvorlig nyresvikt av litium - MEN ved regelmessige blodprøver vil man kunne se på nyrefunksjonsverdiene og både forsøke med dosejustering eller evt. seponering dersom nyrene ikke tolererer litium etter hvert.  Problemet oppstår dersom verken psykiater eller fastleger følger opp på den anbefalte måten - og også om pasienten ikke er bevisst nødvendigheten av å ta korrekt dose og følge de forsiktighetsregler som det informeres om.  

frosken skrev (9 minutter siden):

Det stemmer at noen får alvorlig nyresvikt av litium - MEN ved regelmessige blodprøver vil man kunne se på nyrefunksjonsverdiene og både forsøke med dosejustering eller evt. seponering dersom nyrene ikke tolererer litium etter hvert.  Problemet oppstår dersom verken psykiater eller fastleger følger opp på den anbefalte måten - og også om pasienten ikke er bevisst nødvendigheten av å ta korrekt dose og følge de forsiktighetsregler som det informeres om.  

Ok, så da er det slik som psykiater sa til meg. Og så vidt jeg husker er forsiktighetsreglene med litium at man skal ta de til samme tidspunkt hver dag (med lite slingringsmonn) og passe på å ikke bli dehydrert ved varme eller sykdom? Har jeg husket alle da? 

Hovedårsaken til regelmessig blodprøvetaking er holde litiumdosen/konsentrasonen på et nivå der den er høy nok til å virke, men ikke så høy at den skader. Så sjekker en også stoffskifte hvert halvår da noen får hypotyreose ( for lavt stoffskifte). Disse må få tyroxin i tablettform. 

Trinity80 skrev (46 minutter siden):

@krøll9 Paracet og Ibux kan også gi alvorlig akutt nyresvikt. Skal alle unngå dette også?

For en sammenligning... Men ja. Bruker svært sjeldent paracet (eller ibux). Kanskje en til to ganger i året? Ville ikke anbefalt å ta hver dag. Synd på dem som er avhengig av dem for smertelindring hver eneste dag 😕 Det er ganske uheldig. 

frosken skrev (1 time siden):

Det skal en del innsats til for å holde på med dette strukturert over 20-30 år ja... vil jo si det. Klarer bare periodevis å ta medisiner noenlunde regelmessig ved hjelp av ukesdosett, når jeg husker å legge den. Og blir stadig forsinket på dagen. Tror ikke jeg er den eneste som sliter litt etterlevelse jevnt over tid. Så det er også et viktig poeng. Klarer man å følge opp? 

nachnoo skrev (26 minutter siden):

Hovedårsaken til regelmessig blodprøvetaking er holde litiumdosen/konsentrasonen på et nivå der den er høy nok til å virke, men ikke så høy at den skader. Så sjekker en også stoffskifte hvert halvår da noen får hypotyreose ( for lavt stoffskifte). Disse må få tyroxin i tablettform. 

Og så for å seponere i tide og forårsake minst mulig skade... Hehe. Og de som tenker at det bare er å ta litt thyroxin for å bli kvitt lavt stoffskifte... jeg har medfødt lavt stoffskifte og har aldri vært perfekt innstilt.  

Annonse

krøll9 skrev (18 minutter siden):

Trinity80 skrev (1 time siden):

@krøll9 Paracet og Ibux kan også gi alvorlig akutt nyresvikt. Skal alle unngå dette også?

For en sammenligning... Men ja. Bruker svært sjeldent paracet (eller ibux). Kanskje en til to ganger i året? Ville ikke anbefalt å ta hver dag. Synd på dem som er avhengig av dem for smertelindring hver eneste dag 😕 Det er ganske uheldig. 

Jeg må bruke begge deler flere dager i uken, for å ha ett fullverdig liv uten smerter. Har fjernet tykktarmen.

Alternativet er å være ufør eller ta sterkere smertestillende/ opioder. Mener du at jeg skal droppe det på grunn av overhengende faren?

Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Jeg må bruke begge deler flere dager i uken, for å ha ett fullverdig liv uten smerter. Har fjernet tykktarmen.

Alternativet er å være ufør eller ta sterkere smertestillende/ opioder. Mener du at jeg skal droppe det på grunn av overhengende faren?

Nei. Det hadde kanskje ikke vært til å holde ut. Men dessverre er det ikke bra for leveren å bruke paracet nei. I don't make the rules, so f*** off 😉 Hvis du blir oppskaket over å lese at medisinbruk er potensielt skadelig, selv etter at det var du selv som nevnte paracet, så har det ingenting med meg å gjøre. 

krøll9 skrev (11 minutter siden):

Nei. Det hadde kanskje ikke vært til å holde ut. Men dessverre er det ikke bra for leveren å bruke paracet nei. I don't make the rules, so f*** off 😉 Hvis du blir oppskaket over å lese at medisinbruk er potensielt skadelig, selv etter at det var du selv som nevnte paracet, så har det ingenting med meg å gjøre. 

Jo da, alt med deg og din feiloppfatning av reel fakta å gjøre. Dette har blitt påpekt flere ganger i denne tråden. Du er samsvaret med huldret som kom tv og skremte alle med covid på sin opptreden på tv den gangen.

Om du ikke tar den referansen så er ikke det krav. Men det er ett krav å være saklig i sine resonnement og antakelser.

Ta hensyn til at andre trenger noe annet enn deg. Du er ikke universets sentrum, ingen av oss er. 

nachnoo skrev (2 timer siden):

Skjønner. Hvis man får lavt stoffskifte av litium er dette irreversibelt eller vil det gå tilbake til normalt dersom man slutter på litium?  

AnonymBruker
lavender skrev (3 timer siden):

Skjønner. Hvis man får lavt stoffskifte av litium er dette irreversibelt eller vil det gå tilbake til normalt dersom man slutter på litium?  

Det tror jeg ikke er irreversibelt,  nei.

Anonymkode: 3e44d...d46

Jeg hadde bipolar 2 med veldig hyppige episoder både opp og ned. Antidepressiva er utelukket hos meg for jeg blir hypoman. Fikk tilslutt Litium og det har redusert antall episoder veldig mye. Nå går jeg på Leponex i tillegg da bipolar 2 ble endret til shizoaffektiv. Jeg synes den medisinen er kjipere enn Litium. 

Annonse

Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde bipolar 2 med veldig hyppige episoder både opp og ned. Antidepressiva er utelukket hos meg for jeg blir hypoman. Fikk tilslutt Litium og det har redusert antall episoder veldig mye. Nå går jeg på Leponex i tillegg da bipolar 2 ble endret til shizoaffektiv. Jeg synes den medisinen er kjipere enn Litium. 

Så godt å høre at litium har hjulpet deg. Jeg tror nok egentlig litium sannsynligvis var den medisinen som hjalp meg mest, så jeg angrer veldig på at jeg sluttet og ser frem til å starte opp igjen.

lavender skrev (2 minutter siden):

Så godt å høre at litium har hjulpet deg. Jeg tror nok egentlig litium sannsynligvis var den medisinen som hjalp meg mest, så jeg angrer veldig på at jeg sluttet og ser frem til å starte opp igjen.

Skjønner. Bra du kan starte opp igjen. 

Glitter skrev (5 minutter siden):

Skjønner. Bra du kan starte opp igjen. 

Ja, det er jeg veldig glad for. Jeg bare håper jeg får samme gode virkning og ingen bivirkninger slik som sist. Vet ikke helt hva man kan forvente når man har sluttet og startet opp igjen? Men jeg mener på jeg har lest at noen medisiner kan miste effekten da.

Endret av lavender
lavender skrev (12 timer siden):

Ok, jeg forstår. Hvis det faktisk stemmer så er det jo urovekkende for det er noe av det jeg er mest redd for ift å bruke litium. Men på den andre siden tror jeg det er den medisinen som har hjulpet meg mest.

Det er ikke gitt at Litium gir nyreskade etter tid. Det er en viss risiko, ja, men den er ikke veldig høy. Jeg har hørt om veldig mange som aldri får nyreskade (eller spesielt mye andre bivirkninger). Men det er selvsagt ingen garanti for å ikke få bivirkninger.

Det er lov å mene hva man vil om medisiner her inne og det er lov å ha dårlige erfaringer, men kanskje @krøll9 setter det i overkant på spissen i sine påstander? Noen trenger litium for å bli bra og responderer bra på det, og noen trenger det ikke. Har du brukt det i mange år før og det fungerte fint, så tviler jeg egentlig på at det går annerledes nå.

lavender skrev (2 timer siden):

Ja, det er jeg veldig glad for. Jeg bare håper jeg får samme gode virkning og ingen bivirkninger slik som sist. Vet ikke helt hva man kan forvente når man har sluttet og startet opp igjen? Men jeg mener på jeg har lest at noen medisiner kan miste effekten da.

Er ikke det bare for antipsykotisk og antidepressiva? 

ISW skrev (1 time siden):

Det er ikke gitt at Litium gir nyreskade etter tid. Det er en viss risiko, ja, men den er ikke veldig høy. Jeg har hørt om veldig mange som aldri får nyreskade (eller spesielt mye andre bivirkninger). Men det er selvsagt ingen garanti for å ikke få bivirkninger.

Det er lov å mene hva man vil om medisiner her inne og det er lov å ha dårlige erfaringer, men kanskje @krøll9 setter det i overkant på spissen i sine påstander? Noen trenger litium for å bli bra og responderer bra på det, og noen trenger det ikke. Har du brukt det i mange år før og det fungerte fint, så tviler jeg egentlig på at det går annerledes nå.

Det var bra å høre. Jeg håper litium vil fungere like bra nå som tidligere. Skal få til en avtale med fastlegen så han kan gjøre klar blodprøveskjema så det blir enkelt å bare dra innom legekontoret for å ta blodprøvene.

Glitter skrev (5 minutter siden):

Er ikke det bare for antipsykotisk og antidepressiva? 

Åja, det vet jeg ikke men det kan godt hende, får håpe det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...