Gå til innhold

Liker du å jobbe eller ville du foretrukket å få utbetalt borgerlønn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg var i stand til å arbeide, ville jeg følt meg som en elendig snylter om jeg bare mottok lønn og ikke bidro i samfunnet.

Det er folks arbeidsinnsats som skaper verdiene vi alle er avhengige av.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med borgerlønn mener du da uføretrygd? 

Anonymkode: 99563...35b

borgerlønn og uføretrygd er to forskjellige ting. Uføretrygd får du fordi du er for syk til å jobbe, borgerlønn er penger man får uansett selv om man er frisk og arbeidsfør.

Anonymkode: ed2df...25c

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

borgerlønn og uføretrygd er to forskjellige ting. Uføretrygd får du fordi du er for syk til å jobbe, borgerlønn er penger man får uansett selv om man er frisk og arbeidsfør.

Jeg  foretrekker å jobbe i alle sammenhenger.  Det er noe unaturlig ved borgerlönn og uföretrygd er greit for de som trenger det, men jeg vil heller jobbe.

Endret av Zuleika
manglet ord
AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var i stand til å arbeide, ville jeg følt meg som en elendig snylter om jeg bare mottok lønn og ikke bidro i samfunnet.

Det er folks arbeidsinnsats som skaper verdiene vi alle er avhengige av.

Hva om det ikke er jobber nok til alle. Borgerlønn er vel et bedre alternativ enn å tigge på sosialkontoret?

Anonymkode: cfc90...f7e

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med borgerlønn mener du da uføretrygd? 

Anonymkode: 99563...35b

Nei. Borgerlønn betyr at man får utbetalt penger, uten at staten krever noe tilbake.

Diskusjoner om borgerlønn har fått et oppsving i en rekke land på 2010-tallet, deriblant Norge, i tilknytning til bredere debatter om økonomisk ulikhet og automatisering av arbeidslivet.

https://snl.no/borgerlønn

Anonymkode: cfc90...f7e

Annonse

psykedeliker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det har vel vært snakk om at den skal være et sted mellom 150-250K?

Det vil jeg ikke kalle borgerlønn. Poenget er jo at man skal kunne leve av det, men ikke med bortskjemte luksusvaner.

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det vil jeg ikke kalle borgerlønn. Poenget er jo at man skal kunne leve av det, men ikke med bortskjemte luksusvaner.

Vel, om så det blir det dobbelte så blir det ikke nok. Så da vil jeg jobbe deltid utenom så mye som kreves for å beholde den lønna jeg har i dag.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man må jobbe, kan ikke snylte på samfunnet..

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Så hva tenker du om alle de som går på jobb hver eneste dag uten å skape noe som helst av verdi?

Ja alle de mange byråkratene som bare er papirflyttere

Anonymkode: 1a3f9...0a9

FjellOgDalar

Jobbe, så avgjort. Hadde jeg ikke hatt krav på uføretrygd, ville jeg følt meg særdeles ukomfortabel med å få en eneste krone for å gjøre ingenting. Dessuten hadde jeg kjedet meg syk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...