Gå til innhold

Når du er dårlig og folk spør deg hvordan du har det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva svarer du da? 

Anonymkode: c0f63...047

Eller rettere sagt når de spør ; har du det bra?

Anonymkode: c0f63...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem som spør, er det foreldrene mine svarer jeg stort sett ganske så ærlig mens er det andre går jeg som oftest for: "Greit, hva med deg da?". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer som regel ; ja til om det går bra om noen perifere spør. Selv om jeg er dypt deprimert.

Anonymkode: c0f63...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nærmeste ja. Folk jeg har gått på skole med, tidligere kolleger osv sier jeg bare hei til om jeg ser de og ikke noe mer. Null høflighetsfraser fra meg

Anonymkode: 0f550...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg lite ærlig. Jeg kan ikke prate med familien om det for de vil helst ikke høre hvis jeg ikke har det bra. Der skal alt være bra samme hvor dårlig jeg er. Sier lite til venner også, men er fordi jeg ikke vil belaste de med det. Er kun helsepersonell jeg stoler på jeg er ærlig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aa-k-j skrev (29 minutter siden):

Der er jeg lite ærlig. Jeg kan ikke prate med familien om det for de vil helst ikke høre hvis jeg ikke har det bra. Der skal alt være bra samme hvor dårlig jeg er. Sier lite til venner også, men er fordi jeg ikke vil belaste de med det. Er kun helsepersonell jeg stoler på jeg er ærlig med. 

Er dine venner åpne med deg om hvordan de har det? Synes du de er en belastning da?

Anonymkode: c0f63...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dine venner åpne med deg om hvordan de har det? Synes du de er en belastning da?

Anonymkode: c0f63...047

Ja de kan fortelle meg alt og nei jeg ser ikke på de som en belastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (16 minutter siden):

Ja de kan fortelle meg alt og nei jeg ser ikke på de som en belastning. 

Klarer du å snu på det og se at du heller ikke er en belastning for dem?

Anonymkode: c0f63...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer du å snu på det og se at du heller ikke er en belastning for dem?

Anonymkode: c0f63...047

Det kan ikke sammenlignes. De har hatt en grei oppvekst og barndom noe jeg ikke har hatt. Sku jeg fortalt de hva jeg sliter med så hadde det blitt for mye. Er ikke alle som håndterer sånt like godt heller. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Martine sier så kommer det an på hvem som spør. En frase jeg gjerne bruker når jeg møter folk som ikke er så nære (f.eks naboer og andre bekjente), er: "Joda, det rusler og går her". Og så fyller jeg inn noe random om uskyldige ting, før jeg spør tilbake: "Hva med deg?"

Er det nære så formulerer jeg meg kanskje litt annerledes, men braser ikke ut med vonde og vanskelige ting uten at det liksom ligger til rette for det. Jeg leser situasjonen. Selv om de er nære, passer det ikke alltid å dele fra sitt innerste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva svarer du da? 

Anonymkode: c0f63...047

Jeg svarer alltid: "Jo, takk, det går greit her... Og hvordan går det med deg?" (eller tilsvarende...).

 

Det gjelder alle, utenom min egen terapeut og samboer - og én nær venn IRL.

 

Min nærmeste familie, det lille jeg har kontakt med de, er dessverre ikke i stand til å snakke om annet enn praktiske gjøremål etc. Om jeg forsøker å løfte inn i samtalen litt om hvordan jeg har det, blir det ubekvemt stille eller det vris over til noe praktisk de kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at alt går bra selv om det er helt motsatt innvendig men jeg vil ikke plage andre med plagene mine. Vil ikke være til bry og i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alba skrev (13 minutter siden):

Jeg sier at alt går bra selv om det er helt motsatt innvendig men jeg vil ikke plage andre med plagene mine. Vil ikke være til bry og i veien.

Slik var jeg også tidligere. Har lært å åpne meg mere nå og det gjør litt godt å være ærlig og ekte.

Anonymkode: c0f63...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da sier jeg alltid, at det går opp og ned :) 

Anonymkode: 5529a...679

bipolar altså?

Anonymkode: 0f550...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

bipolar altså?

Anonymkode: 0f550...c16

Nei men livet er ingen dans på roser for noen vil jeg tro. Så da går det vel litt opp og litt ned for oss?

Anonymkode: 5529a...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2024 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Hva svarer du da? 

Anonymkode: c0f63...047

"Kunne vært bedre".

Anonymkode: 26c8a...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...