Gjest kari Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Jeg tror jeg har et skikkelig problem. Jeg tror jeg ikke får i meg nok mat og riktig mat og alt sånn der. I de tre siste ukene har det blitt dårig med spising generelt. Jeg orker/gidder ikke lage mat og har ikke lyst på noen ting når jeg handler. Så jeg kjøper ingen ting. Noen ganger får jeg skikkelig nok og ringer noen kompiser og spør om vi kan gå ut og spise. Da spiser jeg en ordentlig middag. De siste gangene har jeg dog fått veldig vondt i magen etter det. Jeg har generelt hatt vondt i magen de siste gangene. Sånn vondt i magen som gjør at du ikke er sulten men bare må på do. Men jeg burde definitivt få i meg mat. Hva skal jeg gjøre? Ta vitaminpiller? Finnes det noe sunn og enkel mat som er grei å lage slik at man gidder det selv om man ikke orker noen ting. Noe sånn ferdigretter kanskje. Jeg er nok deprimert, men jeg blir jo ikke _mindre_ deprimert av ikke å spise. Jeg har aldri lidd av noen spiseforstyrrelse, men gjør jeg det nå? Det ble forøvrig værre etter at jeg begynnte på Fluoxetin (for depresjonen) Kan de pillene gjøre at du mister matlysten? Slik at jeg kanskje får lyst på mat igjen om jeg bytter merke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Kjenner meg veldig igjen. Er sulten men er sliten og orker ikke lage mat og tar en røyk i steden eller et eller annet i kjøleskapet som er spiselig. Lager et eller annet fort til ungene som jeg selv oftest ikke liker. De gangene jeg spiser skikkelig er hvis andre serverer meg mat eller jeg går ut og spiser. Trist at pungen ikke inneholder mer penger slik at man hadde mulighet til å gjøre det oftere. Da hadde jeg kanskje klart å legge på meg litt. Men jeg spiser Fortimel ernæringstilskudd i de periodene jeg har det slik. Regner med at jeg får i meg det jeg trenger av vitaminer og mineraler da. Jeg regner ikke dette som SF men heller et utslag av dårlig livskvalitet og lite penger. Dette skjer nemlig veldig ofte i perioder som jeg sliter økonomisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hei kari, Ja, det er ganske vanlig at Fontexen demper matlysten og fører til vekttap. Du kan jo evt spørre legen din om du kan bruke f.eks Cipramil eller Zoloft i stedet. Disse er også antidepressiver. Men dette valget kan kun legen din avgjøre. Når du spiser så lite som du gjør nå, synes jeg det er viktig at du tar en mulitivitamin daglig. Husk bare at en mulitivitamin ikke har som hensikt å ta plassen til mat, så jeg håper du kan klare å begynne å spise regelmessig og nok snart. Du kan også bruke noe ernæringstilskudd. Se bl.a tipset til Dorthe. Andre tilskudd er Afi-Nutrin og Semper. Jeg bor ikke i Norge og vet dessverre ikke hva som er tilgjengelig av ferdigretter i butikkene. Men jeg synes det er en god ide å bruke noen enkle ferdigretter som krever lite tilberedning. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.