Gå til innhold

Hvordan kan en unngå alt eller ingenting tankegang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan en unngå alt eller ingenting tankegang når det kommer til vektnedgang?

Jeg holder på med vektnedgang og er veldig streng med meg selv, hvis jeg gjør ett lite feilsteg (som f.eks kjøpe og spise en liten sjokolade på en mandag) så fører det til at jeg gir faen i alt og bare ødelegger alt for meg selv videre også  med å spise og drikke akkurat det jeg har lyst til resten av mandagen og gjerne også tirsdag, onsdag og kanskje til og med resten av uka av og til. Fordi jeg tenker at alt er ødelagt uansett. Men det stemmer jo ikke helt for jeg gjør det jo bare verre for meg selv ved å gi f**. Det beste er jo å klare å stoppe med den ene sjokoladen også hente seg inn resten av uka. Men hvordan kan jeg klare endre tankegangen min ift dette?

Anonymkode: b2d50...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan en unngå alt eller ingenting tankegang når det kommer til vektnedgang?

Jeg holder på med vektnedgang og er veldig streng med meg selv, hvis jeg gjør ett lite feilsteg (som f.eks kjøpe og spise en liten sjokolade på en mandag) så fører det til at jeg gir faen i alt og bare ødelegger alt for meg selv videre også  med å spise og drikke akkurat det jeg har lyst til resten av mandagen og gjerne også tirsdag, onsdag og kanskje til og med resten av uka av og til. Fordi jeg tenker at alt er ødelagt uansett. Men det stemmer jo ikke helt for jeg gjør det jo bare verre for meg selv ved å gi f**. Det beste er jo å klare å stoppe med den ene sjokoladen også hente seg inn resten av uka. Men hvordan kan jeg klare endre tankegangen min ift dette?

Anonymkode: b2d50...f9f

Når du er så bevisst og klar over at du gjør dette så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem å gå videre etter den ene sjokoladesmellen? Da burde det ikke være noe problem å si til deg selv at "OK, nå gikk jeg på denne smellen, men nå er det rett tilbake til den vanlige kosten min igjen, ingen større skade skjedd". :) Det høres nesten ut som du bruker det som en unnskyldning til å kunne fråtse resten av uka ved å si til deg selv at "Nå har jeg sprukket så da kan jeg like godt..." Prøv å snu på det om det skjer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett, og så vanskelig, som å stoppe deg selv. Si til deg selv at nå spiste du en sjokolade mer enn du hadde planlagt. Nå er den spist og så går du videre som planlagt.

Alternativt, hvis det er veldig vanskelig å unngå å spise en ekstra sjokolade, så kan du gi deg selv lov til å spise litt mer. Hvis du f.eks har sagt at du får kun lov til å spise sjokolade èn dag i uka, så kan du starte med å si at du gir deg selv lov til å spise sjokolade to dager i uka. 

Så kan du evt trappe ned til en gang i uka etterhvert. Eller du kan spise to ganger i uka, hvis det du spiser er så lite at det ikke går utover kcal-budsjettet ditt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper problemet er at du har lyst til å sprekke.

Det vil si: En del av deg har lyst til å sprekke, og det er ofte den delen som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (7 timer siden):

Når du er så bevisst og klar over at du gjør dette så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem å gå videre etter den ene sjokoladesmellen? Da burde det ikke være noe problem å si til deg selv at "OK, nå gikk jeg på denne smellen, men nå er det rett tilbake til den vanlige kosten min igjen, ingen større skade skjedd". :) Det høres nesten ut som du bruker det som en unnskyldning til å kunne fråtse resten av uka ved å si til deg selv at "Nå har jeg sprukket så da kan jeg like godt..." Prøv å snu på det om det skjer igjen!

Tusen takk for god, konstruktiv tilbakemelding :) Du har ett godt poeng det må jeg si, det er nok heller en unnskyldning ja....Jeg skal forsøke snu på det. 

Anonymkode: b2d50...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...