Gå til innhold

Frukt og grønnsaker, hvor mye spiser dere?

emilie321

Anbefalte innlegg

Frukt og grønnsaker er jo sunt og nå ønsker myndighetene at vi skal spise 800g om dagen.  Selv spiser jeg nok frukt da jeg er veldig glad i det (og bær når det ikke er på det dyreste), men grønnsaker har jeg litt igjen for å greie de 800g hver dag. Den siste uka har jeg vært flink, men allikevel så ligger jeg bare på litt under 200g salat og råkost om dagen + frukt. Foreløpig greier jeg ikke mer. 

Er det realistisk å få i seg 800g grønnsaker og frukt/bær hver dag?  Hva og hvor mye får dere i dere om dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Frukt og grønnsaker er jo sunt og nå ønsker myndighetene at vi skal spise 800g om dagen.  Selv spiser jeg nok frukt da jeg er veldig glad i det (og bær når det ikke er på det dyreste), men grønnsaker har jeg litt igjen for å greie de 800g hver dag. Den siste uka har jeg vært flink, men allikevel så ligger jeg bare på litt under 200g salat og råkost om dagen + frukt. Foreløpig greier jeg ikke mer. 

Er det realistisk å få i seg 800g grønnsaker og frukt/bær hver dag?  Hva og hvor mye får dere i dere om dagen? 

Vi skal vel ikke ha både 800 gram frukt og 800 gram grønnsaker? Det høres veldig mye ut. 

Jeg spiser i overkant mye frukt, og litt for lite grønnsaker i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Vi skal vel ikke ha både 800 gram frukt og 800 gram grønnsaker? Det høres veldig mye ut. 

Jeg spiser i overkant mye frukt, og litt for lite grønnsaker i perioder. 

Nei, men nå spiser jeg ca 300g frukt og litt i underkant av 200g grønnsaker.  Da har jeg minst 300g grønnsaker igjen til jeg greier målet på 800g om dagen.  Skjønner ikke helt hvordan jeg skal greie det.

Sånn er det med meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En banan har jo en god vekt, spiser alltid 2 bananer hver dag. Og godt med grønnsaker, men kommer aldri til å veie for å se jeg spiser 800g. 

Jeg spiser sunt. Overvekt fordi jeg spiser for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adeie skrev (3 minutter siden):

En banan har jo en god vekt, spiser alltid 2 bananer hver dag. Og godt med grønnsaker, men kommer aldri til å veie for å se jeg spiser 800g. 

Jeg spiser sunt. Overvekt fordi jeg spiser for mye. 

Selv spiser jeg 2-3 frukter om dagen og innimellom bær, men er ikke så flink med grønnsaker.  Den siste uka har jeg kjøpt poser med oppkuttet salat og råkost.  Derfor vet jeg ganske nøyaktig hvor mye jeg har spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise 1 banan, 1 eple, 1 stor gulrot, 1/2 avokado og en neve cherrytomater hver dag. Det er ca. 500 g og jeg tenker at det er bra nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har grønnsaker til alle måltider. Salat til lunsj på jobb, minst tre fjerdedeler av middagen er grønt. Ofte fisk eller vegetar, kjøtt ca. et par ganger i uka. Tomat/agurk/paprika etc. på pålegget på grovskiva. Et glass melk pr. dag. En til to frukt pr. dag. Har ikke veid og målt, men tror jeg ligger ganske greit an. 

Anonymkode: d6712...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har grønnsaker til alle måltider. Salat til lunsj på jobb, minst tre fjerdedeler av middagen er grønt. Ofte fisk eller vegetar, kjøtt ca. et par ganger i uka. Tomat/agurk/paprika etc. på pålegget på grovskiva. Et glass melk pr. dag. En til to frukt pr. dag. Har ikke veid og målt, men tror jeg ligger ganske greit an. 

Anonymkode: d6712...853

Det høres veldig bra ut. Da er du iallefall flinkere enn meg, men jeg prøver å øke inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, i perioder spiser jeg mye grønnsaker, andre perioder adskillig mindre. Greier nok 400-500 g i gode perioder, 800 g kan jeg se langt etter gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det varierer, i perioder spiser jeg mye grønnsaker, andre perioder adskillig mindre. Greier nok 400-500 g i gode perioder, 800 g kan jeg se langt etter gitt. 

Synes det egentlig er litt rart at myndighetene legger lista så høyt, da vil jeg tro flere gir opp på veien pga at det er uansett uoppnåelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 timer siden):

Nei, men nå spiser jeg ca 300g frukt og litt i underkant av 200g grønnsaker.  Da har jeg minst 300g grønnsaker igjen til jeg greier målet på 800g om dagen.  Skjønner ikke helt hvordan jeg skal greie det.

Sånn er det med meg også.

Jeg lager "gryteretter" med mye frosne wokgrønnsaker ol. Heter muligens ikke akkurat gryteretter det jeg lager, men jeg tar f.eks. en pose fiskesuppebase og putter i frossen fisk og frosne grønnsaker, og spiser det til middag noen dager. 

Ellers så er jeg veldig glad i rå gulrøtter, cherry tomater, rødbeter og flere typer frukt. Jeg tenker at jeg spiser i overkant mye frukt i de periodene hvor frukt er ekstra godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg spiser grønnsaker/ salat både til lunsj og middag. Det er ikke mange middager vi spiser uten at det lages en salat til. Gulrøtter og brokkoli spiser vi mye av også. Spesielt gulrøtter. 

Når grønnsakene begynner å bli litt slappe, lager jeg en suppe av de eller jeg har de i en omelett, eller jeg lager spagetti bolognes av dem. 

Jeg er helt trygg på at jeg får i meg bok grønnsaker.

Jeg er litt dårligere når det gjelder frukt, men i perioder spiser jeg en banan hver kveld til kveldsmat. Ofte fordi jeg får lyst på noe søtt når kvelden kommer og da tyr jeg til banan. Jeg spiser en del hjemmelaget blåbærsyltetøy og tyttebærsyltetøy. Jeg synes også det er godt med bær på gresk yoghurt eller youplait Youghurt.  

Om våren og sommeren spiser jeg mye ananas, kiwi og melon, men ikke så ofte om vinteren. Eple spiser jeg bare som pålegg på knekkebrød. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 timer siden):

Synes det egentlig er litt rart at myndighetene legger lista så høyt, da vil jeg tro flere gir opp på veien pga at det er uansett uoppnåelig.   

emilie321 skrev (7 timer siden):

Ja, jeg tenkte nettopp det du nå satte ord på... at her kan jeg bare gi opp nesten før jeg har startet, for det er uoppnåelig uansett.

Om sommeren tenker jeg at jeg kan ligge litt bedre an, for da spiser jeg mye bær, melon, salat, druer, epler etc., men resten av året... ingen sjanse... Druer, et og annet eple, mer agurk på skiven enn pålegg... Melon og bær i yoghurt, om det teller... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser et eple, en gulrot og en yoghurt tilsatt (ørlite) bær eller frukt de dagene jeg er på jobb. Dessuten grønnsaker (frosne) eller salat som tilbehør til de fleste middager. Litt agurk eller tomat 2-3 dager i uka, litt sesongfrukt (klementin, melon...) innimellom. Aner ikke hva det veier, sikkert ikke 800 g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (39 minutter siden):

Er ikke 800g per dag avsindig mye?

Der betyr at en familie på 4 må handle 22 kg grønnsaker i uka.

Jeg synes det også er avsindig mye og med de prisene som er nå, så blir det også veldig dyrt. Når myndighetene legger lista så høyt, så tror jeg det vil være mange som gir opp å prøve engang.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser et eple, en gulrot og en yoghurt tilsatt (ørlite) bær eller frukt de dagene jeg er på jobb. Dessuten grønnsaker (frosne) eller salat som tilbehør til de fleste middager. Litt agurk eller tomat 2-3 dager i uka, litt sesongfrukt (klementin, melon...) innimellom. Aner ikke hva det veier, sikkert ikke 800 g. 

Selv spiser jeg 2-3 frukter om dagen (er veldig glad i frukt) Den siste uka har jeg kjøpt sånne ferdig vasket og oppskåret poser med salat og råkost.  Har brukt 3 dager på 2 poser. Det er en ganske stor porsjon hver dag, men allikevel er det bare på under 200g.    Synes myndighetene burde lagt seg på et kostråd som faktisk er reelt å få til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser altfor lite frukt. Spiser ikke frukt hver dag. Men grønnsaker blir det en del av. Jeg kjøper ofte mat i kantina på jobb, og da er det alltid mye grønnsaker. Har som regel grønnsaker til middag og.

Har aldri veid grønnsakene,  men tviler på at jeg er oppe i 800 g. Halvparten kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 timer siden):

Er ikke 800g per dag avsindig mye?

Der betyr at en familie på 4 må handle 22 kg grønnsaker i uka.

😱😱😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (13 timer siden):

Om våren og sommeren spiser jeg mye ananas, kiwi og melon

"Banan, melon, kiwi och sitron" 😂 Sjekk Hooja på Spotify 😅😅😅

Måtte bare.... helt useriøs kommentar fra meg 😄🎶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...