Gå til innhold

Endret skattekort til 5% Er det lov?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Emoji skrev (29 minutter siden):

Fikk vondt inni meg jeg nå.. jeg valgte kun å ikke endre det ferdigutfylte skattekortet som kommer hvert år.. 

Det er normalt og vanlig, det blir noe helt annet å aktivt redusere skatten til omtrent ingenting for å skaffe seg et "lån" på en enkel måte. 

Adeie skrev (På 13.11.2024 den 15.06):

Helt vanlig borger her, har fått ettersyn av skatteetaten der de gikk igjennom flere år.

så man bør holde sin sti ren.

Så lenge man ved skatteoppgjøret betaler det man skal så er jo stien gullende ren...

Anonymkode: c626a...6af

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lenge man ved skatteoppgjøret betaler det man skal så er jo stien gullende ren...

Msn har jugd året før, så da er ikke stien ren.

Anonymkode: 43617...9eb

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Msn har jugd året før, så da er ikke stien ren.

Skatteetaten sier ingenting om at det er ulovlig å oppgi feil tall på skattekortet. De advarer kun om at man kan risikere restskatt hvis man ikke oppgir korrekte tall.

"Sjekk opplysningene i skattekortet 

Hvis noe ikke stemmer, må du endre skattekortet. Skattekortet blir ikke automatisk oppdatert hvis noe endrer seg i din privatøkonomi, eller hvis renten endrer seg. Derfor er det viktig at du sjekker skattekortet, spesielt hvis din livssituasjon har endret seg, eller om du har fått mer eller mindre inntekt eller gjeld.

Feil tall kan gi restskatt."

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/se-informasjon-om-skattekortet-ditt/

Annonse

Grendel skrev (På 13.11.2024 den 8.31):

Jeg synes dette virker uforsvarlig. Du kan spre risikoen, men når markedet går ned så går ofte alt ned samtidig.

Du kan jo spørre deg selv hvorfor noen (banker) i det hele tatt låner ut penger hvis det lønner seg mer med aksjer.

Sannsynligvis vil du tjene på å utsette skatt og investere. Prisen er risiko. Det er en liten, men helt reell mulighet for at du taper mesteparten.

(Det er noe litt annet å utsette skatt for å betale ned et dyrt lån. Jeg er litt usikker på om det strengt tatt er lovlig.)

For banken lønner det seg selvsagt mer med lån! 

Jeg skal prøve dette her et år nå tenker jeg, og se hvordan jeg kommer ut av det. Hvis jeg tenker at jeg skal spare prosentsats jeg pleier å betale i skatt, helst mer, så tenker jeg at jeg har nok til å betale når restskatten da kommen, pluss at jeg har tjent litt på det. Siden jeg ikke starter på bar bakke men allerede har 100k som står og vokser, så er det ikke krise om noen av postene har nedgang når jeg skal betale. Det vil jo gå opp og ned. ALT kommer jeg vel neppe til å miste :)

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 19.06):

Nå har man ikke lov å juge om innktet og fradrag. 

Jeg skulle gjerne bare huket av et sted for hvor mye jeg ønsker å betale i skatt forskuddsvis, istedenfor å angi lavere forventet lønn enn hva som er reellt. Liker ikke det jeg heller. Samtidig er det jo ikke snakk om å unngå skattebetaling her, men et ønske om å betale denne til skatteoppgjøret en gang årlig. Slik rekker jeg å tjene litt på rentene i mellomtiden.  Hvem snakker om å juge på fradrag?? 🤔

Endret av krøll9
krøll9 skrev (3 minutter siden):

Om 72 hva da? 

Investeringsmodellen. Da kan du ha en viss peiling på forventet fortjeneste, og ikke sitte plutselig med skjegget i postkassa med uteblitt fortjeneste og ett lån som skal nedbetales.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/72-regelen-hva-og-hvordan

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Investeringsmodellen. Da kan du ha en viss peiling på forventet fortjeneste, og ikke sitte plutselig med skjegget i postkassa med uteblitt fortjeneste og ett lån som skal nedbetales.

Takk. Jeg svarte før jeg googlet. Fant også den lenka der. Takk.

Jeg fortsetter å sette inn innskudd der jeg kan, altså satser jeg både på å fordele risikoen på ulike poster, samtidig som jeg passer på å ha greie summer på hver post. Tenker ikke at dette skal vokse helt av seg selv. 

Blir lite avkastning på post under 30.000 f.eks. Da holder jeg tunga rett i munn og pumper inn et annet sted før jeg finner nytt fond. 

Har ikke noe særlig gjeld å betale på, sett bort fra studielån som av nevnte årsaker vokser litt i disse tider. Et lite billån også, men betaler ned mye fortere enn betalingsplan. 

krøll9 skrev (9 timer siden):

Takk. Jeg svarte før jeg googlet. Fant også den lenka der. Takk.

Jeg fortsetter å sette inn innskudd der jeg kan, altså satser jeg både på å fordele risikoen på ulike poster, samtidig som jeg passer på å ha greie summer på hver post. Tenker ikke at dette skal vokse helt av seg selv. 

Blir lite avkastning på post under 30.000 f.eks. Da holder jeg tunga rett i munn og pumper inn et annet sted før jeg finner nytt fond. 

Har ikke noe særlig gjeld å betale på, sett bort fra studielån som av nevnte årsaker vokser litt i disse tider. Et lite billån også, men betaler ned mye fortere enn betalingsplan. 

Njudelig, da styrer du og forvalter. Krysser fingre og tær☺️☺️

Annonse

ISW skrev (45 minutter siden):

Du snakker som om dette er et valg du har lov til å gjøre selv?

Har du uansett en plan B for hvis markedet tryner 50% neste år?

Man har vel i grunnen det. Men lurte litt på om det finnes en annen måte enn å angi feil brutto årsinntekt. Er ikke snakk om å betale for lite skatt men å betale etterskuddsvis... 

Hvis markedet går på trynet, så har jeg heldigvis ikke en millionlønn jeg skal etterbetale skatt for. Kun en vanlig gjennomsnittslønn. Og plan b, c og d er å ikke investere alt på post a. Det kunne blitt uheldig. 

Hvordan skal man noen gang bygge opp noe som helst om man ikke tør satse? Ikke Norsk Tipping det er snakk om dette. 

AnonymBruker
4 minutes ago, krøll9 said:

Man har vel i grunnen det. Men lurte litt på om det finnes en annen måte enn å angi feil brutto årsinntekt. Er ikke snakk om å betale for lite skatt men å betale etterskuddsvis... 

Hvis markedet går på trynet, så har jeg heldigvis ikke en millionlønn jeg skal etterbetale skatt for. Kun en vanlig gjennomsnittslønn. Og plan b, c og d er å ikke investere alt på post a. Det kunne blitt uheldig. 

Hvordan skal man noen gang bygge opp noe som helst om man ikke tør satse? Ikke Norsk Tipping det er snakk om dette. 

Hvor mye har du tenkt å tjene på dette med en vanlig gjennomsnittslønn?

Anonymkode: ac8bc...569

Trinity80 skrev (19 timer siden):

Det var nytt for meg, og ganske morsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...