Gå til innhold

Psykolog gjør pasienter avhengig av psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Emoji skrev (5 minutter siden):

Kanskje det noen ganger er så åpenbart at det ikke er noen tvil? Burde vi ikke heller vært glade for at den personen får hjelp i stedet for å spekulere på ting vi uansett ikke VET?

Min mann har mest sannsynlig også adhd. Det er så tydelig, både i adferd og tanker. Jeg tror ikke han heller hadde trengt en lang utredning. 

Traumer gir samme symptomer som adhd. Hun jeg kjenner har vært gjennom masse traumebehandling og har store traumer. Derfor er det spesielt at en helt utenforstående psykolog som ikke kjenner henne gir henne en diagnose på 45 min. Det er mye som skal siles ut. Jeg har vært med på slike utredninger og det har ofte tatt til sammen 10 timer. Veldig mye utfyllende skjema, tester og samtaler, innhenting av opplysninger fra nærmeste familie, skole osv 

Anonymkode: 17f11...2a7

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Misunnelig fordi hun har hatt det vanskelig? Jeg har aldri hatt behov for å gå i terapi, derfor har jeg aldri gått til psykolog heller. 
poenget er at psykiatrien har dullet med henne i så mange år, ja hele livet på den måten at hun er blitt avhengig av dette. Da hun ble avsluttet fikk hun det veldig tøft. Det var som et tomrom etter behandler sa hun. Mellom timene lå hun stort sett på sofaen og gjorde ingenting. Det er veldig feil av psykisk helse og ikke legge opp behandlingen slik at hun ble aktivisert på dagtid. I tillegg fikk hun så mye medisiner at hun måtte på avrusning for å trappe ned. Mye abstinenser. Dps meldte legen hennes til pasientombudet. 
dette er svært kritikkverdig av dps og leger. 
I et lengre behandlingsløp er det ikke bare samtaler som er en del av prosessen. Men også hjelpe henne til å følge opp aktiviteter på dagtid. Rutiner og døgnrytme. Dps kan fungere for mange, men for veldig mange blir det bare den samtalen på 45 min i uka og de ligger på sofaen å ser frem til neste time. Det er altfor dårlig tilbud. Noe som også gjør at pasienten ikke kommer seg videre. 

Vet du dette med sikkerhet? At veldig mange bare ligger på sofaen og ser frem til neste time?

Anonymkode: 3031a...4fc

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Traumer gir samme symptomer som adhd. Hun jeg kjenner har vært gjennom masse traumebehandling og har store traumer. Derfor er det spesielt at en helt utenforstående psykolog som ikke kjenner henne gir henne en diagnose på 45 min. Det er mye som skal siles ut. Jeg har vært med på slike utredninger og det har ofte tatt til sammen 10 timer. Veldig mye utfyllende skjema, tester og samtaler, innhenting av opplysninger fra nærmeste familie, skole osv 

Datteren min fikk ikke den hjelpen hun trengte fordi de som utredet henne i det offentlige skyldte på traumer. Hun fikk et nytt liv med adhd-diagnose og er nå bl.a i utdanning. 

AnonymBruker
Emoji skrev (6 minutter siden):

Datteren min fikk ikke den hjelpen hun trengte fordi de som utredet henne i det offentlige skyldte på traumer. Hun fikk et nytt liv med adhd-diagnose og er nå bl.a i utdanning. 

Startet på medisiner da eller?

AnonymBruker
Emoji skrev (7 minutter siden):

Det er lett å feildiagnotisere da traumer og adhd gir like symptomer, derfor skal traumene bearbeides først og man skal da se på rest symptomene. Vanskelig dette, for mange kan jo ha både adhd og traumer, uavhengighet. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er lett å feildiagnotisere da traumer og adhd gir like symptomer, derfor skal traumene bearbeides først og man skal da se på rest symptomene. Vanskelig dette, for mange kan jo ha både adhd og traumer, uavhengighet. 

LOL nei traumer og adhd gir ikke samme symptomer i det hele tatt. Dessuten er adhd noe man er født med så det vil man ha symptomer på før man får noe traume. 

Anonymkode: 64a16...f93

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

LOL nei traumer og adhd gir ikke samme symptomer i det hele tatt. Dessuten er adhd noe man er født med så det vil man ha symptomer på før man får noe traume. 

Jo det gir mange like symptomer, derfor setter de sjelden diagnose på de som har ubearbeidet traumer. Jeg har vært med på flere utredninger, og psykolog går gjennom en rekke spørsmål som er traumerelatert for å utelukke traumer. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

IMG_4989.png

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IMG_4989.png

Nei 😂

Folk med adhd har ikke flashbacks, mareritt osv. 

Dessuten er man født med adhd så dersom man har adhd så burde man hatt betydelige problemer på barneskole og hjemme i barnealder. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Forestillingene om traumer hindrer mange i å få en korrekt ADHD -diagnose. 

Det gjør det. Men mange voksne sliter med å få avklart en diagnose fordi de har opplevde traumer i livet. Lettere med barn. Men barn som lever under belastning kan også bli urolig og hyper, også konsentrasjon svensker. Derfor så vanskelig å skille. Flyktningsbarn som er urolig og har adferdsproblemer har muligens ikke adhd men traumer. Altfor mange barn i dag får adhd diagnose, altofor mange har det ikke. Viser til en artikkel bup lege selv har skrevet 

Annonse

AnonymBruker
munchin skrev (52 minutter siden):

Jeg trodde de fleste jobbet med mål som ble satt opp.

Setter de opp så mye mål da? Bortsett fra å gå tur i skogen? Det må mer sammensatt hjelp til av instansene 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Setter de opp så mye mål da? Bortsett fra å gå tur i skogen? Det må mer sammensatt hjelp til av instansene 

Som feks hvilken hjelp?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som feks hvilken hjelp?

Det kan være fastsatte mål som blir satt som skal følges opp. Det skal gjennomgås ved neste time. Neste time skal ikke være en oppsummering på hva man har gjort sist uke i form av hverdagslige ting. Det må settes opp en plan, og den må evalueres. Kommer an på hva det er som er problemet selvsagt 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det gjør det. Men mange voksne sliter med å få avklart en diagnose fordi de har opplevde traumer i livet. Lettere med barn. Men barn som lever under belastning kan også bli urolig og hyper, også konsentrasjon svensker. Derfor så vanskelig å skille. Flyktningsbarn som er urolig og har adferdsproblemer har muligens ikke adhd men traumer. Altfor mange barn i dag får adhd diagnose, altofor mange har det ikke. Viser til en artikkel bup lege selv har skrevet 

Det finnes vel knapt en diagnose der hvermansen, helt uavhengig av faglig bakgrunn, mener seg berettiget til å uttale seg om både forekomst, diagnostikk, differensialdiagnostikk og behandling, enn det som forekommer ved ADHD.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Misunnelig fordi hun har hatt det vanskelig? Jeg har aldri hatt behov for å gå i terapi, derfor har jeg aldri gått til psykolog heller. 
poenget er at psykiatrien har dullet med henne i så mange år, ja hele livet på den måten at hun er blitt avhengig av dette. Da hun ble avsluttet fikk hun det veldig tøft. Det var som et tomrom etter behandler sa hun. Mellom timene lå hun stort sett på sofaen og gjorde ingenting. Det er veldig feil av psykisk helse og ikke legge opp behandlingen slik at hun ble aktivisert på dagtid. I tillegg fikk hun så mye medisiner at hun måtte på avrusning for å trappe ned. Mye abstinenser. Dps meldte legen hennes til pasientombudet. 
dette er svært kritikkverdig av dps og leger. 
I et lengre behandlingsløp er det ikke bare samtaler som er en del av prosessen. Men også hjelpe henne til å følge opp aktiviteter på dagtid. Rutiner og døgnrytme. Dps kan fungere for mange, men for veldig mange blir det bare den samtalen på 45 min i uka og de ligger på sofaen å ser frem til neste time. Det er altfor dårlig tilbud. Noe som også gjør at pasienten ikke kommer seg videre. 

Her må du skille snørr og barter...

Anonymkode: 51fea...12a

ADHD er i stor grad (75-80%) forårsaket av gener. Det er derfor svært ofte tilfelle at den som kommer til utredning har minst en forelder med ADHD. Foreldre med ADHD har en overhyppighet når det gjelder å skape ufred og konflikter i familien i en slik grad at de går ut over barna. Det er derfor en betydelig risiko for at vedkommende som kommer til utredning har en bagasje med traumatiske opplevelser.

Dessverre er det mange steder disse traumatiske opplevelser blir brukt for å ikke ville se/erkjenne at personen har ADHD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...