Gå til innhold

Jeg har aldri hatt Omgangssyke. Flere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jeg selvfølgelig veldig glad for. Gjennom barnehagen og barneskolen og oppover har jeg aldri hatt Omgangssyke som jeg kan huske. Jeg var heller ikke nøye med håndhygiene da jeg var barn og ungdom, men likevel så ble jeg ikke syk. Flere her inne som heller aldri har hatt det?

Jeg hørte noe en gang om at noen mennesker var ikke mottagelige for de vanligste typene av Norovirus. 

Anonymkode: dac6f...1d0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489223-jeg-har-aldri-hatt-omgangssyke-flere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får norovirus svært sjelden. Kan huske to tilfeller i voksen alder (og jeg er 47 år gammel). Begge tilfellene var svært milde og gikk over veldig fort. 

Jeg har vært nær mennesker som har vært syke flere ganger uten å bli smittet. Forkjølelse og influsensa får jeg hele tiden, men norovirus slipper jeg som oftest unna - heldigvis.

Annonse

Noen har immunforsvar som virker bedre mot norovirus enn andre. Man kan være smittet av norovirus uten å kaste opp. Etter å ha vært smittet får man en viss immunitet, men den varer ikke for bestandig. Dessuten opptrer jo virus i forskjellige varianter. Det er norovirus som gjerne blusser opp om vinteren og er årsak til mesteparten av omgangssyke-bølgene. 

Rotavirus finnes det vaksine mot nå. Den gis til småbarn, som lett blir dehydrert av diaré og oppkast. 

Jeg hadde omgangssyke som barn, men har ikke hatt det som voksen. Jeg har kastet opp noen få ganger i voksen alder, men ikke sånn "hele natten" som jeg husker fra barndommen. 

Jeg synes omgangssyke er den verste av alle ufarlige sykdommer og står inne for det jeg skrev i denne tråden: https://forum.doktoronline.no/topic/326851-overnattingsbesøk-med-omgangssyke/page/3/#comments

laban skrev (7 timer siden):

Rotavirus finnes det vaksine mot nå. Den gis til småbarn, som lett blir dehydrert av diaré og oppkast. 

Ah - det var det vel jeg tenkte på. Poden hadde det husker jeg, skikkelig rennende, brun vannaktig diare. Uffameg. Det var vel rota, ikke noro ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...