Linepus Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hei Jeg har en venninne som tydelig har en spiseforstyrrelse. Vi går nå 3. året på universitetet men har kjent hverandre siden vi begynte på videregående. Det siste året er hun blitt mye tynnere og jeg frykter at hun er blitt mye sykere. Jeg har alltid visst at hun har hatt et "rart" forhold til mat og spising, og hun har vært tynn så lenge jeg har kjent henne. Hun har fortalt at hun var tykk som barn (har sett bilder og hun var kraftig..), men hun tok kontroll i 13-års alderen. Da kuttet hun ut måltider etc.. Hun er enebarn og har til tider følt at foreldrene var overbeskyttende og kontrollerende. Nå etter at hun flyttet for seg selv virker det som om hun virkelig skal ta kontrollen selv... Hun er rundt 174cm høy, og jeg vil tippe at hun veier rundt 46-48 kg-med andre ord så er hun meget tynn! Vi har aldri vært veldig "nære" men hun har åpnet seg mer i det siste. Sa blant annet at hun hadde vært flink en dag, da hadde hun spist en bolle til forkost og så en rett-i-koppen middag på ettermiddagen. Klokken var da 8-9 og vi hadde vært på trening. Hun trener forøvrig aerobic og dans 5-6 dager i uken... Jeg er oppriktig redd og bekymret for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Foreldrene viser ikke mye følelser og velger å overse hele problemet. Hvordan kan jeg hjelpe henne, og er det noen måte hun kan få hjelp? Hun skal være veldig selvstendig hele tiden, ingen skal få fortelle henne hva hun skal gjøre. Er derfor redd det bare skal bli verre om jeg sier eller gjør noe.. Setter stor pris på raskt svar fra lege, og ønsker også innspill fra andre som har vært i samme situasjon... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linepus Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 jeg visste ikke at man ikke kunne skrive om spiseforstyrrelser her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hei Linepus, Det høres ut som din venninnne følger det typiske mønster til spiseforstyrrelser – ved å bruke maten og vekten som en måte å vise at hun har kontroll over seg selv. Det er veldig vanskelig å hjelpe henne dersom hun selv ikke innser at hun trenger hjelp. Dette krever nesten mer psykologhjelp enn ernæringshjelp. Jeg har dessverre ikke noe særlig erfaring med spiseforstyrrelser, så kanskje du heller kan spørre en lege om hvilken hjelp som er tilgjengelig for din venninne? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest victoria Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 De har sagt det tidligere til flere som skriver om spiseforstyrrelser her om at dette forumet ikke skal ha innlegg om spiseforstyrrelser og slettet disse innleggene tidligere.Men hvor skal vi spørre om disse tingene da.Vet om at det har vært et forum om spiseforstyrrelser tidligere men det ble jo lagt ned i sommer pga mangel av fagfolk til å svare på innleggene. Angående din venninne,vil jeg anbefale deg å lytte til det hun har å fortelle deg.Oppmuntre henne til å søke om hjelp. Hvis hun ikke vil,kan det være litt vanskelig å få det til. Hvis dere har en helsesøster eller en lege på universitetet,kan du jo snakke med dem , og si at du er bekymret for din venninne.Kanskje evt. be dem å innkalle din venninne til time der.Du kan også forklare din venninne av du vil henne bare vel og ønsker at hun skal få hjelp , og at du ikke ønsker at hun skal gå rundt å lide slik som hun gjør Lykke til! Klemmer fra Victoria 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.