Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Lurer på noe jeg.. Mitt problem er at jeg spiser enormt mye, men klarer liksom ikke å kutte ned på noe. Skal skrive ned omtrent hva jeg får i meg i løpet av en dag: Starter dagen med 2 Wasa Havre knekkebrød med lett brunost + vann I løpet av skoledagen spiser jeg mellom 6-8 skiver normalt grovt brød med mager smøreost, lett brunost eller lett prim. Innimellom spiser jeg også et par frukter, eple og kiwi eller appelsin. I tillegg kommer en yoghurt enkelte dager. I løpet av dagen drikker jeg mye vann. Det må vel nevnes at jeg er på skolen fra 8 til jeg skal på trening i 7-8 tiden. Umiddelbart etter trening spiser jeg oftest en banan og et par skiver. Etter sykkelturen hjem (oftest er klokken da mellom 8-10) blir det middag. Det er ofte noe enkelt som fiskepinner og potetmos, suppe eller nudler. Er ikke matinntaket mitt veldig høyt selv om jeg er aktiv? Jeg er 160 cm høy og veier ca 59kg, vekten er stabil selv om jeg spiser så mye. Jeg er jente, 21 år og trener hard aerobic 4-5 ganger i uken. I tillegg sykler jeg ca 3-4 km til skolen 5 dager i uken og det er bare oppoverbakker tilbake så jeg blr helt svett. Grunnen til at jeg spiser mye i løpet av dagen er rett og slett at jeg blir sulten! Hvis jeg prøver å drøye mellom måltidene opplever jeg å få vondt i hodet og av og til å bli svimmel. Jeg er veldig glad i sjokolade og godterier men prøver å ikke få i meg for mye i uken iallfall. Jeg kunne godt tenke meg å bli et par kilo lettere men hvordan skal jeg klare det? Hva syns lege/ernæringsf. om kostholdet mitt, er det veldig unormalt? Hva kan jeg gjøre for å få i meg mindre kalorier uten å bli dårlig? Jeg har også vært veldig plaget med mye luft i magen-kan dette komme av at jeg spiser så mye brød? Syns kanskje det har blitt bedre når jeg kutter ut brød med rug i-kan det stemme? (Har ikke laktoseintoleranse eller noe sånt) På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skybekke Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Syns du spiser ganske normalt jeg, du er jo veldig aktiv og trenger energi. Vekten din er også normal. Tror du har litt anstrengt forhold til mat. Slapp av litt og unn deg noe godt avogtil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest batteri Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Syns du spiser ganske normalt jeg, du er jo veldig aktiv og trenger energi. Vekten din er også normal. Tror du har litt anstrengt forhold til mat. Slapp av litt og unn deg noe godt avogtil. jeg har samme problemet! får vondt i hodet/blir slapp,svimmel når det går en stund mellom hvert måltid. det er så plagsomt! i tillegg blir jeg i dårlig humør. har også problemer med luft i magen! kunne lige gjerne vært meg som skrev det innlegget ditt. jeg føler også jeg spiser vel mye, spes. godterier. kan være du feiler noe, candida eller cøliaki...der er sympthonene svimmelhet visst du ikke spiser ofte, luft i magen...(blandt andre selvfølgelig..) selv er jeg 170 høy og veier 60 kg. jeg kunne godt tenkt meg og bli lettere jeg også! skriv gjerne tilbake til meg...litt godt og vite om andre med samme problem:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Kanskje du faktisk spiser for lite? Du er ung, trener mye og har lange dager. Kanskje du skal gå opp i antall måltider? Det pleier under alle omstendigheter å være bra for forbrenning og velvære. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guggen Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 hei du er en aktiv jente og trenger mye næring. Lytt til kroppen og spis når du er sulten slik du gjør kos deg med maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Hei på deg, Jeg synes absolutt ikke du spiser for mye, men kostholdet ditt er nok litt lite variert og noe ubalansert. Du spiser mye brød, som for så vidt ikke gjør noe. Men jeg savner å se mer grønnsaker og proteinmat. Kanskje du kan bytte ut litt av brødet med dette, evt bare bytte pålegget ditt til noe kjøttpålegg, hvitost, peanutsmør, cottage cheese etc? Grønnsaker egner seg også godt til snacks gjennom dagen – du kan evt bytte ut noen av brødskivene dine med grønnsaker eller frukt. Middagen er gjerne det viktigste måltidet for en god proteinkilde gjennom dagen. Men siden middagen din er så sent og såpass lett, er det viktig å ha gode proteinkilder til et eller flere av dine andre måltider. Gode proteinkilder inkluderer f.eks kjøtt/fjærkre/fisk, bønner/linser/erter, egg, peanutsmør og andre nøtter, hvitost, melk, og cottage cheese. Gjennom det du spiser nå, synes jeg det ser ut til at du allerede får ganske lite kalorier. Du bør være forsiktig med å redusere det noe særlig mer. Men det viser seg også at å spise sent på kvelden er en veldig viktig årsak til at man ikke går ned i vekt – evt går opp. Hadde det vært mulig å omjustere måltidene noe, slik at at alt du spiser etter treningen er bananen og de 2 skivene? Kunne du f.eks hatt med deg en middag på skolen for å ha til lunch? Jeg vet dessverre ikke om rug forårsaker mer luft i magen enn andre kornsorter. Luftdannelser i tarmen kan komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, sluking av luft, kosthold, og forskjellige tarm/mage-sykdommer eller plager. Lite mosjon er ikke noe problem for deg.. For å unngå å sluke luft er det viktig å spise sakte, tygge med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Luft i tarmen kan også produseres av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. Generelt kan fiberrikmat føre til luftplager, men samtidig er fiber viktig for tarmhelsen. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 jeg har samme problemet! får vondt i hodet/blir slapp,svimmel når det går en stund mellom hvert måltid. det er så plagsomt! i tillegg blir jeg i dårlig humør. har også problemer med luft i magen! kunne lige gjerne vært meg som skrev det innlegget ditt. jeg føler også jeg spiser vel mye, spes. godterier. kan være du feiler noe, candida eller cøliaki...der er sympthonene svimmelhet visst du ikke spiser ofte, luft i magen...(blandt andre selvfølgelig..) selv er jeg 170 høy og veier 60 kg. jeg kunne godt tenkt meg og bli lettere jeg også! skriv gjerne tilbake til meg...litt godt og vite om andre med samme problem:) Så ok å få vite at det er andre enn meg Føler jeg går og spiser hele dagene, uten at jeg kan gjøre så mye med det... Ikke så lett å kutte ned på noen ting når en bare blir dårlig av det! Rart med det med luften, kan kanskje hende det er noe i veien -men åssen finner en ut av det da? Uansett..hvis du veier 60kg og er 170 så kan du ikke ha no problem med vekten. Virker helt passelig syns jeg Hej då! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Både poden og jeg og flere jeg kjenner får mye luft i magen når vi spiser brød med rugmel i, trenger ikke være så mye rugmel heller. Så jeg tror nok din observasjon der er riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.