Gå til innhold

Hvilke medisiner har dere erfaring med at gir vektøkning som bivirkning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Abilify er vektnøytral.

Risperdal ga meg ulvehubger. Lamictal gjorde at jeg gikk opp saktere enn risperdal, men vekten kom.

Seroquel er grei på lav dose innimellom, men kan ikke brukes 3 dager på rad her, da kommer ulvehungeren.

Anonymkode: c52a3...815

emilie321

Nozinan var den verste for meg, men gikk den gang på veldig høy døgndose da.

Av de jeg bruker nå så er det quetiapin og cipralex som jeg vet gir meg økt matlyst. Jo større doser, jo mer matlyst/ulvehunger får jeg. 

Annonse

AnonymBruker
hattifnattus skrev (3 timer siden):

I dag er jeg medisinfri, men både Remeron og Cipralex gav meg økt matlyst og søtsug i de årene jeg måtte stå på dem. Remeron var helt klart verst.

Hvilken diagnose hadde du og ble du helt frisk siden du er medisinfri?

Anonymkode: 6dde6...b86

Worriesome Plenty 2

Jeg har gått ned 35 kg mens jeg gikk på zyprexa. Jeg har gått på zyprexa i over 20 år. Så det er mulig å slanke seg på zyprexa.  Nå har jeg gått opp igjen 12 kg.

zeldox raste jeg ned i vekt på, men den var ikke effektiv på meg.

hattifnattus
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken diagnose hadde du og ble du helt frisk siden du er medisinfri?

Depresjon, angst, spiseforstyrrelser, borderline(fjernet) og asperger. Er ikke helt frisk, men klarer meg heldigvis uten medisiner nå takket være gode verktøy og mer forutsigbarhet og trygghet.

Endret av hattifnattus
AnonymBruker
hattifnattus skrev (5 timer siden):

Depresjon, angst, spiseforstyrrelser, borderline(fjernet) og asperger. Er ikke helt frisk, men klarer meg heldigvis uten medisiner nå takket være gode verktøy og mer forutsigbarhet og trygghet.

Vil du si noe spesifikt om de gode verktøyene?

Quetiapin, men jeg går ikke opp på lave doser for søvn. Remeron. Litium 4 kg, men har gått litt ned igjen. Fortsatt passer ikke de fleste buksene mine. Gikk vel opp litt mens jeg gikk på Lamictal, men jeg startet på p-piller samtidig, så jeg skylder på dem. Jeg knytter vektøkning til medisiner fordi jeg har gått ned igjen uten dem. Har ikke prøvd de andre som er nevnt i tråden.

Annonse

hattifnattus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du si noe spesifikt om de gode verktøyene?

Lærte meg bl.a å mentalisere da jeg gikk i gruppeterapi, og fikk psykoedukasjon slik at jeg lærte bedre hvordan leve med de vanskene jeg har. Tidligere så gikk jeg i årevis udiagnosert (kun angst og depresjon) og bare turte frem og prøvde å gjøre alt alle andre gjør, og det gjorde meg bare dårligere.

Jeg har bedre forståelse og kontroll over egne følelser og handlinger, så selvskadingen er også helt borte. Spiseforstyrrelsen og selvmordstanker  er bare en veldig lite stemme helt bakerst i hodet. Følelser er ikke farlige, de er bare veldig intense i perioder og jeg må ikke utagere på dem. Jeg vet at de milder om en stund.

Jeg har også sluttet å å prøve å være på samme nivået som de som ikke har problematikken. Fakta er at jeg vil aldri ha like mye overskudd eller passe inn på samme måte, og at jeg å arbeide og fungere på min måte. Lidelsene mine har jeg nok ut livet, og da nytter det ikke å kjøre seg selv i grøfta for å oppfylle andres krav og forventinger. 

Endret av hattifnattus
Eva Sofie

Jeg har ikke opplevd vektøkning på mange av de som nevnes her, Zyprexa, Seroquel, Truxal, Nozinan, Lamictal og Risperdal... Og jeg gikk på samtlige på høy dose, unntatt de tre siste. Jeg har også gått på et par medisiner som ga meg noe vektøkning i nyere tid, men de ble seponert.

Likevel; er det verdt å velge bort medisiner fordi man leser tråder som dette? Jeg går på en epilepsimedisin som mange unngår pga. rykter om bivirkninger, men skal ha god virkning på epilepsi når den først tålereres... Den har tilnavnet "dopamax". Jeg ble absolutt ikke nedsløvet av den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...