Gå til innhold

Tror du det er skummelt å være jøde nå?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

I måneder har vi sett Israel sin brutale krig mot Gaza. Samtidig har antijødiske holdninger eksplodert. Foran den israelske ambassade spytter folk på plakater av gislene. Og jøder som bor i Norge opplever hets og har det ikke bra. 

Man skal ikke stigmatisere norske jøder for det Israel gjør er min påstand. Det er den gruppen i Norge som har blitt hardest rammet av rasisme. En tredel av norske jøder under krigen ble drept i Auswitz.

Fortsetter under...

1 hour ago, Worriesome Plenty 2 said:

I måneder har vi sett Israel sin brutale krig mot Gaza. Samtidig har antijødiske holdninger eksplodert. Foran den israelske ambassade spytter folk på plakater av gislene. Og jøder som bor i Norge opplever hets og har det ikke bra. 

Man skal ikke stigmatisere norske jøder for det Israel gjør er min påstand. Det er den gruppen i Norge som har blitt hardest rammet av rasisme. En tredel av norske jøder under krigen ble drept i Auswitz.

Er det noen fellesnevner blandt de med antijødiske holdninger? Eller skal det helst ikke snakkes om?

Anonymkode: 166cb...ec9

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen fellesnevner blandt de med antijødiske holdninger? Eller skal det helst ikke snakkes om?

Det er palestinakomiteen og de på den venstreekstreme siden samt muslimer som liker jøder minst. Men antisemittismen spres også av vanlige Ola dunk og høyreekstreme.

Drømmeautomat
Worriesome Plenty 2 skrev (22 minutter siden):

Det er palestinakomiteen og de på den venstreekstreme siden samt muslimer som liker jøder minst.

Sånn beskyldninger må du nesten underbygge. Jeg er aktiv i Palestinakomiteen og har deltatt i mange demonstrasjoner. Jeg har aldri hørt eller sett noen uttrykke jødehat.

Tvert imot er bevisstheten høy om at jøder i Norge selvsagt ikke kan tillegges noen skyld for Israels folkemord. 

Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Det er ikke bra, trodde ikke det var så gale her. 

8 minutes ago, Drømmeautomat said:

Sånn beskyldninger må du nesten underbygge. Jeg er aktiv i Palestinakomiteen og har deltatt i mange demonstrasjoner. Jeg har aldri hørt eller sett noen uttrykke jødehat.

Hvem er det som står bak jødehatet?

Annonse

Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (23 minutter siden):

Tvert imot er bevisstheten høy om at jøder i Norge selvsagt ikke kan tillegges noen skyld for Israels folkemord. 

Ingen sionister i våre gater ropes det om og om igjen. Den jødiske religionen er sionistisk. Nekting av jødiske bannete på kvinnedagen fra ekstrem venstre, samme folka som i palestinakomiteen. Feiring av terror angrepet mot Israel osv. samt utsagn opp servert av meg på Facebook fra rødt medlemmer om å sende alle jøder til GAZA OSV. +++

men manglende evne til å se bortenfor nesetippen er vel vanlig i palestinakomiteen og rødt. 

Nekting av å gå med både palestinsk og israelsk flagg pga sikkerheten til de som gjorde det, viser vel også ett soleklart hat.

Drømmeautomat
Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Ingen sionister i våre gater ropes det om og om igjen. Den jødiske religionen er sionistisk. 

Jeg har vært i utallige demonstrasjoner, aldri hørt det ropes. Den jødiske religionen er ellers slett ikke sionistisk. Sionismen er en ideologi knytta til staten Israel. At en en del norske jøder vil omtale seg selv som sionister betyr ikke at man ikke skal kunne kritisere den Israelske statsideologien.

Sitat

Nekting av jødiske bannete på kvinnedagen fra ekstrem venstre, samme folka som i palestinakomiteen. Feiring av terror angrepet mot Israel osv. samt utsagn opp servert av meg på Facebook fra rødt medlemmer om å sende alle jøder til GAZA OSV. +++

Dette blir cherry picking, generalisering og personlige anekdoter. Det er dessverre ikke overbevisende.

Jødehat er et høyst reelt problem, sånn har det dessverre vært alt for lenge. Jøder har vært utsatt for forfølgelse og undertrykking fra spesielt kristne, men også muslimer, opp gjennom historien. I tillegg har ekstreme høyre og fascismen som kjent gått spesielt etter jødene. Sannsynligvis har jødehat også økt marginalt pga. folkemordet i Gaza, hos et lite begavet mindretall som ikke er i stand til å skille mellom staten Israel.

Nettopp derfor er det så uhyre viktig at man ikke setter likhetstegn mellom kritikk av staten Israels grusomheter og jødehat. Da trivialiserer man et tragisk fenomen som ikke kan forklares på en så overfladisk måte.

Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Jeg har vært i utallige demonstrasjoner, aldri hørt det ropes. Den jødiske religionen er ellers slett ikke sionistisk. Sionismen er en ideologi knytta til staten Israel. At en en del norske jøder vil omtale seg selv som sionister betyr ikke at man ikke skal kunne kritisere den Israelske statsideologien.

Dette blir cherry picking, generalisering og personlige anekdoter. Det er dessverre ikke overbevisende.

Jødehat er et høyst reelt problem, sånn har det dessverre vært alt for lenge. Jøder har vært utsatt for forfølgelse og undertrykking fra spesielt kristne, men også muslimer, opp gjennom historien. I tillegg har ekstreme høyre og fascismen som kjent gått spesielt etter jødene. Sannsynligvis har jødehat også økt marginalt pga. folkemordet i Gaza, hos et lite begavet mindretall som ikke er i stand til å skille mellom staten Israel.

Nettopp derfor er det så uhyre viktig at man ikke setter likhetstegn mellom kritikk av staten Israels grusomheter og jødehat. Da trivialiserer man et tragisk fenomen som ikke kan forklares på en så overfladisk måte.

Jødehatet vokst marginalt. Ikke roping av ingen SiO oter i våre gater. 

dette er utsagn fra deg jeg reagerer på. Nesten alle jøder er sionister. Du har noen få ateister som ikke er det, du har også noen få ultraortodokse som ikke er det. Til og med ikke religiøse jøder er sionister.

Jødehatet økt marginalt? Neppe, det er økt voldsomt. Når folk går og spytter på bilder av gislene til hamas. Og jøder prøver å skjule sin identitet er det økt ganske mye. Få vettuge mennesker er upåvirket av Gaza. Men Palestinakommiteen fikk motbør når de gikk rundt og ropte ingen sionister i våre gater. Det var ett av mange tema i debatten der lederen for rød ungdom ikke ville ta selvkritikk.

Det virker som venstreradikale liker jøder med forbeholdet: så lenge de mener det samme som oss…

Ingen våkent menneske kan ignorere det som skjedde i Gaza. 
Men mange ser ut til å legge skylden på alle jøder. Jeg har hørt mange si de ikke liker jøder lengre. Ikke fra Palestinakommiteen, men folk jeg kjenner. Jeg kjenner ingen i palestinakomiteen, men man tenker jo sitt, hvis man følger med i nyhetene og debatten. Som den med kvinnedagen og jødiske symboler som ble nektet og rød ungdom som ikke ville ta selvkritikk for å rope ingen sionister i våre gater. Det var i samme episode av debatten for ca ett år siden. 
De jødene som hikke med både israelsk og palestinsk flagg og be bortvist med ukvemsord stod det inn i en nettavis.

Så cherrypicking? Neppe.

Drømmeautomat

Meg bekjent var det ikke Palestinakomiteen som ropte "ingen sionister i våre gater". Jeg syns ikke noe om det slagordet, det blir litt som å rope "ingen kommunister i våre gater". 

Det sagt, er sionisme i praksis i dag en rasistisk ideologi alle med justert moralsk kompass burde ta avstand fra. Sionismen har eksistert i mange utgaver, men det var fra begynnelsen av en problematisk ideologi. Mange forsøker å sette likhetstegn mellom sionisme og at jødene har rett til å fortsette å bo i Israel. Så enkelt er det selvsagt ikke, sionismen omfatter langt mer enn som så. Å være imot sionismen medfører ikke at man mener staten Israel skal oppløses. Det er heller ikke antisemittisk å være kritisk til sionismen eller det nåværende regimet i Israel, selv om de som støtter folkemordet gjerne ønsker at folk skal tro det.

Her kan du lese hva en israelsk kommentator skriver om hva sionisme er i dag: https://archive.ph/Xhng4

Om det er skummelt....tja. Det er nok litt mer utsatt enn andre om man skal tro denne artikkelen:

https://www.nrk.no/stor-oslo/en-av-tre-hetses-pa-skolen-1.7664103

– Jødene er den gruppen som er mest utsatt for negative hendelser. På spørsmålet om man har opplevd at jøder har blitt brukt til å beskrive noe negativt på skolen, så svarer over halvparten ja, sier fagansvarlig for rapporten, Anne-Britt Gran.

Det å slenge kommentarer om at jøder har stor nese og er gjerrige er ikke kritikk av staten Israel.

Annonse

Drømmeautomat
Grendel skrev (12 minutter siden):

Det å slenge kommentarer om at jøder har stor nese og er gjerrige er ikke kritikk av staten Israel.

Nettopp, og årsaken til denne antisemittismen er neppe kritikk av staten Israel heller.

Dessverre har antisemittismen lange tentakler. Den fins både på venstresida og høyresida, men jeg vil si at den har florert mest på høyresida. Nye radikale høyre-teorier som "The Great Reset" eller f.eks. hvor grusom Soros er, har klare antisemittiske elementer. Jeg kjenner ikke til lignende venstreradikale konspi-teorier, selv om de sikkert finnes. Ironisk nok er mange av de som kjøper høyre konspi-teoriene også gjerne "Israel-venner", i hvert fall så lenge det handler om å undertrykke, fordrive og drepe palestinerne. 

2 minutes ago, Drømmeautomat said:

Nettopp, og årsaken til denne antisemittismen er neppe kritikk av staten Israel heller.

Dessverre har antisemittismen lange tentakler. 

Den er nok størst i muslimske miljøer.

Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Meg bekjent var det ikke Palestinakomiteen som ropte "ingen sionister i våre gater". Jeg syns ikke noe om det slagordet, det blir litt som å rope "ingen kommunister i våre gater". 

Det sagt, er sionisme i praksis i dag en rasistisk ideologi alle med justert moralsk kompass burde ta avstand fra. Sionismen har eksistert i mange utgaver, men det var fra begynnelsen av en problematisk ideologi. Mange forsøker å sette likhetstegn mellom sionisme og at jødene har rett til å fortsette å bo i Israel. Så enkelt er det selvsagt ikke, sionismen omfatter langt mer enn som så. Å være imot sionismen medfører ikke at man mener staten Israel skal oppløses. Det er heller ikke antisemittisk å være kritisk til sionismen eller det nåværende regimet i Israel, selv om de som støtter folkemordet gjerne ønsker at folk skal tro det.

Her kan du lese hva en israelsk kommentator skriver om hva sionisme er i dag: https://archive.ph/Xhng4

Sionisme er ikke en unyansert ideologi. Det er mange varianter av sionisme. Sionisme er ikke synonymt med stor-Israel, eller israelske fascister. Det virker som venstresiden er veldig unyansert om hva ting er og ikke er. Litt lettvint tilnærming.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...