Gå til innhold

NÅ: Spiser godteri og usunt 5-7 dager i uka, hvordan redusere til kun lørdager?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (På 30.1.2025 den 17.23):

Helt konkret. Du må slutte å kjøpe det inn. 

Jeg er veldig enig i dette.

Dessverre opplever jeg, selv om jeg forsåvidt har god kontroll på det usunne nå, være seg alt fra sjokolade til øl til burger, at det som havner inn døra, havner i magen. Mandag denne uka kjøpte jeg en 100 grams Freia Premium mørk sjokolade med den intensjon at jeg skulle ta en rute etter middag i et par uker. Mandag klokken 20.00 var hele plata vekk. Cirka to timer etter at jeg kjøpte den 😛

Med andre ord, så er min vanlige regel at jeg kjøper inn nøyaktig det jeg tenker å spise. F.eks. 150 gram brie, 100 gram godteri i helgen eller et par-tre halvlitere øl på fredag. For meg funker det dårlig å ha fristelser i huset.

Fortsetter under...

AnonymBruker
frosken skrev (17 timer siden):

For noen hjelper det å erstatte godteri med sukkerfrie pastiller. Kjøp inn en haug med pastiller og la være å kjøpe inn noe annet godteri - annet enn på lørdager. 

Er det meningen man skal spise en pastill hver gang man får godtesug da eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 32e7d...a10

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det meningen man skal spise en pastill hver gang man får godtesug da eller hvordan fungerer det?

Sukkerfritt godteri har ofte (men sikkert ikke alltid) ganske intens søtsmak. Så det kan være nok med noen få pastiller/biter når suget kommer. Jeg hadde en pose sukkerfrie fruktkarameller i skuffen på jobben første gang jeg var gravid, de gjorde at jeg holdt ut til lunsj i de månedene jeg fikk sterkt sug etter noe å putte i munnen hvis det var noen timer siden sist.

Men prøv deg fram med varer med kunstig søtstoff, noen får mageproblemer av sukkererstatningene. Sorbitol, xylitol og maltitol er vanlige søtstoffer. Ett av barna mine tålte ikke maltitol, men det brukes ikke så mye som de to andre. 

Jeg har tro på å erstatte godteri med noe annet man liker, men som er sunnere. Noen liker halvfrosne bær eller hjemmefryst saftis laget med sukkerfri saft. Selv er jeg mest glad i nøtter - det er ikke så usunt hvis man holder seg til 50-60g poser uten salt, selv om det ikke er kalorifattig. Men som en overgang kan sikkert sukkerfritt godteri være et greit alternativ for de som har sterkt søtsug. Det forsvinner når man har holdt seg unna en stund. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg unner meg en pakke läkerol om dagen når jeg skal holde meg unna søtsaker, det hjelper veldig. Men får en del luft i magen 😳

Anonymkode: 56b53...688

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...