Gå til innhold

Når sluttet folk å kalle deg for en jente?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg husker ikke helt når folk sluttet å kalle meg jente, trolig fordi det tidsmessig passet med hva jeg selv følte jeg var. Jeg ville likevel syntes det var stor forskjell på situasjonen det ble sagt i, f eks om moren til en barndomsvenninne hadde omtalt meg som 26-åring som en jente fra datterens klasse, kontra om sjefen på jobb på samme alder hadde kalt meg for jente.  Det siste har jeg ikke opplevd selv, men det kan lett fremstå som en hersketeknikk. 

Ellers har jeg jo også til «langt oppi årene» blitt inkludert av andre damer jeg kjenner som medlem av en gruppe som skal ha «jentekveld» o.l. Det er jo greit nok, men jeg foretrekker selv å si «venninnekveld» el lign. Synes det kan høres litt krampe ut når godt voksne damer insisterer på å kalle seg selv jenter. 

påskelilje
  morsan skrev (På 2.2.2025 den 15.08):

Jeg husker ikke helt når folk sluttet å kalle meg jente, trolig fordi det tidsmessig passet med hva jeg selv følte jeg var. Jeg ville likevel syntes det var stor forskjell på situasjonen det ble sagt i, f eks om moren til en barndomsvenninne hadde omtalt meg som 26-åring som en jente fra datterens klasse, kontra om sjefen på jobb på samme alder hadde kalt meg for jente.  Det siste har jeg ikke opplevd selv, men det kan lett fremstå som en hersketeknikk. 

Ellers har jeg jo også til «langt oppi årene» blitt inkludert av andre damer jeg kjenner som medlem av en gruppe som skal ha «jentekveld» o.l. Det er jo greit nok, men jeg foretrekker selv å si «venninnekveld» el lign. Synes det kan høres litt krampe ut når godt voksne damer insisterer på å kalle seg selv jenter. 

Ekspander  

Er helt enig med deg i siste avsnitt.  Det er nok mest vanlig i min krets å si jentekveld eller jentetur. Jeg bruker konsekvent venninnekveld eller venninnetur 😊

Jeg sluttet selv å omtale meg selv som jente innen jeg var 25 i alle fall. 

Reagerer ikke hvis et eldre menneske kaller meg jente, men hvis folk som er i "vanlig voksenalder" (25-65+ kanskje) kaller meg det synes jeg det er rart. Barn og unge ser uansett at jeg ikke er "jente", så der er det et ikke-tema, men man bruker liksom ikke "jente" eller "gutt" om seg selv eller andre voksne innad i voksengruppa, synes jeg. 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...