Gå til innhold

Kjæreste som sliter med høyt blodtrykk må ta Zyprexa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som vet om dette kan være skadelig? Jeg leser at Zyprexa kan gi bivirkninger som voldsomt vektoppgang, høyt kolesterol og noen har til og med utviklet diabetes.

Finnes det et alternativ anti psykotika som er tryggere for han å få?

Hva ville du gjort hvis det gjaldt noen du var glad i?

Får bare beskjed av sykepleier at de følger med situasjonen og måler blodtrykket. Men for meg så holder ikke det. Hvis den medisinen kan være potensielt farlig for vedkommende, burde han ikke bli tatt av disse medisinene?

Hva slags erfaring har du med Zyprexa?

Anonymkode: c85c8...d9d

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sluttet å prate da jeg tok zyprexa

Anonymkode: 85d00...be1

Så ille 😟 Hvordan da? Som hjernetåke at du ikke klarte å finne de rette ordene?

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Ja det finnes mange andre alternativer enn Zyprexa. Men Zyprexa er veldig potent og funker bra mot psykose på mange.

Ja jeg har tenkt på Truxal og Quitapin, men det er visst helt uaktuelt. Han SKAL stå på Zyprexa, og han må stå på det ett helt år, selvom jeg som nærmeste pårørende har sagt at det med blodtrykket, kolesterolet og vektøkning bekymrer meg så hører de ikke på det😟

AnonymBruker

Jeg går på både blodtrykk, kolesterolsenkende medisiner og zyprexa. Jeg har slanket meg 35 kg på zyprexa og har lavt blodsukker. Omregnet ligger langtidsblodsukker på 4,4. jeg har gått på zyprexa i over 20 år.

I starten og i mange pr gikk jeg opp i vekt, men slanket meg for 5 år siden.

Anonymkode: 3eb0b...d1c

FjellOgDalar

Å lese om bivirkninger kan skremme vannet av mange. Nå er det jo slik at ikke alle får disse bivirkningene, men det er selvfølgelig lurt å ta det på alvor om det blir mye av det. Nå er jeg langt i fra noen psykiater, men alternativer finnes. Ville nok sett det an en stund (om det ikke allerede er et galopperende problem). I så fall ville jeg vært litt mer på overfor behandleren til vedkommende. Pårørendes bekymringer bør bli hørt. 

AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (3 timer siden):

Å lese om bivirkninger kan skremme vannet av mange. Nå er det jo slik at ikke alle får disse bivirkningene, men det er selvfølgelig lurt å ta det på alvor om det blir mye av det. Nå er jeg langt i fra noen psykiater, men alternativer finnes. Ville nok sett det an en stund (om det ikke allerede er et galopperende problem). I så fall ville jeg vært litt mer på overfor behandleren til vedkommende. Pårørendes bekymringer bør bli hørt. 

Takk for rådene❤️

Ja. Jeg har prøvd å fortelle mine bekymringer på alle mulige måter, men jeg får bare beskjed om at de passer på og ser an situasjonen. Jeg når ikke fram. Det er som om det jeg sier går inn det ene øret og ut det andre. Jeg fikk til og med kjeft fordi jeg stilte kritiske spørsmål til en sykepleier.

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for rådene❤️

Ja. Jeg har prøvd å fortelle mine bekymringer på alle mulige måter, men jeg får bare beskjed om at de passer på og ser an situasjonen. Jeg når ikke fram. Det er som om det jeg sier går inn det ene øret og ut det andre. Jeg fikk til og med kjeft fordi jeg stilte kritiske spørsmål til en sykepleier.

Du sier du ikke når fram? Men er den eneste måten å nå fram på at de gjør som du sier? Du, som ikke er legen eller sykepleieren til din kjæreste? Og dessuten - hvis han allerede går på blodtrykksmedisiner, så er blodtrykket kontrollert - de følger med på det og kan justere BT-medisiner hvis han trenger det.

AnonymBruker
Lady HM skrev (16 minutter siden):

Du sier du ikke når fram? Men er den eneste måten å nå fram på at de gjør som du sier? Du, som ikke er legen eller sykepleieren til din kjæreste? Og dessuten - hvis han allerede går på blodtrykksmedisiner, så er blodtrykket kontrollert - de følger med på det og kan justere BT-medisiner hvis han trenger det.

Jeg blir jo på en måte talerøret hans, det er jeg som sier ifra til dem fordi jeg opplever at han er engstelig og redd, dessuten han liker ikke denne medisinen, eller hvordan medisinen får han til å føle seg. Forstår du ikke at det er vondt for pårørende å høre det? Selvom man skal tro at legene "vet hva de gjør", er de også mennesker de og, som kan gjøre feil.

Han MÅ ta medisiner som kan være potensielt helseskadelig/farlig og som gjør at han kanskje ikke i fremtiden vil klare å tenke/utrykke seg fordi han får så mye medisin med Zyprexa og enkelte andre medisiner.

Jeg snakket med fastlegen hans idag, og vedkommende sa at det finnes da andre alternativer med mindre bivirkninger enn Zyprexa.

Jeg tror nesten man må oppleve dette med en person man er glad i, før man virkelig forstår.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir jo på en måte talerøret hans, det er jeg som sier ifra til dem fordi jeg opplever at han er engstelig og redd, dessuten han liker ikke denne medisinen, eller hvordan medisinen får han til å føle seg. Forstår du ikke at det er vondt for pårørende å høre det? Selvom man skal tro at legene "vet hva de gjør", er de også mennesker de og, som kan gjøre feil.

Han MÅ ta medisiner som kan være potensielt helseskadelig/farlig og som gjør at han kanskje ikke i fremtiden vil klare å tenke/utrykke seg fordi han får så mye medisin med Zyprexa og enkelte andre medisiner.

Jeg snakket med fastlegen hans idag, og vedkommende sa at det finnes da andre alternativer med mindre bivirkninger enn Zyprexa.

Jeg tror nesten man må oppleve dette med en person man er glad i, før man virkelig forstår.

Jeg vet veldig godt hvordan det er å være pårørende og talerør... men det var du som dro fram blodtrykket som problemet her, og det var det jeg svarte på. Det er en bagatell. 

Andre bivirkninger, kognitive og farligere ting, er selvfølgelig en helt annen diskusjon - men da var det det du hadde skrive om, og ikke blodtrykket.

AnonymBruker
Lady HM skrev (15 timer siden):

Jeg vet veldig godt hvordan det er å være pårørende og talerør... men det var du som dro fram blodtrykket som problemet her, og det var det jeg svarte på. Det er en bagatell. 

Andre bivirkninger, kognitive og farligere ting, er selvfølgelig en helt annen diskusjon - men da var det det du hadde skrive om, og ikke blodtrykket.

Takker for ditt synspunkt. Men jeg tenker ikke høyt blodtrykk og stikking i hjertet er en bagatell. Nå har jeg riktig nok mistet en far, som gikk på blodtrykksmedisin, han døde dessverre av hjerteinfarkt så det er kanskje derfor jeg også blir bekymret når medisiner som kan gå på hjerte blir gitt til min kjæreste som sliter med høyt blodtrykk. 😟

Det er ikke bare det at han må ta de medisinene, men han må stå på de i ett helt år, via tvang.

Jeg føler at jeg sitter på sidelinjen og bare ser på potensielt farlige ting kan skje med han. Han har også begynt å snøvle og miste ordene når han prater. Som noen skriver her som gikk på Zyprexa, han sluttet helt å prate.

Jeg mener det er noen røde flagg her da...

Og hvis noen opplever noe lignende med noen de er glad i, så synes jeg det er veldig viktig å prate om ting som dette her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...