Gå til innhold

Hvor mye ekstra blod kan man forvente når man bruker blodfortynnende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor tynt blodet er. 

Jeg går på blodfortynnende og må ofte ha på plaster selv ved helt overfladiske, små kutt og skraper, fordi det tar lengre tid før det slutter å blø.

Men forstår ikke helt spørsmålet "hvor mye ekstra blod" - det er jo ikke noe man måler i ml.

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvor tynt blodet er. 

Jeg går på blodfortynnende og må ofte ha på plaster selv ved helt overfladiske, små kutt og skraper, fordi det tar lengre tid før det slutter å blø.

Men forstår ikke helt spørsmålet "hvor mye ekstra blod" - det er jo ikke noe man måler i ml.

Er det sånn at ikke alle sitt blod blir like tynt av blodfortynnende? For jeg har fått overfladiske kutt siden jeg begynte på det, men de blødde ikke noe selv om jeg bruker 5 mg morgen og 5 mg kveld?

Nei, det var kanskje ett dårlig formulert spørsmål hehe.

Anonymkode: 9e478...c7d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det sånn at ikke alle sitt blod blir like tynt av blodfortynnende? For jeg har fått overfladiske kutt siden jeg begynte på det, men de blødde ikke noe selv om jeg bruker 5 mg morgen og 5 mg kveld?

Nei, det var kanskje ett dårlig formulert spørsmål hehe.

Nei, det kommer an på dosen. Samtidig er dosering særdeles individuelt, i hvert fall på Marevan som jeg tar. Der kan doseringen variere veldig fra person til person for å få samme INR-måling. 

Men Marevan er en "gammeldags" blodfortynnende, som er litt mer omstendelig med tanke på faste målinger og hva som kan påvirke medisinens effektivtet. Tror det virker litt annerledes på andre typer blodfortynnende, men de kjenner jeg ikke til.

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Nei, det kommer an på dosen. Samtidig er dosering særdeles individuelt, i hvert fall på Marevan som jeg tar. Der kan doseringen variere veldig fra person til person for å få samme INR-måling. 

Men Marevan er en "gammeldags" blodfortynnende, som er litt mer omstendelig med tanke på faste målinger og hva som kan påvirke medisinens effektivtet. Tror det virker litt annerledes på andre typer blodfortynnende, men de kjenner jeg ikke til.

Hm okei, jeg bruker Eliquis (tror det skrives sånn).

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm okei, jeg bruker Eliquis (tror det skrives sånn).

Det varierer også hva INRen skal være for hver enkelt, alt etter hvorfor man tar blodfortynnende. Noen skal ha et blod som er tynnere enn andre.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det varierer også hva INRen skal være for hver enkelt, alt etter hvorfor man tar blodfortynnende. Noen skal ha et blod som er tynnere enn andre.

Åja okei. Har aldri målt INR, men bruker blodfortynnende pga jeg hadde blodpropp i lungene.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye ekstra blod kan man forvente når man kutter seg når man bruker blodfortynnende?

Snakker du om villet egenskade? I så fall er et slikt innlegg som dette i mot forumets regler. 

AnonymBruker
frosken skrev (2 minutter siden):

Snakker du om villet egenskade? I så fall er et slikt innlegg som dette i mot forumets regler. 

Oj, nei. Jeg mener så klart å kutte seg ved ett uhell!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj, nei. Jeg mener så klart å kutte seg ved ett uhell!

Ok:-) For de som går på blodfortynnende, så er vel kanskje store blåmerker like ille som økt blødning ved småsår. Derimot er det viktig å være bevisst at man går på blodfortynnende, om man skulle til å slå hodet. 

AnonymBruker
frosken skrev (Akkurat nå):

Ok:-) For de som går på blodfortynnende, så er vel kanskje store blåmerker like ille som økt blødning ved småsår. Derimot er det viktig å være bevisst at man går på blodfortynnende, om man skulle til å slå hodet. 

Med det å slå hodet tenker du da på hjerneblødning fordi man lettere blør når man går på blodfortynnende, eller?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med det å slå hodet tenker du da på hjerneblødning fordi man lettere blør når man går på blodfortynnende, eller?

Ikke nødvendigvis hjerneblødning, men hodeskader generelt. Bruk av blodfortynnende, er en risikofaktor ved slag mot hodet. 

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (11 minutter siden):

Ikke nødvendigvis hjerneblødning, men hodeskader generelt. Bruk av blodfortynnende, er en risikofaktor ved slag mot hodet. 

Okei. Det er litt skummelt synes jeg men greit å vite om da.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Okei. Det er litt skummelt synes jeg men greit å vite om da.

Grunnen til at jeg nevnte det er at dersom du slår hodet, så bør du ha lavere terskel for å oppsøke legevakt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...