Gå til innhold

Dårlig og forsåvidt modig av behandler å si at han ikke tror jeg kommer til å ta selvmord? Og hvorfor sier han det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble innlagt på akuttpost med selvmordstanker og en plan om å ta selvmord, og det første behandleren som jeg møter sier er at han ikke tror jeg kommer til å ta selvmord og at han tenker å skrive meg ut, i alle fall hvis avdelingen begynner å fylles opp. Er ikke dette veldig dårlig av han å si egentlig? (Og modig?). For jeg har nemlig flere alvorlige selvmordsforsøk bak meg fra tidligere, så det er ikke sånn at jeg bare hele tiden sier at jeg skal ta selvmord uten å handle på det. Jeg opplever også det ganske provoserende. Så skjønner ikke helt hvorfor han sa det heller? Noen som har tanker rundt dette?

Anonymkode: 1b62b...fb2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er fortsatt innlagt.

Du kan jo si til han at du reagerte veldig negativt på uttalelsen hans?

Anonymkode: 149a6...bb5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er fortsatt innlagt.

Men fortsatt i live :) Hvorfor spør du ikke bare personen selv?

Anonymkode: 2eb40...0c6

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke nødvendig å trigge denne personen mer? 

Anonymkode: 6048b...70b

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lite vits i å forsøke selvmord som innlagt. Jeg får ikke spurt han fordi han jobbet bare nattevakt og jobber ett annet sted til vanlig.

AnonymBruker

Det kommer an på hvor mange ganger dette har skjedd før.  Har det skjedd mange ganger før og du ikke har en alvorlig diagnose så er det en relativt vanlig tilnærming.

Anonymkode: c29c6...461

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble innlagt på akuttpost med selvmordstanker og en plan om å ta selvmord, og det første behandleren som jeg møter sier er at han ikke tror jeg kommer til å ta selvmord og at han tenker å skrive meg ut, i alle fall hvis avdelingen begynner å fylles opp. Er ikke dette veldig dårlig av han å si egentlig? (Og modig?). For jeg har nemlig flere alvorlige selvmordsforsøk bak meg fra tidligere, så det er ikke sånn at jeg bare hele tiden sier at jeg skal ta selvmord uten å handle på det. Jeg opplever også det ganske provoserende. Så skjønner ikke helt hvorfor han sa det heller? Noen som har tanker rundt dette?

Det var slemt og ille sagt av han. Slike mennesker burde ikke jobbe i psykiatrien. Det er hårreisende at noen kan si sånt til pasienter i krise

Anonymkode: 2a17b...434

AnonymBruker

Han hadde jo rett? :) 

Wow fy fader ekkel kommentar 

Worriesome Plenty 2

Det er ikke bare hyggelige mennesker som jobber i helsevesenet. Du føler deg krenka i en situasjon du føler deg deprimert i.

Nå var det risikabelt av legen å si det, kanskje han tester deg tenker du sikkert. Men du må huske på svært mange i psykiatrien snakker om selvmord. De blir litt blaserte. Du sier du har prøvd før, til slutt gir de deg opp. Sånn var det når jeg var innlagt. Ei der hadde prøvd så mange ganger at de som jobbet der bare lot henne holde på.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare hyggelige mennesker som jobber i helsevesenet. Du føler deg krenka i en situasjon du føler deg deprimert i.

Nå var det risikabelt av legen å si det, kanskje han tester deg tenker du sikkert. Men du må huske på svært mange i psykiatrien snakker om selvmord. De blir litt blaserte. Du sier du har prøvd før, til slutt gir de deg opp. Sånn var det når jeg var innlagt. Ei der hadde prøvd så mange ganger at de som jobbet der bare lot henne holde på.

Hva skjedde med hun?

Skremmende at de gir opp pasienter 

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Kan det egentlig kalles "forsøk" eller at man "har prøvd" når man gang på gang gjør dette? Da er det vel mer villet egenskade som gjelder. 

Anonymkode: 6b3da...8a0

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det egentlig kalles "forsøk" eller at man "har prøvd" når man gang på gang gjør dette? Da er det vel mer villet egenskade som gjelder. 

Dessverre er det mange som dør tilslutt fordi de ikke skjønner hvor farlig de forsøkene er. Jeg har selv prøvd selvmord mange ganger med overdoser og  jeg vet at gjør jeg det en gang til kan det hende jeg faktisk dør selvom jeg ikke ville det hundre prosent 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dessverre er det mange som dør tilslutt fordi de ikke skjønner hvor farlig de forsøkene er. Jeg har selv prøvd selvmord mange ganger med overdoser og  jeg vet at gjør jeg det en gang til kan det hende jeg faktisk dør selvom jeg ikke ville det hundre prosent 

Men det blir jo feil å kalle det at man "har prøvd" når man egentlig ikke har det..

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det blir jo feil å kalle det at man "har prøvd" når man egentlig ikke har det..

Hvis man faktisk kan dø av overdosen (selvom det ikke nødvendigvis var hensikten) så vil jeg kalle det et selvmordsforsøk

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjedde med hun?

Vel hun var i livet sist jeg hørte om henne, hvilket er mange tiår siden. Så hvem vet, bare ett tilfeldig møte mellom pasienter på psykiatrisk.

Worriesome Plenty 2

Det er trangt om plassene i psykiatrien, og selv om selvmordstrussler er den vanligste veien inn er det andre pasienter som må ha plass også.. Som kanskje ikke en gang vil være der🙂

Hva skjedde med hun?

Hvorfor i all verden er det skremmende? Det gjøres stadig i somatikken, så hvorfor er det slik at i psykiatrien så skal man på død og liv ikke gi opp en eneste pasient? Hva er hensikten med å behandle folk halvt ihjel hvis det ikke foreligger noe håp om bedring? Hver gang noen begår selvmord «burde psykiatrien gjort mer». Man sier generelt sett ikke det samme om dødsfall som følge av hjerteinfarkt, kreft eller andre sykdommer. Hvorfor er det slik? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man faktisk kan dø av overdosen (selvom det ikke nødvendigvis var hensikten) så vil jeg kalle det et selvmordsforsøk

Det vil jeg definitivt si er misbruk av ordet selvmordsforsøk.

Når man har et selvmordsforsøk så er ens mål å faktisk dø. Dersom man tar masse piller, men ikke gjør det for å dø så kalles det selvskading eller sikkert en slags måte du håndtererer det vanskelige i livet på eller få en slags omsorg fordi du da (jeg antar du eller noen andre ringte inn til legevakt/113) kom inn et sted og fikk snakket med noen eller ble innlagt på somatisk. 

Men vær så snill ikke misbruk å kall sånt selvmordsforsøk når man vet at man ikke tar dødelig dose. 

Anonymkode: 466b5...ed1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...