Gå til innhold

Dårlig og forsåvidt modig av behandler å si at han ikke tror jeg kommer til å ta selvmord? Og hvorfor sier han det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er dårlig gjort av deg å bruke Caroline som et eksempel når hun faktisk DØDE av å ikke få noe mer hjelp.

Er du sikker på at det var derfor hun døde altså?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde hun fått den hjelpen hun burde fått så hadde hun mest sannsynlig forsatt vært i live

Det vet vi strengt tatt ikke da. 

Anonymkode: 6b3da...8a0

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at det var derfor hun døde altså?

Det vet vi strengt tatt ikke da. 

Hun hadde ekstrem anoreksi. Er veldig sannsynlig det er grunnen hun døde.

Helsevesenet sviktet henne totalt 

Anonymkode: 2a17b...434

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er dårlig gjort av deg å bruke Caroline som et eksempel når hun faktisk DØDE av å ikke få noe mer hjelp.

Hadde hun fått den hjelpen hun burde fått så hadde hun mest sannsynlig forsatt vært i live

Det var derfor jeg poengterte det med «Skal sies…». Ikke alle tilfeller er like, men det er ikke gitt at mer behandling hadde hjulpet mot anoreksien hennes. Hun var svært alvorlig syk, og hadde vært det i et tiår. I tillegg ble hun utsatt for et ekstremt  stort tvangsbruk som følge av en usedvanlig sterk motvilje mot behandlingen. Kvinnen måtte til og med legges i narkose for å få medisinsk behandling, og det ble opprettet en egen avdeling kun for henne. Uten at dette førte frem. Hva mer mener du helsevesenet burde gjort? Holdt henne innesperret på psykiatrisk avdeling i mange år til, eller i verste fall livet ut? Er det virkelig etisk riktig å utsette et menneske for slik «behandling»? Pasienter blir «gitt opp» i somatikken, man prøver ikke nødvendigvis absolutt alt. Dette er det norske helsevesenet, ikke greys anatomy eller hva nå enn. Pasienter opplever å ikke få behandling for kreft fordi behandlingen er for kostbar, eller for andre sykdommer for den slags skyld. Sånn er det bare, og jeg ser ikke hvorfor det skal være totalt annerledes i psykiatrien. Det er jo mange som maser om at psykiatrien må likestilles med somatikken, men jeg tviler litt på at de faktisk ønsker det når det kommer til stykket. 

Endret av skogbrann
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsevesenet sviktet henne totalt 

Hvordan sviktet de henne totalt?

Anonymkode: 759cb...062

AnonymBruker
skogbrann skrev (2 timer siden):

Samme her. Skal sies at kvinnen det er snakk om døde noen år til tilbake. Tror hun døde ca. et og et halvt år etter artikkelen kom ut. 

Jeg kjenner likevel to kvinner som har opplevd noenlunde det samme. Den ene kvinnens situasjon var ikke like ekstrem som Carolines, men hun hadde gjennom flere år fått ekstremt mye hjelp, så og si vært kontinuerlig innlagt uten bedring. Tvangsinnleggelser med tvangsernæring og tvangstiltak i forbindelse med dette. Så og si umiddelbar forverring etter utskrivelse. Til slutt sluttet helsevesenet med tvangstiltak (til vedkommendes store fortvilelse), og forventninger ble satt på det grunnlag at graden av tvang både ble for uetisk og ikke førte frem. Hun ble desidert friskere av det, hun kunne ikke lenger legge alt ansvaret for hennes liv og bedring over på psykiatrien. Ellers har jeg hørt om, og kjenner flere tilfeller hvor helsevesenet til slutt har brukt samme «metode» overfor mennesker med alvorlig selvskadingsproblematikk. De tvinges til å ta et oppgjør med seg selv og sine egne handlinger/strategier. Hvis de vil bli bedre, samt overleve har de ikke lenger noe annet valg enn å ta del i behandlingen og hjelpe seg selv. 

Tror ikke overdreven bruk av tvang eller «overbehandling» hjelper noen. Har selv merket at lengre innleggelser har redusert min evne til selvstendighet, stå i egne følelser og fremmet passivitet. Etter at jeg tilbrakte 7-8 som tvangsinnlagt tok det meg et halvt år, aktiv jobbing med problemet og mye innsats for å bygge opp igjen selvstendigheten og evnen til å håndtere problemer på egenhånd til mitt tidligere nivå, samt og «avlære» passiviteten. At noen andre tar over «alt» ansvar for livet ditt er trolig ikke sunt i lengden for noen. Er det som følge av selvskadingsproblematikk eller for i alle fall enkelte med spiseforstyrrelser er det sannsynligvis i hvert fall ikke bra i lengden. 

Helt enig i dette innlegget. 👏👏

Anonymkode: 466b5...ed1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei hun døde ikke av å ikke få hjelp. Hun døde fordi hun SELV valgte det og fordi hun SELV valgte å ikke innta næring. Ingenting i det at hun døde er helsevesenet sin skyld i og med at hun tidligere hadde fått utallige innleggelser, sondinger, polikliniske behandlinger osv. Hadde hun dødd, men ikke fått noe hjelp så er jeg enig i at det ville vært kritikkverdig, men her har man derimot en som hadde mottatt mer hjelp enn noen annen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hun døde ikke av å ikke få hjelp. Hun døde fordi hun SELV valgte det og fordi hun SELV valgte å ikke innta næring. Ingenting i det at hun døde er helsevesenet sin skyld i og med at hun tidligere hadde fått utallige innleggelser, sondinger, polikliniske behandlinger osv. Hadde hun dødd, men ikke fått noe hjelp så er jeg enig i at det ville vært kritikkverdig, men her har man derimot en som hadde mottatt mer hjelp enn noen annen. 

Helt enig!

På den ene side må vi slutte med den vrangforestilling at alle kan hjelpes. 
På den annen side bør vi være forsiktige med påstanden om at anorektikere bare kan velge å spise. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så du mener at hvis man har anoreksi så er det bare å spise? Så enkelt er det ikke. 

Er enig med nachnoo i den ene setningen han skrev "På den annen side bør vi være forsiktige med påstanden om at anorektikere bare kan velge å spise."

nachnoo skrev (14 minutter siden):

På den ene side må vi slutte med den vrangforestilling at alle kan hjelpes. 
På den annen side bør vi være forsiktige med påstanden om at anorektikere bare kan velge å spise. 

Hun ble bare 27 år. Er det ikke alt for tidlig å gi opp hjelp?? 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun ble bare 27 år. Er det ikke alt for tidlig å gi opp hjelp?? 

Det kommer bl.a. an på sykdommens alvorlighet og hva som er prøvd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...