Gå til innhold

Hvordan bør "selvmordskandidater" behandles i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes jo dem som stadig hevder de gjør "forsøk" på "forsøk". I virkeligheten er det jo i stedet villet egenskade. Altså skade på seg selv uten et egentlig ønske om å dø. Hvordan bør disse pasientene bli behandlet i psykiatrien? Hvordan møtes de som regel i dag, og hvordan bør de bli møtt? @nachnoo ?

Anonymkode: da9ee...e18

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dessverre er det mange pasienter som du beskriver som dør tilslutt fordi de ikke skjønner hvor farlig de forsøkene er. Jeg har selv tatt overdose mange ganger og jeg vet at gjør jeg det en gang til kan det hende jeg faktisk dør selvom jeg ikke ville det hundre prosent 

Så konklusjon fra min side =vi som sliter med dette burde bli tatt seriøst av helsevesenet 

Anonymkode: 5b06d...bad

AnonymBruker

Dette tror jeg ikke dol finner ut. Da selv forskere har problemer med det. På gruppenivå er de fleste som dør av suicid menn, mens i psykiatrien er det flest kvinner. 
Noen vil nok gjerne bli ivaretatt av psykiatrien. 

Anonymkode: 7741b...1a7

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette tror jeg ikke dol finner ut. Da selv forskere har problemer med det. På gruppenivå er de fleste som dør av suicid menn, mens i psykiatrien er det flest kvinner. 
Noen vil nok gjerne bli ivaretatt av psykiatrien. 

Anonymkode: 7741b...1a7

Menn bruker ordentlige og effektive metoder. Kvinner kutter seg bare litt eller tar masse piller og overlever.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Masse piller tar livet av både menn og kvinner da. Men skudd og hopping fra dødelige høyder er metoder menn bruker hyppigere enn kvinner 

Anonymkode: d61c7...cdf

Føres det statestikk på hvilken selvmordsmetode folk som dør i selvmord bruker?

Anonymkode: 5b712...3db

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føres det statestikk på hvilken selvmordsmetode folk som dør i selvmord bruker?

Anonymkode: 5b712...3db

Ja har sett det en gang men finner ikke link/kilde nå 

Anonymkode: d61c7...cdf

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes jo dem som stadig hevder de gjør "forsøk" på "forsøk". I virkeligheten er det jo i stedet villet egenskade. Altså skade på seg selv uten et egentlig ønske om å dø. Hvordan bør disse pasientene bli behandlet i psykiatrien? Hvordan møtes de som regel i dag, og hvordan bør de bli møtt? @nachnoo ?

Anonymkode: da9ee...e18

De bør bli møtt individuelt da de langt fra er like verken som personer eller med problemstillinger.

Ja, det finnes statistikk over metode ved selvmord.

Everybody skrev (1 time siden):

Menn bruker ordentlige og effektive metoder. Kvinner kutter seg bare litt eller tar masse piller og overlever.

Ja, menn har tydeligvis en tendens til å velge mer brutale metoder som i mindre grad tar hensyn til andre mennesker. Effektivt, og gjerne impulsivt, men hensynsløst. 

skogbrann skrev (1 time siden):

Ja, menn har tydeligvis en tendens til å velge mer brutale metoder som i mindre grad tar hensyn til andre mennesker. Effektivt, og gjerne impulsivt, men hensynsløst. 

Hva mener du i mindre grad tar hensyn til andre mennesker?

hattifnattus
Everybody skrev (22 minutter siden):

Hva mener du i mindre grad tar hensyn til andre mennesker?

Sikter nok til dem som finner en etter å ha tatt livet sitt. En brutal måte gjør jo gjerne at det ser mer voldsomt, gristete og groteskt ut. 

AnonymBruker

Det er de som selvskader seg i form av kutting, kaster opp maten, ruser seg osv. det er ofte for å dempe en indre smerte. Når man har en indre smerte er det klart psykisk helse som skal behandle dette. Når folk kommer dit hen at de prøver ta sitt eget liv kan det være et rop om hjelp, det kan være de ønsker det men ikke klarer det. 
Det er få som ønsker å dø, men de ønsker ikke ha det slik de har det. Mange som sliter og ikke får riktig hjelp og behandling. 
Hvis samfunnet har vært mer inkluderende og tatt bedre vare på hverandre hadde folk hatt det bedre. Det er veldig mange ensomme nå. Folk får panikk om det ringer på døra, møtes ikke lengre. Alt er via chat noe som gjør folk redd for andre folk. Vi er blitt huleboere 

Anonymkode: 49840...bf3

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...