Gå til innhold

Avvergingsplikten hos div hjelpetjenester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at man er anonym når man ringer inn,eller skriver inn. Men hvordan kan de da avverge feks selvmord eller drap? De har avvergingsplikt og hjelpeplikt, men hvordan fungerer det i praksis når folk er anonyme? Har de likevel (til tross for lovnader om at det ikke er slik) tilgang til personlig info som navn, e-post og telefonnummer? 

Anonymkode: 5c3b6...1e4

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er aldri helt anonym selv om man i prinsippet blir lovet det. Er det fare for liv så har de metoder som gjør at de finner ut hvem som som sitter bak det anonyme nicket.

Anonymkode: a5a44...652

Har ikke noe anonymt nick. Har bare vært på chat og der trenger man ikke noe nick. Ikke når man ringer heller. 

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Hvilke metoder da, og med hvilken lovhjemmel?

Det vet jeg ikke da jeg verken har spurt eller har jobbet med det, jeg vet bare at de fant meg da jeg var i alvorlig krise etter et dødsfall.

Anonymkode: a5a44...652

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

Her er en anonym. Jeg har aldri opplevd at denne tjenesten har ringt noen.

Jo en gang ringte legevaktsjefen meg etter at jeg hadde skrevet noe jeg syns var innafor og ikke direkte selvmordstruende her. Sinnsykt ubehagelig. Kommer aldri til å bruke legevakten igjen pga det som nå står journalført der pga oppringning herfra 

Anonymkode: 10ba1...3c9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det sies at man er anonym når man ringer inn,eller skriver inn. Men hvordan kan de da avverge feks selvmord eller drap? De har avvergingsplikt og hjelpeplikt, men hvordan fungerer det i praksis når folk er anonyme? Har de likevel (til tross for lovnader om at det ikke er slik) tilgang til personlig info som navn, e-post og telefonnummer? 

Alle har en avvergingsplikt dersom en får opplysninger om at liv/helse er i alvorlig fare.Hjelpetjenesten har ikke disse opplysningene, men når politiet kontaktes, kan telefon/IP-adressen din spores, ev. begge deler.

Hva skal et menneske gjøre på andre siden? Sitte der uvirksom... Jeg håper at kommunikasjon er forsøkt før de ser seg nødt til å kontakte nødetatene. Det har ISW nevnt.

Anonymkode: e8b35...dd5

Annonse

psykedeliker skrev (1 time siden):

Kan @Admin bekrefte dette?

Alle er pålagt å følge avvergingsplikten. Men det er veldig få ganger vi har vært nødt til å gjøre dette, og enda sjeldnere her inne. Da har det vært meget akutte tilfeller av alvorlig grad. Vi har jo en meget høy takhøyde her inne for hva som er lov å diskutere og jeg har nok tillit og kontakt med medlemmene at jeg har tatt kontakt med de fleste på PM om de skriver noe som er bekymringsverdig nok til at jeg må vurdere det. Men jeg vet flere brukere har ringt til helseinnstanser pga innlegg andre brukere har postet. 

Dette kan jeg fortelle litt om.

Med den du snakker med, er du alltid anonym. Jeg har ingen mulighet til å vite hvem jeg snakker med.

Hos alle hjelpetjenester er det imidlertid en bakvakt som har tilgang til IP adresse og telefonnumrene som tar kontakt. Dersom vi vurderer selvmords- eller voldsrisikoen som akutt, ukorrigerbar og vedkommende ikke oppgir identifiserende informasjon, så kan bakvakt gjøre en vurdering av om dette skal hentes ut og politi eller AMK varsles. Terskelen for dette er imidlertid høy. 

Jeg har nok snakket med hundrevis av mennesker med selvmordstanker. Jeg har varslet 2 ganger, og begge gangene fikk jeg informasjon selv. 

Ikke frykt for anonymiteten eller for å få besøk av politiet. 

Endret av ISW
AnonymBruker

Sønnen til en venninne satt å chattet med noen en gang. Vet ikke om det var en chattetjeneste eller om det var noen tilfeldige på nettet. Han var veldig oppmekrshetssyk den tiden, og skrev ville ting. Plutselig kommer både politi og ambulanse på døra, foreldrene fikk sjokk. Gutten satt på senga og spiste godteri. 
En skal passe seg litt for hva man skriver. Det er sjelden at en slik chatte tjeneste er til noe hjelp uansett. 
Men hvem svarer på disse chattene? Er det folk som henger på nettet? Eller profesjonelle som svarer? Og får man en dialog der og da? Eller svar innen 24 timer? 

Anonymkode: f2352...66b

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sønnen til en venninne satt å chattet med noen en gang. Vet ikke om det var en chattetjeneste eller om det var noen tilfeldige på nettet. Han var veldig oppmekrshetssyk den tiden, og skrev ville ting. Plutselig kommer både politi og ambulanse på døra, foreldrene fikk sjokk. Gutten satt på senga og spiste godteri. 
En skal passe seg litt for hva man skriver. Det er sjelden at en slik chatte tjeneste er til noe hjelp uansett. 
Men hvem svarer på disse chattene? Er det folk som henger på nettet? Eller profesjonelle som svarer? Og får man en dialog der og da? Eller svar innen 24 timer? 

Anonymkode: f2352...66b

Jeg er enig i at det er litt ulike vurderinger hos de som svarer på slike chatter, hvor noen kanskje er mer lettskremt enn andre. Men avvergingsplikten er nedfelt i Straffeloven, gjelder alle i Norge og det er ofte bedre å varsle en gang for mye enn for lite når det gjelder alvorlige hendelser, selv om man må ta høyde for at innskriver ikke er seriøs i enten vold eller selvmordsplaner.

Du skriver at det er sjelden at en sånn tjeneste er til noe hjelp uansett. Jeg synes dette er en forhastet konklusjon. Hjelpetjenester på chat i Norge (det finnes meg bekjent tre av dem, driftet av Kirkens SOS, Mental Helse og Røde Kors) mottar årlig ca 300.000 henvendelser. Rollen er ikke å være behandler, men å lufte vanskelige tanker i en vanskelig tid. Hvis forventningen er at man skal treffe en psykolog i en gratis døgnåpen tjeneste med 5 minutters svartid, og få behandling der og da, så tenker jeg at det må gjøres en forventningsavklaring. Men jeg synes tjenesten er meget god, og dekker et behov som helsevesenet i dag ikke dekker; et lyttende og ikke dømmende medmenneske.

Hvem svarer? Tja.. meg? Nei, ikke folk som henger på nettet, og ikke alltid profesjonelle (selv om det iblant er pensjonerte leger og psykologer, medisinstudenter, psykologistudenter, osv. som svarer). Felles er at alle har lang opplæring og ganske ofte en del erfaring fra lang tid i tjenesten.

Man har dialog der og da på chat. Det er ingen ventetid på svar.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (48 minutter siden):

Jeg er enig i at det er litt ulike vurderinger hos de som svarer på slike chatter, hvor noen kanskje er mer lettskremt enn andre. Men avvergingsplikten er nedfelt i Straffeloven, gjelder alle i Norge og det er ofte bedre å varsle en gang for mye enn for lite når det gjelder alvorlige hendelser, selv om man må ta høyde for at innskriver ikke er seriøs i enten vold eller selvmordsplaner.

Du skriver at det er sjelden at en sånn tjeneste er til noe hjelp uansett. Jeg synes dette er en forhastet konklusjon. Hjelpetjenester på chat i Norge (det finnes meg bekjent tre av dem, driftet av Kirkens SOS, Mental Helse og Røde Kors) mottar årlig ca 300.000 henvendelser. Rollen er ikke å være behandler, men å lufte vanskelige tanker i en vanskelig tid. Hvis forventningen er at man skal treffe en psykolog i en gratis døgnåpen tjeneste med 5 minutters svartid, og få behandling der og da, så tenker jeg at det må gjøres en forventningsavklaring. Men jeg synes tjenesten er meget god, og dekker et behov som helsevesenet i dag ikke dekker; et lyttende og ikke dømmende medmenneske.

Hvem svarer? Tja.. meg? Nei, ikke folk som henger på nettet, og ikke alltid profesjonelle (selv om det iblant er pensjonerte leger og psykologer, medisinstudenter, psykologistudenter, osv. som svarer). Felles er at alle har lang opplæring og ganske ofte en del erfaring fra lang tid i tjenesten.

Man har dialog der og da på chat. Det er ingen ventetid på svar.

Hvor lenge kan man snakke eller chatte? Er det noe tidsvindu? 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor lenge kan man snakke eller chatte? Er det noe tidsvindu? 

Det kommer nok veldig an på hva samtalen gjelder, hvor lang køen er og den du snakker med. Jeg pleier nok sjeldent å ha samtaler eller chatter noe særlig lengre enn 1 time.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...