Gå til innhold

Avslag på dps.. Fortvilet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en 33 år gammel kvinne som har slitt med angst og depresjon i mange år. De siste månedene har depresjonen toppet seg veldig og jeg har selvmordstanker nesten daglig. Jeg får hjelp i kommunen, men der er fokuset på å komme seg ut, noe som er bra, men jeg tror jeg trenger å snakke med en psykolog. Dette var også anbefalingen fra et sted jeg var innlagt over en lengre periode. Jeg gikk tii en psykolog en stund, men hun avsluttet behandlingen pga manglende fremgang. Jeg ble sendt til akuttteam i desember og de mente habiliteringstjenesten var veien å gå. Halbilitrringstjenesten sendte meg videre til dps igjen fordi jeg ikke er psykisk utviklingshemmet. Har en sykdom som går på det fysiske. Synsvansker og litt forskjellig.  Men dps kunne heller ikke tilby meg samtaler. Så nå sitter jeg her og lurer på hvordan jeg skal få hjelp. Jeg føler meg litt gitt opp og det er en vond følelse. Jeg får lyst til å gi opp selv i denne situasjonen. Jeg har så mye inni meg som trenger å bearbeides. Det er mye jeg må sette ord på. Har noen tips til hvordan jeg kan gå frem for at de skal forstå at jeg er i behov av hjelp? Jeg synes det er vanskelig å snakke min egen sak og føler egentlig at jeg ikke fortjener hjelp. Jeg skal ha med meg noen som skal snakke litt for meg på neste møte med dps som er en avsluttende samtale.  Men hva bør man si i en sånn situasjon? Takk for at du gadd å lese dette lange innlegget🙂

Anonymkode: 65da1...586

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490416-avslag-p%C3%A5-dps-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ikke hatt nytte av den terapien du fikk, så velger de nok heller en som nyttigjør seg terapien først og fremst.

Man kan bruke kommunen til å få terapi også. Man må ikke ha utdanningen psykolog for å kunne gi god terapi.

Anonymkode: 25857...ed2

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke hatt nytte av den terapien du fikk, så velger de nok heller en som nyttigjør seg terapien først og fremst.

Man kan bruke kommunen til å få terapi også. Man må ikke ha utdanningen psykolog for å kunne gi god terapi.

Anonymkode: 25857...ed2

Ja, det kan jeg jo forstå. Men det ble jo skrevet at jeg var i behov av langvarig psykolog behandling. Jeg gikk noen måneder til behandling før jeg ble avsluttet. 
Nei, men kommunen har selv sagt til meg at de driver ikke med behandling. Så litt vanskelig å skulle ta min plass der også. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg er en 33 år gammel kvinne som har slitt med angst og depresjon i mange år. De siste månedene har depresjonen toppet seg veldig og jeg har selvmordstanker nesten daglig. Jeg får hjelp i kommunen, men der er fokuset på å komme seg ut, noe som er bra, men jeg tror jeg trenger å snakke med en psykolog. Dette var også anbefalingen fra et sted jeg var innlagt over en lengre periode. Jeg gikk tii en psykolog en stund, men hun avsluttet behandlingen pga manglende fremgang. Jeg ble sendt til akuttteam i desember og de mente habiliteringstjenesten var veien å gå. Halbilitrringstjenesten sendte meg videre til dps igjen fordi jeg ikke er psykisk utviklingshemmet. Har en sykdom som går på det fysiske. Synsvansker og litt forskjellig.  Men dps kunne heller ikke tilby meg samtaler. Så nå sitter jeg her og lurer på hvordan jeg skal få hjelp.🙂

Du nevner nedsatt syn og litt fysiske sykdommer. Du må uansett starte hos fastlegen, men du kan henvises til noe som heter Nasjonal Behandlingstjeneste for Sansetap og Psykisk Helse ( intet mindre enn NBSPH). De holder til på Gaustad sykehus, men gir også digital oppfølgning.

Om en har sykdommer/tilstander som over tid begrenser deg i å leve livet i hverdagen, kan depresjon og angst følge med. Kommunen anbefaler deg aktivitet ute, men er det realistisk for deg å få til? Hva må i så fall på plass.

Det å se depresjon/angst i lys av å f.eks. se dårlig fra noen som vet om hvilke konsekvenser det har i hverdagen. Ikke fra en lege som er imponert over at du klarer å gå i trapper eller skrive digitale meldinger.

Lenke til informasjon/inntakskriterier ved NBSPH:

https://nbsph.no/hvordan-henvise-til-nasjonal-behandlingstjeneste-for-sansetap-og-psykisk-helse-nbsph/

Endret av Eva Sofie
nachnoo skrev (26 minutter siden):

Ikke alle, men mange. 

Ja, for all del.

I innlegget mitt kan det virke som om jeg snakker ned fastleger. Det er overhodet ikke meningen. Veldig mange leger med innsikt og empati kommer svært langt. Jeg satte det veldig på spissen...

Jeg kan anta at de har håpet at TS skulle få  hjelp etter sitt behov ved habiliteringstjenesten.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det autisme du har? Om man kun trenger å snakke med noen trenger man ikke psykolog. Du kan snakke med kommunens psykiatri også. Hva vil du behandle? 

Anonymkode: 12d61...f53

Nei. Har ikke autisme så vidt jeg vet. Jeg har diagnosen egstelig unnvikende. Dårlig selvfølelse osv. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...