Gå til innhold

Å ikke forstå seg på eller kjenne igjen visse følelser... Vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan forstå når noen f.eks blir glad eller sint. Det er kanskje lettere for meg å kjenne igjen personens følelse, enn å se det på vedkommende. Kan jo se at noen smiler, men lettere å ta inn følelsen når jeg merker at noen blir glad enn å tyde det. 

Men jeg klarer ikke forstå når noen f.eks blir sjalu eller misunnelig. Jeg forstår ikke hvorfor noen får den følelsen og jeg forstår ikke hvordan den ser ut.

Er det vanlig å kunne bli misunnelig og sjalu, eller å klare å se/kjenne når andre mennesker blir det? 

Anonymkode: 6eea1...78d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du autisme?

Anonymkode: 67767...6e5

Jeg mistenker det.

Er det vanlig at selv om man ikke kjenner seg igjen i visse følelser, så kan man se når andre opplever det? Som misunnelse eller sjalusi. Altså, er det vanlig å se at andre blir sjalu eller misunnelig, selv om de sjeldent eller aldri blir det selv?

Anonymkode: 6eea1...78d

Det å mangle  ord for følelser, kommer inn under det nevropsykologiske begrepet aleksitimi. Det gjelder ikke bare personer med autisme, men også ved PTSD, depresjon og noen typer personlighetsforstyrrelser. Det gjelder både for egne og andres følelser. Det finnes skriftlige kilder på dette, ev. spør ChatGPT for den som vil.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det vanlig å kunne bli misunnelig og sjalu, eller å klare å se/kjenne når andre mennesker blir det? 

Jeg tror det er vanlig å kunne bli misunnelig eller sjalu, men jeg tror det er stor forskjell på hvor ofte og i hvor stor grad. Nå som voksen kjenner jeg veldig lite på disse følelsene, men jeg vet at jeg har dem og jeg har nylig kjent på noe misunnelse. Men ikke med så stor intensitet. En jeg kjenner er på den annen side både misunnelig og sjalu ganske ofte. Med stor intensitet.

Husker du at du har vært misunnelig på noen som barn? Kjente du noe hvis et barn hadde noe du ikke hadde, men hadde veldig lyst på? Eller at du har følt litt sjalusi hvis søsken fikk mer oppmerksomhet fra foreldrene dine? 

Ellers kan jeg bare vite/gjenkjenne at en annen person er sjalu ved å se på handlingene deres og omstendighetene rundt, jeg kan ikke «føle» en annen persons sjalusi sånn som jeg kan føle en annen persons glede. Men jeg kan høre på det de sier og se på hva de gjør og skjønne at det er motivert av f.eks sjalusi.

Så jeg synes ikke denne tingen alene er grunnlag til å tenke at du har autisme, hvis du ikke også har utfordringer på andre områder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...