Gå til innhold

Verdien av omsorgsoppgaver

Anbefalte innlegg

Jeg ønsket aldri å bli hjemmeværende mor/husmor. Jeg har en høyskoleutdanning og regnet alltid med å jobbe og bidra i samfunnet.  Så ble jeg psyk, etter å ha fått barn og jobbet i endel år. For å gjøre en lang historie kort; jeg endte opp som ufør. Den lille kapasiteten jeg hadde igjen var det viktig for meg å bruke på barna. For å gi dem en stabil og trygg oppvekst.  Det virker av og til som at folk synes det eneste riktige er å tvinge seg til å jobbe. Men det må da være en verdi i å bruke kreftene sine på å være forelder også. I tillegg til å være meningsfullt,  så er det jo samfunnsnyttig også. Eller??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490436-verdien-av-omsorgsoppgaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
motiva2 skrev (16 minutter siden):

Jeg ønsket aldri å bli hjemmeværende mor/husmor. Jeg har en høyskoleutdanning og regnet alltid med å jobbe og bidra i samfunnet.  Så ble jeg psyk, etter å ha fått barn og jobbet i endel år. For å gjøre en lang historie kort; jeg endte opp som ufør. Den lille kapasiteten jeg hadde igjen var det viktig for meg å bruke på barna. For å gi dem en stabil og trygg oppvekst.  Det virker av og til som at folk synes det eneste riktige er å tvinge seg til å jobbe. Men det må da være en verdi i å bruke kreftene sine på å være forelder også. I tillegg til å være meningsfullt,  så er det jo samfunnsnyttig også. Eller??

ja da jeg fikk ufør sa hun på trygdekontoret "Gå hjem og ta deg av ungene dine". Det er nyttig det og. 

motiva2 skrev (1 time siden):

Det er kjempeverdifullt! Det er også en stor og krevende jobb 😊

Det er ganske mange ikke-veldig-samfunnsnyttige jobber der ute. Det at noen er villig til å betale lønn for en jobb, reflekterer ikke nødvendigvis hvor mye den jobben bidrar til samfunnet.

Vi har dessuten trygdeordninger av en grunn. Det er fordi vi som samfunn mener at man skal få ha et ok liv og at barna skal få ha et ok liv, selv om man blir syk. Vi har bestemt oss for å ha den tryggheten for alle, fordi sykdom ikke rammer rettferdig. Det er dessverre en del folk, i tråder her på forumet og i samfunnet for øvrig, som glemmer akkurat det. Det er som om de tror at sykdom er noe man velger fordi trygdeordningene er for gode og at man hadde blitt frisk om man ble fattig nok. Men det er ingenting som tyder på at fattigdom gir bedre helse, og en god del ting som tyder på det motsatte. 

Sokk skrev (3 minutter siden):

Det er kjempeverdifullt! Det er også en stor og krevende jobb 😊

Det er ganske mange ikke-veldig-samfunnsnyttige jobber der ute. Det at noen er villig til å betale lønn for en jobb, reflekterer ikke nødvendigvis hvor mye den jobben bidrar til samfunnet.

Vi har dessuten trygdeordninger av en grunn. Det er fordi vi som samfunn mener at man skal få ha et ok liv og at barna skal få ha et ok liv, selv om man blir syk. Vi har bestemt oss for å ha den tryggheten for alle, fordi sykdom ikke rammer rettferdig. Det er dessverre en del folk, i tråder her på forumet og i samfunnet for øvrig, som glemmer akkurat det. Det er som om de tror at sykdom er noe man velger fordi trygdeordningene er for gode og at man hadde blitt frisk om man ble fattig nok. Men det er ingenting som tyder på at fattigdom gir bedre helse, og en god del ting som tyder på det motsatte. 

Det med at sykdom ikke rammer rettferdig er et veldig viktig poeng.  Og det gjelder selvfølgelig fysisk sykdom også. Vi liker å tro at vi kan forebygge og unngå det aller meste, men min erfaring er at veldig mye i livet dreier seg om flaks og uflaks. Dessverre....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...