Gå til innhold

Hvordan akseptere og leve videre med selvskadings arr når man angrer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overskriften sier vel det meste om det jeg spør om. Jeg selvskadet en gang fordi ting ble for mye, det er flere år nå og det skjedde aldri igjen. Men jeg fikk jo ett par arr og jeg legger merke til de hver dag og angrer noe fælt. 

Anonymkode: 37515...755

Fortsetter under...

Litt avhengig av type arr, og siden det ikke er mange arr, kan du ev. forhøre deg om mulighet med fjerning av arr med laser. Det koster en del. Det gjør også tatovering... Jeg har en liten tatovering med skrift som går tvers over innsiden av ene håndleddet, ca. 1 cm høy, og tror jeg betalte ca. 3.500 kr. for den. Det er nå 10 år siden.

Omtrentlig hvor gammel er du nå? Jeg har mange gamle arr. Jeg har akseptert at det er en del av meg. På samme måte som resten av meg og mine begrensninger. Denne tryggheten kom ikke før jeg ble ca. 30 år og mer. I 20-årene hadde jeg samme tanker som deg.

Muligens er det du som legger mest merke til de, enn folk flest?

Om noen spør, er det opp til deg om du vil svare. Kanskje du kan si at: "Jeg håndterte følelser et par ganger på en uheldig måte, men har kommet videre nå" eller "det var et par dumme innfall i ungdomsårene". Jeg får ikke lenger spørsmål, selv om jeg går med bare armer overalt innendørs. Jeg dekker nå over med en tynn jakke e.l. om jeg skal møte barn/ungdom.

AnonymBruker

Det er ikke noe å skamme seg over, det som har vært har vært, og det sier lite om nå. Hvis du likevel vil skjule de så kan du fjerne med laser eller ta tatovering over. 

Anonymkode: 21669...fe0

FjellOgDalar

Skam er sjelden konstruktivt når man er forbi det å erkjenne at man gjorde noe dumt. Hva med å snu på det og tenke at det var noe du sluttet med - det var et godt valg :)

Jeg har mange stygge arr. Brukt mye energi på å skjule de før, men nå tenker jeg at det får skure. Det at jeg har håndtert sykdom dårlig tidligere i livet fratar meg ikke retten til å gå i korte ermer, gå på stranda, i offentlige garderober o.l. Jeg dekker meg til noen få settinger.. X. I en jobb der jeg hadde med sårbare mennesker å gjøre.

Tatovering el annen kosmetisk behandling er selvsagt mulig. Ikke testet noe av det selv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...