Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Får man ect med bare moderat depresjon. Går utover jobb og barn å bli gående med depresjonen.  Der medikamentelle og psykososiale tiltak ikke pleier hjelpe?

Anonymkode: aa485...328

Jeg synes du bør ta dette opp med fastlegen din og få en vurdering. Du har gode argumenter på hånden. For noen gir medisiner mindre bivirkninger enn ECT, men det vet du og legen din best.

Noen steder tilbyr de også en mindre inngripende behandling enn ECT, som heter TMS. Det trengs ingen narkose og har mindre innvirkning på hukommelsen.

Hvordan var det? Selve behandlingen/narkosen og tiden etter?

Jeg fikk ECT for mange år siden, og ble hjulpet opp fra alvorlig til moderat depresjon. Jeg fikk dessverre store problemer med hukommelsen, og avbrøt etter 8 behandlinger. Hukommelsen normaliserte seg innen ett års tid, men jeg har alltid hatt problemer med hukommelsen.

Jeg støtter deg fullt ut, i at det å gå lenge med en ubehandlet depresjon kan føre til problemer. ECT-behandling er en godt utprøvd metode som man kjenner godt til bivirkninger og virkninger.

Noen har også god nytte av ECT som vedlikeholdsbehandling, for å ikke få tilbakefall eller holde seg stabil..

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358701
Del på andre sider

Eva Sofie

Tror nok ikke man får det når man kan dra på jobb.

Anonymkode: 27e58...529

Jeg vet om flere som har mottatt ECT som en poliklinisk behandling.

Det å generalisere depresjon ut ifra om en kan gå på jobb eller ikke, blir litt feil. Når en f.eks. har ansvar for andre, er omsorgsevnen det siste som ryker for en del personer når man blir deprimert. For andre forholder det seg annerledes. Andre opprettholder en ytre fasade til det siste, andre makter ikke det.

Alt er vanlige reaksjoner på depresjon. Det er heldigvis ingen fastlagt oppskrift på å være deprimert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358707
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om flere som har mottatt ECT som en poliklinisk behandling.

Det å generalisere depresjon ut ifra om en kan gå på jobb eller ikke, blir litt feil. Når en f.eks. har ansvar for andre, er omsorgsevnen det siste som ryker for en del personer når man blir deprimert. For andre forholder det seg annerledes. Andre opprettholder en ytre fasade til det siste, andre makter ikke det.

Alt er vanlige reaksjoner på depresjon. Det er heldigvis ingen fastlagt oppskrift på å være deprimert.

Nå har jeg hatt alle depresjonstadier, så jeg mener man må se på hva man kan. Mine barn har lidd kun 1 gsng av mine depresjoner, da tisset jeg meg ut i engstelig. Orket ikke lee på meg.

Klarer man å gå på jobb så er man ikke alvorlig deprimert. Da forsvinner noe av alvoret, hvis man klarer å fungere på det stadiet. Da må man finne på ett annet ord for de som ikke klarer å Lee på seg.

I dag er jeg ikke deprimert, ender enda som moderat deprimert på tester. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358708
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå har jeg hatt alle depresjonstadier, så jeg mener man må se på hva man kan. Mine barn har lidd kun 1 gsng av mine depresjoner, da tisset jeg meg ut i engstelig. Orket ikke lee på meg.

Klarer man å gå på jobb så er man ikke alvorlig deprimert. Da forsvinner noe av alvoret, hvis man klarer å fungere på det stadiet. Da må man finne på ett annet ord for de som ikke klarer å Lee på seg.

I dag er jeg ikke deprimert, ender enda som moderat deprimert på tester. 

Man kan gå på jobb som alvorlig deprimert.

Anonymkode: b89b8...dc8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358710
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en gang gått fra å være i full jobb til å bli tvangsinnlagt med alvorlig depresjon som diagnose.  Regner med legen som satte diagnosen visste at jeg hadde vært i jobb. Senere har jeg hatt mer problemer med jobb når jeg har vært dårlig. Depresjonene kan arte seg litt forskjellig.  Så kommer det vel litt an på type jobb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358720
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en gang gått fra å være i full jobb til å bli tvangsinnlagt med alvorlig depresjon som diagnose.  Regner med legen som satte diagnosen visste at jeg hadde vært i jobb. Senere har jeg hatt mer problemer med jobb når jeg har vært dårlig. Depresjonene kan arte seg litt forskjellig.  Så kommer det vel litt an på type jobb

Tvangsinnlagt ja. Var du suicidal da?

Anonymkode: 6279f...9a6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358722
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg synes du bør ta dette opp med fastlegen din og få en vurdering. Du har gode argumenter på hånden. For noen gir medisiner mindre bivirkninger enn ECT, men det vet du og legen din best.

Noen steder tilbyr de også en mindre inngripende behandling enn ECT, som heter TMS. Det trengs ingen narkose og har mindre innvirkning på hukommelsen.

Jeg fikk ECT for mange år siden, og ble hjulpet opp fra alvorlig til moderat depresjon. Jeg fikk dessverre store problemer med hukommelsen, og avbrøt etter 8 behandlinger. Hukommelsen normaliserte seg innen ett års tid, men jeg har alltid hatt problemer med hukommelsen.

Jeg støtter deg fullt ut, i at det å gå lenge med en ubehandlet depresjon kan føre til problemer. ECT-behandling er en godt utprøvd metode som man kjenner godt til bivirkninger og virkninger.

Noen har også god nytte av ECT som vedlikeholdsbehandling, for å ikke få tilbakefall eller holde seg stabil..

Jeg er henvist til dps. Jeg får ta det opp der når jeg kommer dit hvis det ikke er bedring. 

Jeg har hatt effekt av TMS tidligere,  men tilbudet er ikke her i nærheten av hvor jeg bor nå.  Det er det eneste som har fått meg opp igjen flere ganger. Mdisiner eller snakking har ikke hjulpet. Og det er litt derfor jeg tenker ECT, det må være det som ligner mest på TMS. 

Jeg har egentlig blitt ganske stabil, men det skjedde noe som vippa meg over kanten. Ikke noe som vil skje i det daglige. Derfor har jeg et håp om at en evt effekt skal vare en stund. 

Tidligere hyppige depresjoner har ødelagt hjernen  min. Det gikk sikkert et år også å få den tilnærma normalisert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358727
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tvangsinnlagt ja. Var du suicidal da?

Anonymkode: 6279f...9a6

Når er du suicidal? Hvor stor fare er det da? Jeg hadde tenkt ut evt metode, men ikke bestemt meg sikkert om jeg skulle sette den ut i livet. Jeg sa vel det, for jeg ville jo ha hjelp om ikke akkurat bli lagt inn sånn. Det var første gang hos den legen og han stolte ikke på meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490492-ect/page/2/#findComment-4358728
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...