Gå til innhold

Møtet mellom Trump og Zelenskyj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja hva syns du?

Anonymkode: bdf38...2f9

Ja jeg synes de var uhøflig og det hele var nesten som en utskjelling. En president skal ikke oppføre seg slik mot en person som kjemper for sitt land.

Skrevet

Jeg er rystet, men samtidig ikke - om det gir mening. Høgestøl sa det så fint tidligere i kveld: vi har liksom mistet evnen til å bli overrasket og likevel blir vi altså nettopp det.

Skrevet

Jeg så to minutter så ble jeg så kvalm at jeg skrudde av. Jeg takler ikke Trump og hans regjering. Og mister troen på menneskeheten når han kan bli stemt inn igjen for andre gang. Jeg mister helt troen på at vi mennesker kan gjøre noe som helst og kjenner jeg bare melder meg ut. 

Vi har ikke lært noe av historien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sitter med den samme følelsen.

Hvorfor lærer vi ikke?

Anonymkode: 3c602...a98

Fordi vi som art er korttenkte, egoistiske og grådige. 

Vi kommer til å ende opp med vår egen undergang og det vil være veldig fortjent.

påskelilje
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Europa får slå seg sammen og gå i mot Russland. Trump er ikke til å stole på, han er trollbundet av Putin sin versjon.

Anonymkode: bdf38...2f9

Problemet er jo at Europa ikke har nok soldater eller materiell til å stå i mot Russland, dersom USA ikke er med.

påskelilje
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

USA med Trump ved roret mener jeg vi ikke lenger kan stole på. Vi må bygge et sterkt Europa. Både økonomisk og militært.

Anonymkode: 3c602...a98

Helt enig. Men det tar tid.

Leste denne artikkelen i kveld, fra BBC:

https://www.bbc.com/news/articles/czjeejw9z4zo

påskelilje
Skrevet
Ekstra skrev (2 timer siden):

Det er både trist og tragisk at stormakten USA ledes av en slik mann. Håper og tror mine amerikanske venner er både forferdet og litt flaue.

Jeg har prøvd å lete på nettet etter reaksjoner fra "vanlige", fornuftige amerikanere,  men har ikke funnet noe. Det må jo være helt grusomt for de som har verdier som er tuftet på demokrati, respekt og menneskerettigheter å se sitt lands ledere gå i den retningen de gjør!

Skrevet

Dette er bare trist og forferdelig. Jeg tror det var planlagt fra Trump/Vance, ut fra et ønske om å ydmyke Zelensky og tydeliggjøre (nok en gang) at de er på Putins side. 

Grendel
Skrevet
morsan skrev (15 minutter siden):

Dette er bare trist og forferdelig. Jeg tror det var planlagt fra Trump/Vance, ut fra et ønske om å ydmyke Zelensky og tydeliggjøre (nok en gang) at de er på Putins side. 

Jeg tror det handler om kortsiktig økonomisk gevinst. De gjør Zelensky til en skurk for å slippe å bruke mer penger. Alle møtene med Putin og Zelensky er fokusert på hvordan de kan få noen penger ut av det.

Det er ganske ironisk hvordan Trump er besatt av å forsvare egen grense, men mener at Ukraina skulle gjort en "deal" og gitt fra seg 20% av landet. 

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg tror det handler om kortsiktig økonomisk gevinst. De gjør Zelensky til en skurk for å slippe å bruke mer penger. Alle møtene med Putin og Zelensky er fokusert på hvordan de kan få noen penger ut av det.

Det er ganske ironisk hvordan Trump er besatt av å forsvare egen grense, men mener at Ukraina skulle gjort en "deal" og gitt fra seg 20% av landet. 

Ja, reglene han mener andre bør følge gjelder jo ikke han! Har jo tilsvarende når det gjelder «ytringsfrihet», som både han og JD og mange av tilhengerne trekker fram. Samtidig som andres ytringsfrihet får stadig dårligere kår der borte. 

Skrevet

Det er bare ufattelig at de klarte å velge han på nytt, etter den første perioden, etter stormingen av kongressen og alt. Maya Angelou sa en gang «When someone shows you who they are, believe them the first time.» 

Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva er alternativet? Russland kommer ikke til å gi seg.

Anonymkode: 63a16...708

Jeg tror egentlig ingen er villige til å betale prisen for å kaste russerne helt ut. Det tror jeg de fleste europeiske ledere også skjønner .

Alternativet til det Trump gjør er å behandle Zelensky respektfullt for det første. Dessuten å ikke gi alt til Russland uten å kreve noe tilbake. For eksempel har Ukraina full rett til å ha utenlandske soldater på sin jord, inkludert NATO-sildater. Russland har ingen ting med å blande seg inn i det.

Det er dessuten umoralsk å presse Ukraina til å gi fra seg naturressurser. Det var aldri en betingelse for at USA skulle støtte dem. Da hadde det faktisk vært mer redelig å ikke gi hjelp i første omgang. Ingen hjelper Kongo mot Rwanda for eksempel så sånn sett er det ikke unikt at USA er seg selv nærmest. Det unike er at de er helt uforutsigbare, snur og støtter angriperen når de kan tjene penger på det.

Endret av Grendel
Worriesome Plenty 2
Skrevet

Mister Ukraina støtten fra USA, som de nå har gjort, vinner nok Russland krigen. Kanskje ett maktskifte i Ukraina med en mer servil president som er villig til å danse til Trump sin pipe kan redde stumpene.

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer Russland ikke til å godta. Like lite som USA godtok raketter på Cuba i 1962.

Det er en dårlig deal, men alternativet er verre.

Ja, jeg kan forstå at amerikanere kan bruke det argumentet. USA godtok ikke at Cuba skulle ha sovjetiske raketter i 1962. Hvorfor skal Putin godta NATO på sin grense? 

Jeg har to svar på det:

1. USA på 60 tallet er ikke nødvendigvis noe bra forbilde. De startet flere dumme og unødvendige kriger. Europa (f.eks Norge) har alltid godtatt at Russland har soldater tett på oss.

2. Ukraina var ikke NATO medlem. Nettopp fordi man ikke ville provosere Russland.

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kaller Zelenskyj JD Vance "bitch" her?

Så vidt jeg forstår så er det Zelensky sa også et banneord, og ikke nødvendigvis et kallenavn.

Uansett så kan ikke Vance ukrainsk, så det stiller ikke hans oppførsel i noe nytt lys. I det hele tatt virker oppførselen til Vance ganske absurd. Hva er poenget til Vance? Hvor vil han? Jeg forstår det ikke. Selvsagt vil Zelensky ha fred, men han får aldri lov til å snakke ut. 

Jeg må si at Zelensky takler det forholdsvis dårlig. Han snakker i munnen på Trump og Vance hele tiden. Det fungerer ikke.

I alle fall så er reaksjonen blant amerikanere overveldende negativ så vidt jeg har forstått. Selv blant republikanerne. Tross alt har alle amerikanere heiet på Ukraina i tre år. Det skal mer til for å få dem til å se på Zelensky som skurken her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...