Gå til innhold

Psykiater Vs psykolog

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Det er manko på psykiatere. Om det ikke er tydelig behov for medikamentjustering eller oppstart av medisiner, kan få lett få psykolog som samarbeider med psykiater, fremfor egen psykiater. Håper virkelig du får psykiater, for oss bipolare er det veldig sentralt 

Anonymkode: 3e214...80f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er manko på psykiatere. Om det ikke er tydelig behov for medikamentjustering eller oppstart av medisiner, kan få lett få psykolog som samarbeider med psykiater, fremfor egen psykiater. Håper virkelig du får psykiater, for oss bipolare er det veldig sentralt 

På ingen måte når det kommer til terapi. 

Anonymkode: ad8c1...56f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På ingen måte når det kommer til terapi. 

På ingen måte hva da? Hva ved innlegget du kommenterte svarte du « på ingen måte» til? Vanskelig å forstå hva du ikke skjønte eller reagerte på  

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På ingen måte hva da? Hva ved innlegget du kommenterte svarte du « på ingen måte» til? Vanskelig å forstå hva du ikke skjønte eller reagerte på  

For oss bipolare...

Skal slutte å tro ting sier seg selv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For oss bipolare...

Skal slutte å tro ting sier seg selv.

Ok. Da er vi uenige i det. Kompetanse på medikasjon er absolutt sentralt ved behandling av bipolar sykdom. En psykolog har ikke denne kompetansen. Om man har fått igangsatt og juster medisiner og det fungerer så kan man selvsagt ha godt utbytte av samtaler med psykolog 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok. Da er vi uenige i det. Kompetanse på medikasjon er absolutt sentralt ved behandling av bipolar sykdom. En psykolog har ikke denne kompetansen. Om man har fått igangsatt og juster medisiner og det fungerer så kan man selvsagt ha godt utbytte av samtaler med psykolog 

Nå snakket jeg om  terapi, ikke medisinsk behandling.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Behandling for bipolar lidelse innebærer både medikamentell behandling og samtaleterapi. Det er ikke lett å gjette at du valgte å utelukke den ene, mest sentrale delen av behandlingen for sykdommen

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Behandling for bipolar lidelse innebærer både medikamentell behandling og samtaleterapi. Det er ikke lett å gjette at du valgte å utelukke den ene, mest sentrale delen av behandlingen for sykdommen

Nå vet du like lite som meg om ts skal gjøre noe med medisiner.

Har BP selv og har absolutt ikke behov for psykriater da det medisinske er på plass. 

Nå skrev jeg i min fleste post at psykolog for terapi, psykriater for medisiner. Er MIN mening om hva som et best behandling.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har BP selv og har absolutt ikke behov for psykriater da det medisinske er på plass. 

Nå skrev jeg i min fleste post at psykolog for terapi, psykriater for medisiner. Er MIN mening om hva som et best behandling.

Når man henvises til DPS med depresjon og har bipolar lidelse, så er det helt rimelig å anta at en del av behandlingen og vurderingen vil være medikamentelle grep. DPS tar bare inn depresjoner av moderat eller alvorlig grad og disse skal behandles medikamentelt, som oftest. 

Jeg har også BP. Både det medisinske og samtaleterapi må prioriteres for å behandle lidelsen. Om det medikamentelle er i boks, som hos deg, kan man klare seg med psykolog. Med en anbefaling om psykolog er det sentralt å vise til at det medisinske må være behandlet av lege først eller samtidig.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet ikke ts heller. Men ts tror ikke selv så mye på snakketerapi. Det står bare noe sånnt som snarlig intervensjon i henvisningen, ikke type intervensjon.  Gått til psykiater der før. Håper på å komme til samme som kjenner til meg. Vært innom aat før, men fikk ikke noe positivt utav det.

Anonymkode: 7c496...43c

AnonymBruker

På DPS der jeg går har de 1 psykiater. Hun følger opp pasienter med medisiner, men hun har ikke ansvar for annen behandling. Hun kommer inn i enkelte timer og det blir en time med psykiater og vanlig behandler der medisinvurdering/justering blir gjort. Psykiateren har aldri timer alene med pasienter, eller har annet oppfølgingsansvar enn rent medisinsk. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min erfaring er at psykiatere og kan være dyktig på samtaleterapi. 

Anonymkode: 553d5...1cd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På DPS der jeg går har de 1 psykiater. Hun følger opp pasienter med medisiner, men hun har ikke ansvar for annen behandling. Hun kommer inn i enkelte timer og det blir en time med psykiater og vanlig behandler der medisinvurdering/justering blir gjort. Psykiateren har aldri timer alene med pasienter, eller har annet oppfølgingsansvar enn rent medisinsk. 

Min erfaring er at psykiatere og kan være dyktig på samtaleterapi. 

Er det en liten by du bor i? Iom at de kun har 1 psykiater.

Anonymkode: 124d0...584

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det en liten by du bor i? Iom at de kun har 1 psykiater.

Anonymkode: 124d0...584

Kommunen har 45000 innbyggere. Vet ikke om du vil kalle det liten? Det handler mer om hvordan de har valgt å organisere seg enn størrelse på stedet. Psykiatere har ikke ansvar for annet enn medisiner, og samarbeider med behandler. Behandler kan være psykolog, sykepleier, sosionom osv.

snakker da om dps poliklinikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...