AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars Om dere har diskutert dette sammen. Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars Det vet man når man får svar på blodprøvene og serumskonsentrasjon. Anonymkode: 9e57d...18a 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars Det vurderer psykiateren ut fra sykehistorie og aktuell tilstand. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (1 minutt siden): Det vurderer psykiateren ut fra sykehistorie og aktuell tilstand. Jeg tror det blir litt vanskelig for fastlegen min da han er vikar og ikke kjenner meg. Det står jo informasjon i epikrisen fra DPS, om sykdom, men ikke så mye om Litium. Tenker du at jeg bør kontakte tidligere behandler på DPS? Er dette godkjent etter utskrivelse? Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det vet man når man får svar på blodprøvene og serumskonsentrasjon. Anonymkode: 9e57d...18a Men jeg lurer på hvordan? Hvordan vet legen hvor han skal legge seg mtp dosering? Er 0,7 i serumkonsentrasjon = 2×83 mg osv? Anonymkode: db906...535 0 Siter
emilie321 Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men jeg lurer på hvordan? Hvordan vet legen hvor han skal legge seg mtp dosering? Er 0,7 i serumkonsentrasjon = 2×83 mg osv? Anonymkode: db906...535 Min tidligere fastlege rådførte seg med en psykiater når det var noe han lurte/var usikker på. Tror flere gjør det 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men jeg lurer på hvordan? Hvordan vet legen hvor han skal legge seg mtp dosering? Er 0,7 i serumkonsentrasjon = 2×83 mg osv? Anonymkode: db906...535 Når en vet hvor en skal. er selve doseringen enkel. Man tar en serumkonsentrasjon. Ut fra nåværende dose og svaret på prøven, kan en enkelt regne ut hva korrekt dosering skal være. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars emilie321 skrev (1 minutt siden): Min tidligere fastlege rådførte seg med en psykiater når det var noe han lurte/var usikker på. Tror flere gjør det Hvor jobbet psykiateren? Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (1 minutt siden): Når en vet hvor en skal. er selve doseringen enkel. Man tar en serumkonsentrasjon. Ut fra nåværende dose og svaret på prøven, kan en enkelt regne ut hva korrekt dosering skal være. Men hvordan vet fastlegen hvor vi skal? Mellom 0,6-0,9? Bare "finne et sted" å legge seg? Anonymkode: db906...535 0 Siter
emilie321 Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor jobbet psykiateren? Anonymkode: db906...535 Han jobbet først på sykehus og deretter privat (med avtale) Fastlegen gikk også til veiledning hos vedkommende. Denne psykiateren hadde jeg mye med å gjøre den tiden jeg var mye innlagt, så han kjente meg godt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars emilie321 skrev (1 minutt siden): Han jobbet først på sykehus og deretter privat (med avtale) Fastlegen gikk også til veiledning hos vedkommende. Denne psykiateren hadde jeg mye med å gjøre den tiden jeg var mye innlagt, så han kjente meg godt. Så fint at du hadde mulighet til å få god veiledning av vedkommende. Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (14 minutter siden): Når en vet hvor en skal. er selve doseringen enkel. Man tar en serumkonsentrasjon. Ut fra nåværende dose og svaret på prøven, kan en enkelt regne ut hva korrekt dosering skal være. Det er første gang fastlegen øker doseringen på Litium for en pasient, så jeg vil gjerne ha litt kunnskap til jeg skal prate med han om veien videre. Anonymkode: db906...535 0 Siter
emilie321 Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så fint at du hadde mulighet til å få god veiledning av vedkommende. Anonymkode: db906...535 Det var fastlegen som fikk veiledning av psykiateren. Skrev det kanskje litt dumt 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars emilie321 skrev (2 minutter siden): Det var fastlegen som fikk veiledning av psykiateren. Skrev det kanskje litt dumt Jeg mente egentlig det😅fint at du gjennom psykiater og fastlege fikk riktig medisinering. Jeg kjenner meg litt urolig mtp videre medisinering. Spesielt siden blodprøven forrige gang viste lett nedsatt nyrefunksjon. Anonymkode: db906...535 1 Siter
nachnoo Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er første gang fastlegen øker doseringen på Litium for en pasient, så jeg vil gjerne ha litt kunnskap til jeg skal prate med han om veien videre. Anonymkode: db906...535 Eksempel: En ønsker at du skal ha 0,6 mmol/l. Du bruker 42mgx2 som gir et prøvesvar på 0,4. Siden det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon, vet en at dosen må økes med 50% dvs til 42 + 83 (84)mg for at du skal få 0,6. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (2 minutter siden): Eksempel: En ønsker at du skal ha 0,6 mmol/l. Du bruker 42mgx2 som gir et prøvesvar på 0,4. Siden det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon, vet en at dosen må økes med 50% dvs til 42 + 83 (84)mg for at du skal få 0,6. Takk. Er det å forvente at en fastlege kan disse tingene? Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (3 minutter siden): Eksempel: En ønsker at du skal ha 0,6 mmol/l. Du bruker 42mgx2 som gir et prøvesvar på 0,4. Siden det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon, vet en at dosen må økes med 50% dvs til 42 + 83 (84)mg for at du skal få 0,6. Hvordan vet fastlegen hvor vi skal legge oss uten kunnskap om meg og sykdommen? Anonymkode: db906...535 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet fastlegen hvor vi skal legge oss uten kunnskap om meg og sykdommen? Anonymkode: db906...535 Svarer meg selv jeg😅det er vel bare å prøve og feile. Anonymkode: db906...535 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan vet fastlegen hvor vi skal legge oss uten kunnskap om meg og sykdommen? Anonymkode: db906...535 Da prøver en seg med 0,5-0,7 😀 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars Skrevet 2. mars nachnoo skrev (1 minutt siden): Da prøver en seg med 0,5-0,7 😀 Takk! Jeg har lett nedsatt nyrefunksjon pga Litium-behandling. Er det skummelt? Anonymkode: db906...535 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.